Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 146 ggr
beem
1

Sista förbrukningsdag

Jag har rensat i kylskåpet vilket jag inte gjort på länge. 🤭
Jag blir tokig på datumstämplar dvs sista förukningsdag.
Varför finns det inte regler var datum skall anges. Antingen är det i texten, uppe på locket, under burken eller lodrätt i något hörn. Dessutom många otydliga datum.
Puuuh så irriterande och nacken värker men samtidigt ett litet problem 🙂 känns bra att jag avreagerat mig nu 😚

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2025-10-12 19:32 av beem
Fridaaaa
3

Mycket har som tur väl inte sista förbrukningsdatum (det ska man inte använda efter det datumet om man inte vill riskera att bli sjuk).

Bästföredatum däremot brukar man kunna använda efter det datumet, vilket är vanligast :)

Men håller med, många ställen är korkade placerade och ibland svåra att utläsa

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
4

Det är sällan jag kollar datum.
Jag förlitar mig på lukt och smak😉

/Maria

beem
0

Det är inte dagligvaror jag tänker på.Det är konserver i min bra-att-ha-låda/krislåda. Tex burk köttsoppa vill jag inte öppna vid kris för att äta och då konstatera att det inte är ätbart.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

DesK
3

Det är skillnad på sista förbrukningsdag och bäst föredag, precis som #1 skrev.
Vad beträffar helkonserver, så har dom mycket lång hållbarhet. På 1960-talet hade min mormor kvar en del konserver från innan WW2 och dessa åts upp, utan problem. Det som är viktigt är att burkarna är hela, alltså varken buckliga eller skadade på annat sätt, för då kan dom vara otäta och därmed inte särskilt hållbara.
Bäst föredatum är en trubbig märkning, som uppenbart förvirrar många konsumenter. I t ex Tyskland heter motsvarande märkning ”minst hållbar till” vilket är lite bättre, tycker jag.
Jag tittar nästan aldrig på datumen på varesig konserver eller kylvaror, utan förlitar mig helt på utseendet, lukten och smaken.
Med detta sagt, så är det ändå en god idé att hålla rotation på konserver och annat med lång hållbarhet.

/Désirée

Maria
3

Kom på nu att torra kryddor är något jag byter ut om de är för gamla men det är enbart för att smaken börjat försvinna.

/Maria

[Undertaker]
1

#5: Jag har hittat kryddor med bäst före1997 och liknande år hos mor- och farföräldrar. Alltid roligt när man hittar produkter som är äldre än man själv.

Jag har konserver hemma, men det är konserver jag använder i min matlagning som har bonusen att de är bra vid kris. Så i mitt fall används dem ändå hela tiden.

Det jag inte gillar är att till exempel joghurt etc. här bara har en tun folie som lock och att den oftast går sönder. Det finns två storlekar på sådana plast"burkar" här och flergångs-lock man kan köpa till. Problemet är dock när datumet är på locket som man måste plocka bort. Ibland är det nämligen inte så kul att öppna en burk utan att förvarnas av ett datum och då se ett nytt litet ekosystem.

alva03
1

Här tar allt slut innan det blir dåligt. Och då menar jag faktiskt allt. det är galet. Men jag bakar nog för mycket så till och med udda kryddor försvinner.

MVH Alva <3