Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1812 ggr
Cristine
0

Stora kaffedrickare.

Vi tycks alla här inne vara stora kaffedrickare. Visst är det en njutning, den första koppen på dagen! Vilket märke anväder du?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

GEVALIA!  Bra att ha hemma även "om jag får oväntat besök"!Tungan ute

[KinaSylejmani]
0

Mitt absolut favoritmärke är Jacobs (KRÖNUNG). Det är hur gott som helst.

Sen dricker jag Gevalia, Classic, Zoegas, det blåvita kaffet slinker ned emellanåt.

Blir det inte Jacobs (Krönung) så blir det väl mest Gevalia och Classics kaffe.

OleaViola
0

ja kaffe underbart sedan jag slutade röka har jag faktiskt börjat att dricka mycket mer kaffe, nu blir det säkert 6 koppar per dag…….. och efter börjat på Lchf Så får jag inga negativa effekter Som Halsbränna å så.

Zoegas blir det när man bor i Helsingborg………..Skrattande

Mammi
0

Gevalia e-brygg! Tungan ute

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lövbergs-lila brygg.

O om jag intemissminer mig så skall man dricka mins 5 koppar om dagen.Dricker du 4 så är chansen stor att man får canser.

Mitt kaffe kan jag inte vara utan.

Har ett stormkök som är med så jag kan göra mitt kaffe,vad jag än är..

När jag jobbade hadde jag en mugg i framrutan o ett stort askfat brevid..Det tyckte folk såg så rolit ut.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Free-spirit-minded
0

Zoegas funkar i L A också

Det luftar underbart utanför zoegas i Helsingborg skulle nästan kunna bosätta mig i närheten.

Cristine
0

Ja du får ju akta dig hädanefter.Flört

Jag använder Highland Coffe, det är en blandning från Etiopien, Peru och Papua Nya  Guinea.

OleaViola
0

# 6 Bor inte Alls för långt bort därifrån någon kilometer känner dock ingen doft mer än när man åker förbi med Bussen …………….

då bor du inte allfför lång från mig iheller ju ………Glad

[MargaretaA]
0

Jag gillar Maxwell House men det har de nästan aldrig där jag handlar, så då blir det Gevalia. Är jag ute på stan så blir det en cappucino Tungan ute

Free-spirit-minded
0

#8 Nej, men jag visst inte heller att du bodde där.

Här verkar mest vara människor uppifrån en och annan drake från Lund

blombuketten
0

#2 Jacobs Krönung……..vad är det för kaffe? Tror aldrig jag sett det märket, eller så har jag skygglappar i affären Glad.

Vi dricker nog mest Gevalia. Zoegas gillar jag också för det smakar verkligen kaffe.

När jag bodde utomlands, Dom. Rep. så drack jag ju deras kaffe och det kan man kalla kaffe. Jösses. Fast det är klart, kaffe växer ju där och då blir det ju därefter. När jag sen flyttade hem igen så tyckte jag att allt kaffe smakade blask. Fast nu är det ok igen.

#3. För mig blev det precis tvärtom. När jag slutade röka så drack jag knappt något kaffe alls. Tyckte det var så tråkigt med kaffekoppen utan en cigarett till Glad. Nu mer är jag tillbaka till samma konsumtion som förut även fast jag inte röker.

[KinaSylejmani]
0

#11. Nej, du har nog inte skygglappar i affären.Glad

Jacobs Krönung är ett tyskt kaffe. Första gången jag kom i kontakt med det var för några år sedan, när jag var i Pristina. Sen har man köpt med sig några paket hem när man varit där eller beställt genom någon man känner i Tyskland.

Det är bara det godaste kaffet som finns. Kyss

blombuketten
0

#12. Ok. Det förklarar ju att jag inte sett det märket i affären Glad.

Hoppfull
0

Jag är väl ingen stordrickare av kaffe, en kopp (ni vet kaffekopp, inte mugg) på morgonen och en på eftermiddagen. Men de kopparna är heliga Glad jag köper helst Zoégas eller annat mörkrostat kaffe. Gillar inte vanligt kaffe längre som jag alltid drack förr. Så får det inte vara bryggt i el-bryggare heller för då får jag ont i magen utan ska göras i pressopanna Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mavios
0

Jag är inte stordrickare av kaffe, men tar mig en mugg någon gång då och då under en vecka. Ofast i sällskap av någon annan, mycket sällan när jag är själv.
Favoritkaffe? Hm, vi har en kaffemaskin och använder bönor och jag har fått för mig att jag bäst tycker om de som kommer från Nicaragua. Har hittat ett rättvisamärkt på Coop.
Tidigare kokade vi kaffe och det är enligt mig absolut överlägset godast. Sämst är bryggkaffe i oavkalkad maskin av någon form.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

OleaViola
0

Ja dom flesta bor nog längre norr ut i vårt avlånga land, förutom daraken då……………..

Mavios
0

#16 Jag bor i Göteborg, så jag bättrar på sydstatistiken. *ler*

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

penke
0

(#!)

.." när du vet vem som kommer… Blå mocka"

coops gamla,som förbjöds,reklamen altså. :- )

själv har jag gevalias colombia ibland ebony till bryggaren

till `spresson har jag olika,oftast ngt men ..diablo i :- )

på jobbet ica evm eko.

men på kvällen blir det oftast te ..

penke

Maria
0

Zoegas Fortza är supergott i pressoapparat…

/Maria

Soffe
0

Jag dricker inte kaffe.. Det har hänt några ggr att jag tagit en kaffe latte med smak ute på café som kan gå an..

[peter54]
0

Inte jag heller. Jag har fått kaffe två gånger i mitt liv och jag trodde båda gångerna att min sista stund var kommen.

Jag gillar lukten av bönorna och det malda kaffet, men därefter tycker jag inte om vare sig lukt eller smak.

Soffe
0

Nä jag förstår inte vad som är gott med kaffe.. Det smakar konstigt och beskt..

[MargaretaA]
0

äh det är med kaffe som med wisky och tomater. Man måste lära sig att gilla det genom upprepad träning Flört

Soffe
0

Gav upp för läänge sen ;-) Jag kan inte med smaken ändå.. Spelar ingen roll om man häller i socker eller mjölk, eller både och.. Det smakar lika illa.. Däremot kaffe latte med smak går an..

[peter54]
0

Nä jag klarar ingenting som ens påminner om kaffe. Jag kan inte med kaffesmak i choklad eller glass, inte ens det lilla som finns i chokladbollar. Jag tycker att kaffesmaken sitter kvar i munnen hela dagen trots tandborste och tuggummi.

[MargaretaA]
0

nej det är ju så att vissa smaker fixar man bara inte. jag gillar kaffe men moccachoklad (kaffe och choklad blandat) är vedervärdigt.

jag klarar inte svart vinbär heller. Inte bären, inte saften, inte godis ingenting som smakar svarta vinbär - yäck säger jag bara Skrikandes

Soffe
0

Ja så kan det vara.. Det kan ju va kul att ha något för sig själv oxå som någon annan inte gillar *hehe*

Mads
0

Zoegas här för hela slanten, ska precis gå & hämta en kopp. När jcg och lillfisen bodde i lägenheten inna vi flyttade hit så bodde vi precis vid Zoegasfabriken men den doften kunde bli lite väl för mycket kaffe ibland.

Smaksatt kaffe smakar vidrigt tycker jag, man ska inte konstra för mycket med det Skrattande

Amor Vincit Omnia

Soffe
0

Jo det ta bort det äckliga i själva kaffesmaken :-)

Mads
0

# 29 Vad är då poängen med kaffe ? Man kan ju låta bli att dricka det om smaken inte passar Glad

Kaffe är ju hur gott som helst och viktigt, får man inte morgonkoppen är man inte människa Skrattande

Amor Vincit Omnia

[peter54]
0

#27 Haha, ja jag chockade min fru när vi träffades för att jag åt kiwifrukt som den är. Nu har jag fått lova att inte göra det mera Skrattande

Annars älskar jag närstan all frukt & bär. Svarta vinbär är en favorit, gärna blandat med en näve röda diton. Krusbär, hjortron, tranbär, klarbär, kråkbär, odon, lingon och alla möjliga bär som många andra säger usch och fy till, jag gillar dem alla.

