Köpa presentkort med presentkort
Jag vet inte på vilken sajt min fråga hör hemma så jag postar här.
Jag har ett presentkort som jag fått via sms att handla i en viss butik.
Jag gick till den aktuella butiken och ville köpa ett fysiskt presentkort, (ett plastkort) De säljer sådana i kassan där.
Jag sa att jag ville betala presentkortet med mitt prentkort som jag tidigare fått via sms men jag blev nekad. Kvinnan i kassan sa att jag måste betala antingen med kontanter eller Visa. "För man kan inte köpa ett presentkort med ett presentkort"
Grejen är att jag har gjort det förr i den berörda butiken och det har inte varit några problem. Jag sa det också till henne men hon stod på sig. Det gick inte att betala ett presentkort med ett presentkort. Så det var bara att slanta upp trots att jag ju hade ett presentkort på sms att betala med.
Vad tror/tycker ni? Är det verkligen hon som har rätt?
- Redigerat 2024-12-24 10:57 av Maria
Jag tror hon handlade helt fel.
Du bör ju få köpa vad du vill i butiken för ditt presentkort.
/Maria
Det är väl klart att en kan köpa ett presentkort med ett presentkort.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag har köpt presentkort med presentkort. Så det skall inte vara några problem tycker jag. Presentkortet du har på SMS är ju faktiskt betalt.
Står det inte att kortet inte gäller på produkt x så ska man kunna köpa produkt x med det. På presentkorten till Ica här står det tex att det går inte att använda till tobak lotter etc. På lidl står det inget sånt så där kan man köpa tobak om man vill.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Hade inte expediten någon anledning till att det inte skulle gå, något krångel med kassan t ex verkar det ju konstigt, presentkort är ju tekniskt sett pengar. Hon sa kanske bara nej då hon inte visste bättre men det hade ju varit bättre om hon tagit reda på det, speciellt när du sade att det gått förut , och om det då fortfarande inte hade gått hade hon kunnat ge en förklaring till det. Tråkigt med icke hjälpsam personal.🙁
💖🧡💛💚💙💜
Det låter helt fel. Jag tycker du ska maila butiken. Förhoppningsvis är inte hon ägaren.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Min första tanke var nej det kan man inte det låter inte logiskt att köpa ett nytt presentkort med ett annat men är inte insatt i det där så jag snabbt googlade lite och kom till Panduro som skriver så här : Presentkortet kan användas som betalning i kombination med andra betalningsmedel, däremot kan du inte använda ditt presentkort för att betala för frakt eller ett nytt presentkort.
https://panduro.com/sv-se/customer-service/presentkort/faq-villkor-presentkort
Däremot kan du nyttja 14 dagars ångerrätt när du köpt kortet på distans mer information hittar du på den här sidan.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/presentkort-och-tillgodokvitto/
Tack! Ja jag tror också att hon agerat fel där. När jag läser om deras presentkort så står inget om att man inte ska kunna betala alla butikens varor med presentkort.
En fråga: Vad är vitsen med att köpa ett presentkort med presentkort?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet faktiskt fler butiker där man inte kan köpa presentkort för ett presentkort.
Däremot vet jag inte hur tydliga de.är med det - det kanske framgår direkt på presentkortet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#9: Det kan ju vara så att presentkortet är på väg att gå ut och då förlänger man förmånen genom att köpa ett nytt.
Sorgen är kärlekens pris
#9 Vitsen med det i mitt fall var att jag ville ha ett fysiskt presentkort som jag kan slå in i ett paket och ge bort i julklapp. Jag tycker det känns tråkigare att bara ge bort en kod via ett sms.
#11 I mitt fall räcker mitt sms-presentkort till 0ktober 2029 då jag fick det i Oktober i år så det håller inte på att löpa ut :)
#12: Aha så de täcker så länge. Det visste jag inte.
Sorgen är kärlekens pris
#12: jag gissade att det var det första.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#12: Kanske skulle du gå tillbaka och tala med någon Chef för butiken tänker att du tidigare fått lösa ut presentkort så och att den du mötte sen i butiken antingen inte visste eller kanske inte ens vågade pga osäkerhet att göra fel i sitt jobb.
Står det inget om det borde det vara helt fritt fram ser vi på min länk till Panduro är dom tydliga med sitt men det där kan kanske vara väldigt olika från butik till butik och kanske till och med vem som jobbar för stunden det har vi nog alla mött i olika ärenden att olika butiksbiträden på samma arbetsplats kan säga olika den ena kan tillåta något den andra inte.
Prova med att gå tillbaka och tala med någon ansvarig säg som det är du har fått göra så förr och kräv pengarna tillbaka för det andra du fick betala för i all den tid ditt presentkort är giltigt till 2029.
Jag tänker också tanken man måste kunna få byta från digitalt till ett fysiskt presentkort i all den tid giltighetstiden gäller det ska inte vara så jämmerligt svårt så på dom igen är mitt råd ta upp det med någon ansvarig för butiken.
Hoppas det här kan lösa sig för dig 😎