Stormen Gudrun. 20 år sedan.
Det är 20 åt sedan stormen Gudrun.
Har ni några speciella minnen?
/Maria
Japp! Vi bodde i södra Hallands inland då och var utan ström i sex dygn. Klarade det bra tack vare att vi eldade med ved och hade vedspis. Groventrén blev kylskåp, det var ju inte jättekallt så det funkade bra. Så hade vi ett utedass, så även den detaljen funkade. Egen grävd brunn gjorde att vi kunde vinna upp vatten med en hink.
Senare hyrde vi ut vår stuga på tomten till skogshuggare och fick se många bilder på totalförstörd skog.
/Désirée
Strömmen var borta i tre dagar. Inte kunde man ringa heller under en stor del av den tiden.
Men framför allt kommer jag ihåg hur bra folk här ute på landsbygden ändå klarade krisen och att alla hjälptes åt.
Brandkåren ordnade så man fick hämta vatten, de ideella föreningarna ordnade med soppluncher och värme.
Lite tur var det också, att det inte blev svinkallt efter den där stormen …
Efteråt gjorde kommunen utvärdering av hur det hade fungerat och vad man kunde göra bättre en annan gång.
Men tragiskt förstås med all nedblåst skog … Många tog det naturligtvis hårt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag minns mest att jag blev så sjuk då. Då allting startade. Kunde inte ligga ner utan satt uppe på nätterna.
Den värsta stormnatten satt jag i köket med utsikt över vårt torg.
Vi bodde granne med en "skyskrapa " 16 eller 18 våningar. Såg då att en stor plåt från en balkong var på väg att lossa.
Jag ringde polisen och ganska snabbt var de där med avspärrningar.
/Maria
Minns det här väldigt bra men var inte drabbad själv däremot läste jag och såg vilken förödelse och flera dödsfall samt så läste jag igår om Gudrun 20 år efter att flera tog sina liv för dom förlorade så mycket men just det minns jag inte från då när det här var men vilken tragik både dödsoffer självmord och skadade.
Minns inget från själva stormen men kommer ihåg fram på vårkanten när jag och min kompis med hund var ute och gick och såg alla dessa stora vedtravar som låg överallt. På vissa ställen var de ju hundratals meter långa och så hade de vattensprutor som höll trädstammarna fuktiga.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag var 14,5 år då. Nej minns inte så mycket mer än att vi var strömlösa några få dagar och telefonstrul några dagar. Men mer minns jag inte.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Låg på Neonatal då. Sonen var född 3 månader för tidligt.
Jag kommer ihåg att personalen var riktigt orolig över strömtillförseln. De hade storkoll så alla batteripackar var "up to date" så att säga.