Soffe
0

Kan man få tycka :-) Men jag tycker att det är okej att blanda i lite andra ingredienser för att förgylla smaken.. Det tar ju inte bort kaffesmaken helt, den känner man lite ändå eftersom det är så pass starkt det lilla som är i.. Smak i är som att ha socker, men det blir söt smak istället..

Ja jisses va omständigt va :-)

zabelle
0

ZOEGAS GRÖNA = Kaffe! Tungan ute Gottgottigottgott!!

Zabelle   

Mads
0

# 31 Hur äter man kiwifrukt annars om inte som den är ??

Amor Vincit Omnia

Mavios
0

Jag antar att han åt den som jag äter den ibland; med skalet kvar.

Free-spirit-minded
0

#34 Man skalar den

Mads
0

# 35 Ahhh, så kan det klart vara. Ja inget fel med det ju om man finner det gott.

Amor Vincit Omnia

[MargaretaA]
0

ja verkligen - jag har aldrig ätit kiwi på nåt annat sätt än aux naturelle?

sen tycker jag att det är helt okej att blanda ut kaffet om man vill det. Jag gillar Irish coffiee Tungan ute

Free-spirit-minded
0

#37 Förstår om frun blev chockad verkar läskigt att äta de skalet.

[MargaretaA]
0

aha - ja jag skulle inte äta kiwi med skal. jag tror att håret kittlar i halsen. jag brukar äta dem sked som ett ägg.

Free-spirit-minded
0

#38 Maggan du har god smak vad det gäller kaffe, så gott de såg ut.

Om man skulle ner och snatta gubbens whisky

[MargaretaA]
0

gör det Free. Det skulle jag också vilja värma mig med, men wisky finns aldrig hemma hos mig. Du får ta en för mig óckså Flört

[peter54]
0

Ja det är så jag menar - med skalet kvar. De flesta skalar kiwifrukten eller äter med sked ur en halva i taget. Nejdå, det kittlar inte i halsen att äta skalet. Däremot kan förhårdnaderna i ändarna vara lite jobbiga, så dem äter jag inte.

Hmm, för mig finns det en liten röd varningslampa just i det där uttrycket - "får man inte morgonkoppen är man inte människa". Det signalerar drog för mig

Mammi
0

Haha! Jag minns en gång i min ungdom när jag och en kompis festade loss på Irish coffee! Har foto på hur hon sitter på toan efteråt!Skrattande

Soffe
0

#44 Haha :-) Kan nästan se det framför mig :-)

Mads
0

# 43 Ett utrryck väl använt av många och menas inte alltid bokstaligt. Men visst är koffein beroendeframkallande och får man inte sitt dagens kaffe kan man istället få avnjuta en härlig huvudvärk.

Amor Vincit Omnia

[MargaretaA]
0

kaffe är väl en drog?! jag är ingen kaffoman men morgonkoppen behöver jag. Gärna i sällskap med TV 4 morgonnyheter och en macka med omelett och skinka -  ingen müsli och annan hästmat här inte Tungan ute

Mads
0

# 47 Nja, är det ? Jag föredrar nog att fortsätta kalla det kaffe och ser mig inte som missbrukare för att jag dricker kaffe Flört

Min första kopp brukar intas på förmiddagen när lillfisen vilar och jag kan sätta mig ner i lugn och ro. Annars blir det te på morgonkvisten.

Amor Vincit Omnia

[MargaretaA]
0

man behöver inte vara missbrukare för att nyttja "droger". Men koffein är beroendeframkallande. Det finns även i coca cola och andra drycker.

