Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 87 ggr
johan
4

Kränkt å andras vägnar

Min äldsta dotter har aldrig varit någon som skriker och gormar, är arg eller synbard upprörd särskilt ofta. Trots att hon är tonåring. Det har så klart ganska många sköna fördelar, men baksidan av det är att när saker kommer ut så kommer det ut väldigt mycket och väldigt känslosamt.

Igår t ex var hon väldigt arg och ledsen på mig om saker jag sagt antingen direkt till henne, eller till andra när hon varit med, om min andra dotter eller hennes mamma.

Hon tyckte det var väldigt fult att göra det bakom deras rygg, och hon hade tagit väldigt illa vid sig för deras skull, typ. Hon är fin och omtänksam på det sättet.

Men flera av sakerna har jag även pratat om med både hennes syster och mamma, vissa är inte ens värderande, utan bara en beskrivning av hur vi skiljer oss åt, utan att det ena eller andra är bättre eller sämre, men skillnaden kan göra det svårare i vår relation.

Hennes syster sa dessutom att det visste hon redan, att det är så vi skämtar och att hon inte tagit det minst illa vid sig. Och en av dom andra grejerna har jag pratat med mamman och lillasystern om, när dom är med, till och med i besök hos psykologer.

Detta visste inte storasystern om.

Men jag tycker detta är intressant och något jag tycker mig se i samhället i stort. Det är så ofta som någon blir kränkt å andras vägnar. Någon slags instinkt att behöva skydda någon, som inte själv anser sig vare sig kränkt eller behov av skydd i den beskrivna situationen.

Att personen som berörs är mindre upprörd och ledsen, än någon som anser sig behöva skydda en annan, och som följd drar helt felaktiga slutsatser om andras uppsåt eller värderingar.

Jag tror vi får ett tystare samhälle med färre ärliga samtal, om man hela tiden riskerar antas ha illvilja, trots att den som verkligen berörs, inte blir illa berörd av samhället, men den som passivt lyssnar från sidan, blir det.

Mvh // Johan

Draken
2

Min näst yngsta blir lätt kränkt på sina kompisars vägnar. Och det är inte så bra då hon har problem att hålla sitt humör i schack.

Hon var på krogen med sina kompisar för nån vecka sedan, och då var det en kille som "var på" hennes kompis,. Killen frågade om hennes kompis hade samma hårfärg där nere som hon hade på håret, dottern blev rosenrasande och flög i luven på killen.

Jag sa åt henne att det är jättefarligt att göra så, flyger hon på fel person så kan hon hamna i ett dike någonstans. Då belv hon arg på mig, för att hon inte fick vara lojal mot sina kompisar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

johan
4

#1: I en just den situationen låter det ändå som helt korrekt emotionell respons, även om jag håller helt med dig om att också tänka på risk.

Men kan också tänka mig att du är stolt över att hon inte låter sånt där gå tyst förbi, men sedan lever kvar inombords.

Blir sorgsen över att sånt där verkar alldeles för vanligt att kvinnor behöver uppleva.
Blir provocerad och förbannad över att den typen av idiotiska killar, gör att alla andra killar och män tids nog antas ha samma beteende.

Mvh // Johan

Draken
3

#2: Ja visst är det en emotionell "riktig" reaktion, men det är farligt. Att hon blir arg förstår jag, det skulle jag också bli. Men hon kanske kan styra humöret litegrann. Kanske säga ifrån på skarpen eller prata med vakterna på krogen istället för att flyga på killen.

Ja, jag är väldigt stolt över henne att hon faktiskt står upp för både sig själv och sina kompisar. Har försökt lära barnen att de skall stå upp för sig själv och även stödja sina kompisar i den mån de kan.

Ja tyvärr är det väldigt vanligt att unga tjejer utsätts för detta när de är ute, vare sig det är på krogen eller någon annanstans.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

johan
1

#3: Det låter en del som både den bra och den dåliga sidan av ADHD samtidigt.

Mvh // Johan

Draken
1

#4: Hon har ADD samt Autism grad 1:2. Hon har alltid varit utåtagerande.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis