Hämnden är ljuv?
Fick syra i ansiktet. Nu får hon hämnas!
Det är ganska förfärligt, men jag är glad för hennes skull 
..förfärligt !!
det är förvisso en "kontrollerad" o reglerad hämd,inget som ger henne utseendet åter..
jag läste om ..fallet för ett tag sedan,jag både rös av obehag över dommen,det "barbariska",men kunde ändå se rättvisan i det,mina fördommar av de länderna,där detta "brukar" förkomma(nobbade kastar syra)har inte tidigare straffat någon syrakastare,nu kanske någon tänker sig för..
o han som sitter o väntar en månad på att få ögonen bortfrätta .. (om inte dommen omvandlas till dryga böter?)
Minns Karma-lagen
Vad du ger,är vad du får.
penke
Men fy sjutton….. Jag kan på sätt och vis förstå att hon är bitter och hämdlysten men jag har svårt att tro att hon kommer att må bättre sedan hon gjort det som är tänkt.
Jag tycker nog att "Vänd andra kinden till" skulle vara bättre och att hon fick hjälp med sin själ.
Hu.. det är en otäck hämnd och jag tror inte att hon kommer att känna sig bättre efteråt. Det finns bara en sak som är bra med det hela och det är att hon är nog den första kvinnan som fått upprättelse i det landet. Efter mina samanträffande med Eta där jag ofta tänkte på hämd,så vet jag att den ger ingen tillfredställelse.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
skönt att hon får upprättelse… MEN måste det vara så himla barbariskt?? Tänk vad hemskt för mannen att sitta och vänta och veta att han kommer få ögonen bortfrätta… Nej hu kunde dom inte gjort något annat?

Nja… Om hon häller syra på honom är hon inte bättre själv… Då sänker hon sig till samma låga nivå, skaffar sig samma karma…
Jag kan förstå att man vill ha upprättelse och att en förövare ska få ett straff - men vad är det för fel på skadestånd till kvinnan och en plats i en cell i några år…?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Håller med er, hämnd lindrar ingen smärta ändå! Hämnd gör inget ogjort, hämnd skapar bara mer elände och smärta!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

"Förlåt dem Herre ty de veta icke vad de göra"

#7 Amen!
Men vad ska man säga….snacka om hämnd….

Vore humanare att skjuta gubben, det går ju i alla fall snabbt….
Det är svårt att tro att intelligensian fanns i de där länderna när vi i Norden bara var vildar och barbarer. Nu tycks rollerna ombytta på vissa plan i alla fall.
Eller har de redan prövat "vår väg" och förkastat den??
Tidsmässigt borde de vara minst 2000 år före oss i samhällsutveckling, om de behållit det försprång de hade på till exempel vikingatiden åren 700-1000 e.kr.
Knepigt!
jag tycker det är orättvist att kalla våra förfäder för vildar och barbarer.
De hade ju till och med demokrati - jag tror det är vi Skandinaver som har uppfunnit den!
Sen verkar det sällan funka med religion och samhällsutveckling på samma gång. Det är bara se sig omkring i världen…

Vad jag vet slår allt tillbaka då även på henne tyvärr

Fast jag mår lite dåligt av att hon kan göra det

Fast demokrati fanns på ett ganska tidigt stadium i det forna grekland väl? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Nja Maggan , demokrati vet jag inte precis….kanske lite att ta i.
De hade ju slavar (trälar) till exempel. Som de kunde slå ihjäl, våldta eller göra vad de ville med.
Inte särskilt demokratiskt kanske?
"Skillnaden mellan demokrati och diktatur är att i en demokrati får idioterna välja, i en diktatur regerar de"
Bertrand Russel
Jag ser om saken så. Att så länge när vissa länder i världen tillämpar i sina domstol för den här typen hämndstraff. Kommer även terrorismen och liknande grymheter blomstra i världen också.
jaja precis som att vi ända in på nittonhundratalet inte hade rösträtt för kvinnor.
det är ett modernt påfund att alla ska ha rösträtt - men kungarna valdes av "fria män". Från Hedenhös ända till gustav Vasa. Åtminstone i den del av världen som skulle bli Sverige.
Det stämmer nog - det var med rätt tidigt dem också. Men jag har hört att Island betraktas som världens äldsta demokrati