Mads
0

# 49 Jo jag vet, jag drogar vidare med mitt kaffe jag. Klarade ju mig nästan hela graviditeten ut samt amningen, men attans vad gott det var när jag kunde börja igen Skrattande

Amor Vincit Omnia

Mads
0

Oleaviola: Vad är Lchf undrar nyfiken ?

Amor Vincit Omnia

Cristine
0

Fick jag inte min mugg med kaffe varje morgon, skulle det inte bli något God morgon heller. Dottern hade aldrig druckit kaffe förrän förra året då hon fick kaffe av misstag på ett Kafe', nu är hon värre än mej.

Irisch coffe är en av mina favoriter.

Alla bär och frukter du räknar upp Peter gillar jag men äter helst Kiwin utan skal.

Mads
0

Jag vågar inte tilltala min lillasyster innan hon fått sitt morgonkaffe….eller eftermiddagskaffe för den delen. Så när hon kommer över ser jag till att kaffet alltid är klart när hon anländer Flört

Amor Vincit Omnia

[MargaretaA]
0

jag började dricka kaffe redan som åttaåring. När man var på kalas och sånt glömmer jag aldrig de vuxnas (som inte kände mig) förvånade ansikten när jag nobbade saften och bad om kaffe i stället Skäms

[KinaSylejmani]
0

När jag blev opererad i början av maj så skulle man ju vara fastande på operationsmorgonen. Oj vad jag saknade kaffe! När jag sen vaknade på uppvakningen och blev bjuden på kaffe och två skorpor med ost på så smakade det så gott med kaffe.

Mads
0

# 54 Noah är 18 månader och vill alltid smaka på mitt kaffe. Nu har han bara fått göra det en gång och jag trodde inte han skulle tycka om det, men ack så fel jag hade Skrattande

Amor Vincit Omnia

blombuketten
0

#52. Håller med. Utan kaffe på morgonen så blir det ingen god morgon Glad. Då är risken stor att humöret stannar någonstans nere vid fotknölen och ögonlocken hänger ner över kinderna och käcken går ur led för allt gäspande. Inte heller är man särskilt sällskaplig innan kaffet……..

Jo, nog är koffeinet beroendeframkallande alltid, som så mycket annat. Fast jag dricker mitt kaffe ändå Flört.

Whisky är en dryck som jag aldrig kan vänja mig vid. Huvva. Därför får mina Irish Coffe bli kaffe utan whisky…….

[MargaretaA]
0

barn vill ju alltid göra som oss vuxna. jag minns när jag tiggde till mig en vinslatt av det där röda de hade i glaset som såg så gott ut, och alla vuxna sa var så gott. Morfar flina och sa - låt henne smaka. urk vad äckligt jag tyckte det var - vuxna är galna tänkte jag då. Men det var som sagt länge sen Skrattande

Free-spirit-minded
0

#57 Jag gillar inte whisky heller men i Irish Coffe är det gott med ganska mycket socker.

aggeelin
0

Kaffe… så gott och så härligt det doftar… mörkrostat, det finns flera goda sorter men mörkt med beska …

Kan däremot inte förstå att jag inte gillar Irish Coffee.  Jag gillar både kaffe och Whisky men blandat blir det jolmigt… Var för sig för mig, tack Skrattande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Erika-A
0

Hej,
Vilken härlig tråd. Jag ÄÄÄlskar denna gudabenådade dryck nämligen KAFFE! Flört
Dricker ett flertal koppar per dag men jag tycker morgonkoppen är klart godast och ger en skön start.
Kaffesorter jag gillar varierar men hemma brukar jag ha Zoegas mellanrost eller Classic "Svea". Den sistnämnda för att min dotter bär samma namn Glad (och sedan smakar den ju gott också förståss)

blombuketten
0

Svea…..vilket fint namn. Det var länge sedan jag hörde det. Kul att det finns en kaffesort med samma namn.

[KinaSylejmani]
0

Ja, Svea är ett fint namn.

Cristine
0

Hej Erika-A och välkommen.

