Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 283 ggr
Maria
2

Smeknamn

Har ni något smeknamn?

/Maria

chokladälskare
1

#0: Nej. Aldrig haft.

Fridaaaa
1

Nej :) Frida är inte så lätt att ge smeknamn på heller

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

#2 Fast smeknamn behöver ju inte vara kopplat just till vad man heter.

/Maria

Leya
1

Min pappa kallade mig för Lillkalle när jag var barn. Min mamma kallade mig för gumman tö. Inget av dem har ju såklart någon koppling till mitt namn och Lillkalle fick ofta folk att reagera eftersom jag är tjej. Under en period i tonåren kallade mina kompisar mig för Osten, det har koppling till mitt efternamn.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

Herveaux
1

#0: Jag bytte förnamn strax innan jag fyllde 30, det gamla namnet var svårt för många att uttala och stava, så det gav många smeknamn under skoltiden.

Harlequin blir ofta "Harley". Någon enstaka har testkört "Quinn" men sen gått över till "Harley" istället.

// Harley

Vixxen
1

Nej, tycker om mitt namn och föredrar det.

Soligajag1
1

Jag kallades för Hille , heter Hillevi 😃

HH 🙂

Carmarino
1

Min mor kallade mig av någon outgrundlig anledning för Mia Fia Lotta när jag var barn. Så småningom nöjde hon sig med Fia. Inget av de tre namnen har någon som helst likhet med något av mina två förnamn. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

91Marran
1

Jag har fått många smeknamn genom åren. Jag har ett vanligt namn men jag lyssnar till mycket olika "namn".

Mvh
Mig

Maria
1

Min man har i hela sitt liv kallats för Basse. Det står Basse i mina ringar.
Min svärmor berättade att Basse inte godkändes att registrera så han är döpt till Reidar???😉

/Maria

NeferNefer
1

#8: Det väckte ett minne hos mig. När jag var barn kallade min kompis mamma mig alltid för "Fia-Lotta". Inte minsta likhet med mitt namn, men jag var helt okej med det.
Men vet någon om det var vanligt att kalla flickor för Fia-Lotta under någon tidsperiod? Och varifrån kommer det? Om jag får fantisera fritt skulle jag kasta fram att det kanske fanns flickböcker om en Fia-Lotta, men det är förstås bara en gissning.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Carmarino
1

#11: Har aldrig hört talas om några böcker om en Fia-Lotta, men kanske det fanns när min mor var liten. Minns inte om jag frågade henne någon gång varför hon kallade mig det. Tror bara jag accepterade det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NeferNefer
1

Nu minns jag att min mamma kallade min bror för "Putte". Hans namn var inte ett dugg likt det.
Det kanske bara var poppis att kalla barn för olika namn, helt enkelt. Men min mamma hade en förklaring i alla fall, det var efter "Putte i blåbärsskogen".

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2026-07-22 21:50 av NeferNefer
OberonsMatte
3

Ang. "Fia-Lotta" är det nog ett allmänt smeknamn som kan användas till småflickor i vissa sammanhang oavsett vad de heter. Som t.ex. "- Hörru Fia-Lotta, kom nu!" Det hörde jag när jag var barn och som vuxen har jag har säkert sagt det själv ibland till vissa barn.

Sajtvärd Katter iFokus

NeferNefer
0

#14: Så är det nog.
Men det skulle vara kul att veta varifrån det kommer. Någon måste ju ha börjat med det.

Carmarino
1

#14: Ja, men min mor nöjde sig inte med bara det utan sa Mia Fia Lotta. 😊

Draken
0

Jag har kallats för Draken sedan jag var tonåring. Tydligen så var jag en Drake med ett väldigt hett temperamente 😉

När jag var lite kallade min mor mig Lilldonna, tösen eller lillfröken.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

DesK
3

Jag har och har haft några olika smeknamn kopplade till mitt förnamn och mina föräldrar kallade mig Lillan.

/Désirée

Maria
3

#18 Min mamma kallade mig också för lillan ända till jag var tonåring.

På mitt första jobb var vi tre Marior. Så det blev Maria, Mia och jag kallades Fia.

/Maria

beem
1

#11: Jag känner igen Fia-Lotta. Det har jag hört då och då genom åren men inte på mig. När jag googlar kommer många träffar upp men inget som är riktigt gammalt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

millan21
2

Jag kallas Millan…. Oväntat😁