Intressant! Det som fanns i det antika grekland var väl vad man skulle kunna kalla ett förstadie till demokrati… för demokratiskt var det då rakt inte! Men men man måste väl lära sig krypa, gå och så vidare…
Jag har varken förståelse eller repsekt för sådant tänkande och sätt att hantera någonting på hur grymt det än må vara. Vad blir bättre av att hämnas ? Och att göra det på ett sådant sätt. Helt sjukt tycker jag och har svårt att tycka synd om den drabbade kvinnan när hon är benägen att göra samma sak även om hon blev drabbad först. Vad kan överhuvudtaget bli bättre i världen av sådant ?
Amor Vincit Omnia
Håller med ovanstående talare: Helt sjukt!

#15 Underbart citat! Vart hittar du allt? Eller har du en välsorterad hårddisk en bit upp mellan axlarna…
#17 Nja.. Det där med demokrati i medeltida Norden är lite svajjigt… "Rösträtt" eller snarare möjlighet att göra sin röst hörd, hade enbart fria män under senare delen av epoken. Men detta med rösträtt var inte den formen av röstning som vi idag förknippar med demokrati…
Man hade s.k folkting… Idag kan vi rösta bakom en skärm, anonymt. De var tvugna att göra sin röst hörd i gruppen… Knappast alla vågade gå emot de stora, starka med högt inflytande… Vi riskerar inte huvet idag… Islänningarna fick nog tänka sig för vad som var värt vad att tycka och inte tycka…

Demokrati och slaveri förresten….Det så kallade "Statarsystemet" i Sverige var ju ett slags slaveri det också.
Statarna fick arbeta utan annan lön än dålig mat och bostad i rena slumbostäder/ råtthål som var fulla med löss, loppor, råttor på bondgårdarna m.m. De kunde inte lämna sin anställning mer än under en enda vecka på året.
Ofta var statarfamiljerna mycket barnrika och 6-8 eller fler barn var inte ovanligt, även om dödligheten var hög så att många av barnen dog p.g.a. missförhållanden. Och två vuxna med ex. vis 8 barn kunde då bo i ett rum och kök som ofta var rena jordkojan i bästa fall.
Statarsystemet avskaffades inte förrän i oktober 1945. Alltså för bara 64 år sedan….när andra världskriget hade tagit slut.
Så vi har inte så mycket att brösta oss för i Sverige när det gäller klokhet och humanism egentligen!
Visserlige nhar mycket hänt på de senaste 50 åren, men vi är inte i den positionen att vi har alla svar, och att vi kan säga att vi vet bäst alltid.
För vi i detta land har nämligen inte gjort upp med vår egen ofta "skumma och fega" nutidshistoria som innehåller flera mörka kapitel som det inte talas högt om. Och som är i den "grytan" där varken staten och media inte vill börja röra omkring i……
Min mormor var uppväxt som statarbarn och blev utslängd på gatan av sin styvmor när hon blev med barn 17 år gammal år 1916. Och då fanns det ingen socialvård över huvudtaget……
Mja…det blev väl lite O.T. där, men det bjuder jag på! 
Ja vi har nog hamnat lite OT även om det också är en intressant diskussion. Det är ju inte nödvändigt att ta allt i samma tråd.
Åter till ordningen nu! Maggan och övriga 
"Är hämnden ljuv"? var det.
Själv vet jag att den inte är det. Det hände nån gång i min ungdom att jag tog chansen att ge igen för nån oförätt 

#22 Jo, demokrati är onekligen ett relativt begrepp sett i tidens perspektiv. Kommer onekligen att tänka på Willhelm Mobergs "Raskens" när jag läser ditt inlägg…
Sedan kan man ju undra vart hämnd hör hemma i en demokrati. Vad har ett straff kontra brottet för betydelse för en demokratis framgång eller förfall…
Nä… nu ska jag sluta snöa in på historia… Jag gör som du 
Min mamma lärde mig som ung att det inte finns någon anledning till att vilja hämas eller göra det, hon sa att universum ser nog allt till att den som gjort en illa får sitt i slutändan och viljan att hämnas mörkar också våra sinnen och vad gör oss då till bättre människor ? Så jag håller nog med mams här och tror starkt på karmalagen och liknande i dessa situationer.
Amor Vincit Omnia