Ja det är ett tema som de flesta är överrens om.

Kaffet är en stor del av vårat liv och ger oss våra bästa stunder..ensam eller i sällskap.

[peter54]
0

#48 Jo men om man inte funkar ordentligt utan koffeinet så är man ju beroende och då går det nog inte att komma runt drogbegreppet. Sedan behöver man ju inte kalla det missbruk för i så fall måste man kalla allt som man eventuellt stoppar i sig för att förhindra ett symtom för missbruk, exempelvis om man tar en Alvedon istället för kaffet.

Jag dricker te till och från och min fru som gillar kaffe och säger samma sak som du att hon får ont i huvudet om hon inte får sitt morgonkaffe, säger att mitt te är samma sak. Det tror jag inte riktigt på eftersom jag aldrig blir tesugen på det sätt hon blir kaffesugen och jag dricker aldrig te när det är varmt, så ibland kan det gå ett par månader emellan tekopparna och jag känner inte något behov att få min tekopp.

OleaViola
0

Mads  Lchf är ett sätt att äta för att må bra eller gå ner i vilkt………

med Lite kolhydrater å mer fett i stället………. nästan inget Bröd Potatis pasta etc. mycket ägg PROtein kött Fisk kyckling plus ovanjords grönsaker………..å Fett då förstås

Det finns en sajt här på iFokus som heter Kolhydrater kolla in den ………..

Såg att du har  bott nära zoegas fabriken Tydligen är vi från samma stad……….Glad

Cristine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 48 För att bli beroende av téet så måste du dricka några muggar om dagen som denna kvinna.

Farwuq
0

Kaffe, kaffe. Jag har inte druckit något kaffe på fem år, men…

Här i den djupa södern där jag bor gäller bara Zoegas, och det ska vara svartare än synden.

När jag drack kaffe så var det Mollbergs Blandning (röd Zoegas) och Skånerost (grön Zoegas) som dracks. Som sagt, svartre än synden, mörkare och starkare än tjära.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cristine
0

Vad hände Farwuq..varför slutade du med kaffet?

Mads
0

# 65 Jo, jag förstår. Jag klarar mig utan kaffe, det var ett sätt att uttrycka sig som jag förklarade inte skulle tas bokstavligt. Men jag tycker kaffe är väldigt gott och kan bli sugen på en kopp precis som man kan känna sig sugen på en öl, nåt godis, en specifik maträtt osv. Kaffe är gott helt enkelt Skrattande

Jag dricker gärna te också och kan låta det stå och bli kallt innan jag dricker det.

Amor Vincit Omnia

Farwuq
0

Jag är sådan, jag slutade bara utan orsak.
Min karraktär är lite udda.

Flört

Jag äter inte heller hamburgare, är väldigt försiktig med starka dycker etc.

Mads
0

# 71 Men varför ? Blir lite nyfiken, man har ju alltid en anledning till att man utesluter vissa saker.

Amor Vincit Omnia

Cristine
0

Jag är redan på min andra mugg, Det får järnet att ila runt på sina banor i kroppen.Flört

Farwuq
0

Jag vet inte det är mina nycker.

Jag slutade att röka tvärt som en skorsten en dag på 80-talet, jag slutade att dricka "starkt" på samma sätt i början av 90-talet.

Jag behövde ingen speciell motivation, jag bara gjorde så. Kanske börjar jag att dricka kaffe igen någon dag - även det utan orsak.

Jag har alltid varit lite udda.

FlörtTungan ute

Mads
0

# 74 Alla gör ju som de vill och trivs med, inget märkligt alls med det tycker jag. Men då antar jag att du slutar med det du finner vara ohälsosamt Glad

Amor Vincit Omnia

Cristine
0

Kaffet håller cancern borta påstås det.

Farwuq
0

Ja åtminstone sprit och tobak, är nyttigt att hålla på en armlängds avstånd.

Mads
0

# 77 Tobak håller jag med dig om men sprit i lagom mängd tror jag inte skadar Glad Själv dricker jag inte starksprit, men vin och öl ibland. Rökningen kämpar jag med att sluta med…tror jag ska vara rökfri snart…

Amor Vincit Omnia

Cristine
0

Både vin och öl är nyttigt om man håller sig till 1-2 glas om dagen. Ämnet som gör det är resevatrol.

Erika-A
0

#62 Javisst, det är bara gamla tanter som hetat det ett längre tag. Tyckte det var dags att återuppliva detta gamla namn. Att det dessutom finns på kaffesorten är ju oslagbart. Flört

#63 Tack, det tycker jag med Glad
Svea…..vilket fint namn. Det var länge sedan jag hörde det. Kul att det finns en kaffesort med samma namn.

Erika-A
0

#64 Tack Christine,
Ja en underbar dryck och vi svenskar leder ju dessutom över Finland i kaffedrickande enligt en nygjord undersökning. Finnarna har ju annars varit det mest kaffedrickande folket. Nu har vi gått om dem!

Appropå kaffe så är det lagom att sätta på det nu till 11 kaffet (som de gamla gör) Glad

Kramis

Mads
0

# 81 klockan 11 kaffe kör även vi eller i alla fall jag som jobbar inom vården med Skrattande

Amor Vincit Omnia

[GunillaF]
0

Min mamma är stenhård med 11 och 15 kaffe! Det är svårt att rubba på det!

Erika-A
0

#81 Ja, det är inte så dumt med 11 kaffe.  Sitter och njuter av det just nu! Glad

#83 De gamla brukar ha stenhårda rutiner som inte BÖR ruckas på Flört

[peter54]
0

#76 Det finns ett liknande påstående fast negativt att man förstör en hel massa nyttigheter i maten om man dricker kaffe direkt efter, ungefär som att en cigarett efter maten effektivt röjer bort all C-vitamin man möjligen har fått i sig den dagen.

#70 Nej det är förstås inte så för alla som gillar kaffe att de inte är människa förrän de fått sin morgonkopp, men det är vanligt bland kaffedrickare.

Kallt te, hua, det skulle jag aldrig dricka. För min del är det just för att få något varmt som jag överhuvudtaget dricker te. Därför blir det inte så många koppar över sommaren (gäller inte den här sommaren förstås).

Mads
0

# 85 Jodå, här dricks te både kallt och varmt. Jag dricker mycket gröna teer och hälsote så det funkar kallt också tycker jag Glad Men kallt kaffe….örk. Dock är iskaffe gott Skrattande

Amor Vincit Omnia

Cristine
0

#85 Det kan nog stämma att det inte är bra att dricka kaffe direkt efter maten. Jag gör det inte om det inte är så att ja är på restaurang. Då vill jag gärna ha en espresso.

penke
0

"cancer-kaffe"..är det inte .."bara" kok-kaffe som stått på i evigheter o surnat ur allt jolm ur bönorna som är dåligt för magen/kroppen ?

inga baljor,men en (liten) `spresso efter maten tror jag är en ..bra avrundning (istället för en massa sött)

inte oroa sig så mycket,är oxå bra mot cancer :- )

penke

Erika-A
0

#88 Ha ha Penke, Jag tror som du att oro ger mer cancer än kok-kaffe. Bevisligen!

Cristine
0

Jo det har jag bevis på i inne i mitt abum, där har jag en artikel om just oro och cancer.

Erika-A
0

#90 Tack, ska läsa inne hos dig då! Glad

penke
0

*ler*

så är det!

då kan man undra vem o varför som ständigt måste …informera om alla LARM (?) :- /

..jag ska oxå kika in till Cristines album .. :- )

penke

[peter54]
0

Jag tror nog att den största faran med kaffedrickande (om man nu inte talar om överdriven konsumtion) är att numera använder många kafferosterier dieseldrivna rostningsaggregat. Det kan man se på kaffet genom att det får en tunn hinna som skiftar i regnbågens alla färger.

blombuketten
0

#93. Blä, vad äckligt och jag som gillar kaffe.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.