Styra rullstol med tanken
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Neuralink är ett av Elon Musks bolag. Dom har byggt en produkt som gör att man kan styra saker med tankekraft.
Steg för steg hjälper dom fler typer av patienter. Det senaste är att kunna styra en rullstol helt och hållet med tankekraft.
Nästa steg är att återställa synen för blinda, även om man varit blind från födseln.
Mvh // Johan
Här är ett exempel där man hjälpt en ASL-patient att kunna prata igen, genom att använd inspelningar av patientens röst för att skapa en talsyntes. Med tankens kraft kan han sedan få en dator att läsa upp vad han vill säga, med en klon av hans egen röst.
Mvh // Johan
Här är deras först patient som blev helt förlamad efter en olycka. Med Neuralink kan han nu leva enklare genom att kunna styra dator och telefon med tankekraft.
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-07-26 21:34 av johan
Ytterligare en person som fick mer liv tillbaka och gör mer av det hon älskar.
Mvh // Johan
Det här är ren magik.
Jag kan inte ens föreställa mig hur avancerat det är😀
/Maria
#4: Ja, eller hur?!!
Arthur C Clark skrev 1973 följande:
“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
Mvh // Johan
Finns något program som kan skriva det man tänker? Men oj, nu lät det hemskt - det skulle i så fall kunna läsa tankar. Vilket vapen!
Neuralink har ett "brain-computer interface", en sak stor som en femkrona ungefär som opereras in i skallbenet med små små små trådar som fästs på den del hjärnan som är ansvarig för en viss funktion.
Det tränas sedan upp att förstå patientens intentioner. Som du ser i någon av videon så kan han prata och styra muspekaren samtidigt, så det är väldigt specifikt kopplat till en sak och en medveten handling.
Att generellt säga "läsa tankar" är en kraftig kraft överdrift. Den kan tolka de elektriska signaler som hjärnan sänder ut när du tänker att du ska gör en specifik sak. T ex "flytta muspekaren uppåt", "tryck på skärmen där muspekaren är nu".
Det jag tycker är spännande är att ofta finns funktionerna i kroppen, men koppling mellan muskel och hjärna, eller öga och hjärna är skadad.
Jag låtsas på inget sätt veta hur dom gör, mer än att ha en ganska ok koll på vad dom gör.
Mvh // Johan
#7: Ok, ganska liten risk att någon läser ens tankar utan att man får något inopererat. Och operera för eget bruk för att göra det bekvämare att skriva finns ju inte på kartan.
Men fantastiskt för de som får förmågor de förlorat eller aldrig haft.