Hämnd är ju egentligen en högst mänsklig känsla!
Egentligen inget konstigt alls. Tänk efter och var lite ärliga nu om ni kan/törs/vill det…..
Om någon hade gjort på detta sätt mot din dotter så hon blivit blind och fått sitt ansikte helt förstört med allt vad det innebär för en tjej speciellt. Och om du efter detta trauma med dotra då får tag i gärningsmannen och han är helt i ditt våld.
Vad skulle du då göra?
Någon som vill säga ärligt?
Betänk då att det ÄR din lilla flicka och gullunge som är ett sönderfrätt fruktansvärt trasigt ansikte och därtill helt blind för all framtid. Det vill säga, hennes liv är totalförstört av denne man och hans sjuka idéer om kvinnors värde och mannens rätt och överlägsenhet.
Hmmm….jag vet vad jag skulle göra i alla fall!
Jag har varit i en situation där man sagt mej att barnen kunde falla från en balkong, och jag vet att detta kunde hända. Fast jag hade vapen använde jag det aldrig.

#26 Min dotters far är ett kapitel för sig… Missbruk förvandlar verkligen vissa till monster… Jag tänker inte gå in på detaljer, jag har lämnat allt det där bakom mig…
Hat och hämndbegär - oavsett orsaken bakom - äter en innifrån och ut och växer till bitterhet… Bitterheten är inget annat än ett andra lidande som tar vid där det första borde tagit slut…
Min dotters uppväxt förändras inte för att jag hämnas… De sår hon bär inom sig förändras inte… Ingenting kan någonsin göras ogjort.
Jag har förlåtit honom för länge sedan. Inte hans handlingar - men honom som människa. Jag tror att många har en skev bild utav vad förlåta egentligen innebär… Att förlåta människan behöver inte innebära att man förlåter och accepterar handlingen…
Man behöver förlåta personer i sitt hjärta för att orka gå vidare, inte bara för deras skull - främst för sin egen…
Precis som Jerry så tror jag att man kan fantisera en hel del om vad man skulle göra om det eller det hände…
men sedan vad man verkligen gör när det händer på riktigt det vet man inte förrän där och då. Det beror på omständigheterna.
men jag skulle nog inte få ro om en människa som förstörde min dotters liv, själv levde i högönsklig välmåga.
På något sätt skulle jag nog försöka förstöra livet för honom också. Fast mera raffinerat oblodigt än hämdlystet barbariskt. Tror jag.
Men den här händelsen handlar om en domstolbeslut. Hur många skulle vilja ha sådan rättsväsen i Sverige. Jag personligen i alla fall hoppas att såna försvinner över hela världen. Pirkkolino.
det jag tycker är underbart är att en KVINNA får upprättelse…..
det är så många kvinnor som fått syra i ansiktet för att de sagt emot en man som friat…
det här kanske leder till att färre män utsätter dessa kvinnor för förnedring och smärta…..
#31 Eller den leder, som jag tror, att hämndbegäran ökar och ont cirkel tar aldrig slut.

#32 - Jag tror som du….det blir en kedjereaktion som aldrig upphör!
Det räcker väl att se på TV-programmet "grannfejden" för att förstå hur tokiga människor kan bli för till synes väldigt banala grejor!
Det tror jag nog inte att de flesta håller med dig om Pirkolino!
Men jag instämmer med #31
en form av rättvisa är det - och även om vi förfasas över den, så skickar den en viktigt signal till den manliga befolkningen i det landet. 

Jag håller med ewrekaw och Pirkolino!
Den typen av rättsystem som uppmuntrar hämnd kan aldrig vara positivt i längden. Det är usla förebilder och visar ju även barn att blir du illa behandlad ska du behandla lika illa tillbaka. Väldigt galet i min världsbild.
Precis som ewrekaw skriver ligger ju förlåteslen, och därmed möjligheten att släppa och gå vidare, inom en själv.
Att hantera svår smärta inombords är i viss mån viljestyrt. Man måste själv bestämma sig för att lämna de känslorna och fokusera åt ett annat håll. Det är ett enormt arbete men det startar med ett rent viljestyrt beslut. Och att ha ett rättssystem som visar att man inte bemöter ont med mera ont tror jag är oerhört viktigt för ett samhälles utveckling.
Men är inte vår del av världens rättsystem ganska konstigt också.
Att låsa in folk på X-antal år i fängelse tycker jag också är en ganska medeltida metod.
men be mig inte komma fram med bättre förslag - jag har ingen aning….

Absolut är det så!!
Att låsa in folk år efter år och lämna dem åt sitt öde för att sen släppa ut dem och tro att nu mår de bra och kommer att fungera fint i samhället är ju en helt befängd tanke!
Det finns en jätteintressant bok som heter Övervakning och straff skriven av Michel Foucault. Den handlar om den samhällsutvecklingesom lett fram till fängelser som bestraffningsform. En väldigt bra bok!
jag är inte för våld. att man ska lösa våld med våld. men att en kvinna får upprättelse i det landet är stort då¨de inte vanligtvis har ett värde..
jag hoppas inte att detta leder till en kedjereaktion…
# att låsa in är inte fel MEN att de ska ha tv,video, respektiveumgänge i eget rum, gym, rättigheter, bättre mat än andra kallar jag inte för fängelse…. det är hotellboende med utegångsförbud..
jag har sett flera komma ut från fängelse… frächare och vältränade ….
med detta menar jag inte att man skall leva på vatten och bröd men jag tycker det är synd att de inte får känna av sina begränsningar…

#38 Så du menar att vara inlåst i flera år utan att kunna gå ut och äta eller hälsa på sina vänner inte är begränsande 
jovars… e det en liten begränsing i sig…. men kanske inte tillräckligt.
jag e dock inte argumenterare så jag har redan fått slut på mina :-) men men…. nu har jag sagt det…
själv tänker jag hålla mig i skinner för att kunna få se solen snart å gå barfota i gräset :-)
kram på er alla
Ja det är ju själva frihetsberövandet som är straffet.
Ska man undanhålla en massa annat som folk normalt har tillgång till, då blir ju straffet dubbelt…
Jag har svårt att föreställa mig nåt hemskare än att förlora friheten.
Hellre fri i ett ruckel utan el, än fånge på ett slott.

#41 Ja jag tror inte vi kan föreställa oss hur den känslan är att år efter år sitta frihetsberövad och övervakad in i minsta detalj. Vi tror att det är milda straff men jag tror att det är helt fruktansvärt!
#40 Du behöver inte alls argumentera och var och en får tycka det de vill 
Nej,hämnden är inte ljuv.Hämnd ger ingen sinnesro.
Jag vidhåller att detta inte är ett bra sätt att bekämpa världens grymhet på och inte heller tror jag denna kvinna kommer att må bättre. Kommer hon att ha fått mindre syra i ansiktet sen ? Kommer hon mirakuöst att kunna se igen ? Och varför skulle det på något sätt kännas bra att begå samma grymhet mot någon annan om man lidit så mycket själv av det man blivit utsatt för. Nej…
Amor Vincit Omnia
Revansch och hämnd är i mycket ett uttryck för "Ego"!
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#45 - Visst är det så Farwuq!
Men även EGOT är en viktig del av den fysiska OCH själsliga människan…..
(Vilket många inte tror)
Hade man inget ego alls skulle man inte överleva, det är den som ger dej självbevarelsedrift.
Tror jag i varje fall

#47 Mmm, men i vissa lägen är det av högre självbevarelsedrift att se och tänka längre än vad ens egos ramar emellanåt vill…
Frågan är om vi är kapabla att se över egots horisont när vi är fulla av hämndbegär… 
# 26 Jag håller med dig om att känslan av att vilja hämnas är högst mänsklig och inte något som per automatik gör en till en grym människa. Sen blir det ju skillnad om man väljer att gå till handling.
Jag kan föreställa mig att det vore min dotter eller kanske son efersom jag har en son. Han är mitt allt och självfallet så skulle min första spontana känsla och tanke vara om någon gjorde honom så illa att den människan inte förtjänade livet. Men inget jag skulle kunna göra hade gett mig min fina friska son åter, inget. Gjort är gjort, det som har hänt har hänt och tiden kan vi icke spola tillbaka.
Jag hade lagt mitt fokus på att få mitt barn att må så bra som möjligt efter en sådan situation.
Amor Vincit Omnia