Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: karriär-och-yrkesliv
Läst 430 ggr
[Undertaker]
6

Vad är erat yrke?

Tror inte det finns en sådan tråd.

Som rubriken lyder: Vad är erat yrke? Vad har ni jobbat som/med? Och vad vill ni jobba med?

Maria
4

Undersköterska.
Första åren på en geriatrisk vårdavdelning
Mesta tiden har jag jobbat på universitetet i en forskargrupp. Jag var den enda undersköterskan i gruppen.

Många tjatade om att jag skulle läsa vidare till sjuksköterska men jag ville inte bli det. I så fall något med helt annan inriktning.

I vilket fall som helst så hade jag samma arbetsuppgifter som mina sjuksköterskekollegor så det kändes inte nödvändigt 😉

/Maria

flocken
4

Driver hunddagis Och pensionat.
Utbildad hunddagis och hundpensionats föreståndare
Driver även omplaceringshem för kanin. Precis även blivit godkänd för att ta emot marsvin och mindre fåglar. Jobbar tätt ihop med länsstyrelsen.

Är utbildad svetsare och har även jobbat som det.
Även jobbat på olika skyltbolag och gjort skyltar som sitter vid vägar..

Vill inte jobba med något annat. Så nöjd. Tufft men roligt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

RackarFia
4

Jag är sjukskriven på heltid och vill utbilda mig till apotekstekniker så fort jag mår bra nog att plugga 😊

Har arbetstränat på apotek och trivdes så himla bra. Hoppas på att kunna fortsätta med det.

/Fia ☁️

[Undertaker]
4

Jag jobbar inom systemengineering för rälsfordon, i dagsläget som ”verksamhetsstudent” (fritt översatt) och pluggar deltid till en BSC i mechatronics.

Fridaaaa
2

Undersköterska
Jobbar inom hemtjänsten.

Sa att jag aldrig skulle jobba inom vården men nu står jag här :)
Ville jobba med djur men svårt om man inte startar eget och halkade in på detta och fick utbildning under pandemin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

citytjejen
1

Jobbar som projektadministratör i offentlig sektor. Har jobbat i olika administrativa roller i många år och trivs väldigt bra med det. Ett stort plus är att det går att jobba i många olika branscher om man vill ha variation 😊

/Christina

oh-la
1

Här är en till inom offentlig sektor. Jobbar som chef inom kommunikation med sidouppdrag inom projekt- och uppdragsledning. Tycker mitt jobb är fantastiskt roligt och utvecklande, och ingen dag är den andra lik!
För flera år sedan började jag plugga till sjuksköterska, men hoppade av efter lite drygt ett åt. Vården är inget för mig och även om jag inte ångrar att jag hoppade på utbildningen och testade är jag glad att jag tog mig ut i tid.

Tarotstollan
0

Har jobbat som lagerbiträde på en fabrik med lite av varje, lägga spets, sy fast etiketter, utsmyckning på underkläder, plocka order mm.
Två somrar jobbade jag som biblioteks assistent.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

CasaRamon
0

Till yrket är jag frisör (pensionerad) och har även jobbat 15 år som barmästare. 💇‍♀️💇‍♂️🍺🥂🍸

[solljust]
0

Har hunnit prova på en del börjar komma upp i åren så några yrken har det blivit men tar jag dom jag jobbat längst med så är det tågförare och räddningstjänst både brand och sjöräddning.

Minns i min ljuva ungdom fick jag något som då på 80 talet kallades ungdomsplats det var 6 månader man fick genom arbetsförmedlingen och jag hamnade på kommunen och skrivbordsgöra det är inte min grej jag måste ha fysiskt krävande jobb så det där trivdes jag inte med men dom jag jobbade med var bra på alla vis så det blev ett fint minne i alla fall.

Hade jag vart yngre och tänkt på mina intressen mer än man gör som ung att kunna jobba med dom hade jag velat satsa på att jobba inom Säpo men det blev inte så och nu är det försent men jag var inne på att göra lumpen minns jag men så kom annat i vägen sen var det inte så lätt för tjejer på den tiden men jag undersökte det sen kom annat in jag flyttade och det blev ingen lump.

Säkerhetsfrågor har alltid vart ett stort intresse och enormt viktigt för mig jag tummar inte på säkerheten en enda sekund jag är stenhård med varje liten paragraf en riktig paragrafryttare men det fick lite utlopp i andra jobb som var säkerhetstjänst och jag stannade många år i dom jobben och på den tiden hade jag inte tanken eller kunskapen heller om Säpo jag var inte insatt då som nu.

Idag har jag känt så starkt att med det säkerhetsläge vi har jag hade gärna velat utbilda mig och jobba på att komma in vid Säpo dom gör ett fantastiskt bra och så oerhört viktigt jobb men men nu är det försent det skulle jag ha tänkt på som yngre men intresset har jag och sätter mig djupt in såna frågor så det får stanna vid intresse och det ger en del det med även om man inte jobbar med det 😊

Lona
0

Jag är undersköterska, djurtekniker och hundinstruktör men är sjukpensionär sedan många år tillbaks.
Jag har jobbat inom äldreomsorgen där jag trivdes väldigt bra, ett tag jobbade jag på en 4H-gård vilket var ett suveränt jobb och så arbetade jag med forskning på Göteborgs Universitet.
Hundinstruktör har jag inte jobbat som, det har varit en hobby, men jag har utbildning till det.

Drömutbildningen och -yrket hade varit agronom men livet blir inte alltid som man tänkt. Nu är jag glad att jag aldrig började plugga till det och drog på mig studieskulder.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Åsa S
0

Jag har flera yrken, varit florist, trädgårdsarbetare, trädgårdslärare, försäljare och nu tandsköterska på liten klinik det är bara en tandläkare och så jag

Draken
1

Undersköterska med specialkompetens inom psyk och akutsjukvård. Jobbade på IVA från 2014 till 2016 då jag började på Kardiologen, och där är jag fortfarande.

Har även utbildning som djurkontrollant eftersom jag höll i terrariemässan i flera år, så var jag tvungen att ta den utbildningen.

Under pandemin blev jag utlånad till covidavdelningarna, växlade mellan Covid-IVA och vanlig Covidavdelningarna. Fick även yrkesbevis att jag var behörig att sköta om och ge medicin till Covidpatienter.

Nu är jag sjukskriven sedan 3,5 år tillbaka. Drabbades av Utmattning, PTSD och akut stress November 2021. Tanken är att jag skall börja återgå så sakteligen till jobbet nu under April, men jag vet inte om jag kommer palla med.

FK har ifrågasatt om jag kanske skall söka om sjukersättning, men jag vill gärna försöka återgå i varje fall.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[GTBLovesAnimals]
1

Jobbar med nu - vara barn och må bättre
Vill när jag blir stor - ett litet omplaceringshem för kaniner och en liten djuraffär med endast tillbehör

Mandra
0

#0: Jag är ju pensionär. Men jobbar lite som healer.
Förr när jag var frisk jobbade jag med en del olika saker; i affär och kiosk, i vården, med hästar mm.