Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 405 ggr
beem
3

Påverkas ni av mörkare årstid

Nu är november här och dagarna blir kortare och kortare och mörkret kommer tidigt.
Hur påverkas ni av detta ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-11-05 14:29 av beem
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Jag vet inte riktigt var du befinner dig men här på Öland är vi 5 dagar in i mörka disiga november- INTE oktober!

Men visst påverkas man av det trista vädret, diset och mörkret. Enda fördelen är väl att om 6 - 7 veckor har vi passerat vintersolståndet och det blir ljusare för varje dag och vi går återigen en ny vår och sommar till mötes.

SNART ÄR DET JUL!!!!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

beem
2

#1: Meen det är andra gången idag jag skriver fel. Ska rätta.

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-11-05 14:29 av beem
[solljust]
3

Ha ha ha det är lätt gjort har gjort liknande själv några gånger 😂

Jag påverkas inte tycker om murriga myset hösten för med sig och är ute och rör mig så mycket i friska luften och är gillar hösten skarpt med mysiga belysningar ljus med mera så nej jag påverkas inte jag tycker hösten är underbar 🍁🍂😎

Lona
3

Jag påverkas inte så mycket egentligen, det är trist med typiska grådassiga höstdagar men det är mer ytligt gnäll från min sida.
Det är förstås lättare att ta vara på ljuset när man inte jobbar och mina största intressen hästar och hundar gör att jag kommer ut och får till mig av det fina väder och de ljusglimtar som trots allt dyker upp. ☀️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag påverkas av mörkret , är mörkrädd , har hänt mig olika saker och barnen har skrämt mig på halloween 🎃 så jag går inte gärna ut i mörkret , om jag inte måste .

Tur att jag åker med min kompis eller min dotter så jag slipper gå hem från buss 🚌 en på kvällen .

Nu på Lördag ska jag till min son och fira honom , åker dit tidigt ,
Åker även hem tidigare .
Ok , det är samma buss 🚌 hela vägen hem. .

Jag ska fixa en ute belysning ute på balkongen , fixa julstjärna + ljus tidigare . Sedan större ljus att tända på kvällen .

HH 🙂

Maria
4

Nej jag påverkas inte av mörker. Gillar belysning och levande ljus.
Däremot gillar jag inte att frysa.

/Maria

DesK
1

Jag blir trött och hängig, särskilt när dagarna tar slut redan vid 15-tiden på eftermiddagen. Hade gärna sett att vi hade haft sommartid under den mörka årstiden av den anledningen. Dock älskar jag att mysa med levande ljus och brasa nu när mörkret är ett faktum.

/Désirée

beem
2

Jag gillar hösten och tycker mörka kvällar är mysigt men gillar inte när det börjar mörkna redan vid 14-tiden….inte än men snart.

Sorgen är kärlekens pris

aggeelin
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: jag skulle kunna kopiera din text Maria! Jag tycker precis likadant!

Jag avskyr att frysa! Och på vintern fryser jag såå mycket!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
2

Jag blir tröttare och tycker dagarna känns långa

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
4

Till er som , i likhet med mig, blir trötta av mörkret, prova att ta D-vitamin och lchf = lite choklad hjälper faktiskt

/Désirée

beem
2

#11: Jag tar D-vitamin den mörka årstiden och inbillar mig att det hjälper.

Sorgen är kärlekens pris

aggeelin
1

Jag tar också D-vitamin. Jag tror att det är bra.

Jag tycker att höst och vinter går rätt så bra till någon gång i slutet av januari. Sen är jag så trött på att frysa!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
2

D-vitamin är det enda tillskott jag äter. Jag är ute alldeles för lite. Även den varmare tiden på året.

/Maria

beem
1

Ni som tar D-viramin hur mycket tar ni per dag ?
På min burk står det 10 ug.
Jag läser att 20 ug rekommenderas om man inte vistas i sol mycket och det gör man ju inte vintertid.

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-11-06 17:29 av beem
Maria
1

62,5 ug

/Maria

beem
1

#16: Oj så mycket.
Jag läser att 20 ug är max. Kan ge olika skador om man tar mer. Det kanske kan variera av olika anledningar.

Sorgen är kärlekens pris

citytjejen
2

Tycker att mörkret är mysigt, men bara fram till efter jul, efter det skulle jag helst vilja ha ljusa kvällar igen. Jag brukar bli lite trött under den mörka perioden på året och det är därför extra viktigt för mig att komma ut i dagsljuset varje dag och att inte ha för mörkt hemma heller.

/Christina

Maria
1

#17 Jag köper på apoteket och tänker att de ändå har viss koll.

/Maria

Molly2033
2

Jag gillar mörket, tycker det är mysigt till och med nyår, sen januari och februari är skit

Draken
2

Jag är väldigt mörkrädd så jag går inte gärna ut i mörkret. Men trots detta så gillar jag hösten mycket. December är favoritmånaden när alla tänder julbelysningar, stan är upplyst, vart man än går så är det tända ljus i fönster, på balkonger och i trädgårdarna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Tarotstollan
1

Blir bara mera vaksam när jag går ut, kanske går ut lite tidigare också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
1

#19: Jag hickade faktiskt också till på doseringen men det är rätt många tillskott som har just 62,5 mikrogram. Undrar varför egentligen, det ligger ju en bra bit över den rekommenderade nivån och D-vitamin är en av de fettlösliga vitaminerna? 🤔
Fast det har varit en trend de senaste åren med D-vitamin, nu verkar det börja luta åt andra hållet - det har inte lika stor funktion för vårt välmående som man trodde.
(Inte för att ifrågasätta dig, Maria, bara en kommentar/fundering.)

Maria
2

#23 Jag har inte kollat mängd utan bara tagit en burk.
Jag kommer nog fortsätta med samma då jag av någon anledning gillar den😉

/Maria

beem
1

#23: Ug och mg är alltså olika angivet på burkar
Det förklarar den stora skillnaden.

Sorgen är kärlekens pris

Lona
1

#25: Ug = mikrogram, som jag skrev? Mg = milligram.

beem
2

#26: Jag menade så att man anger olika värde på burkarna

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-11-08 18:20 av beem
Lona
1

#27: Nej, det är helt enkelt olika mängd i tabletterna. 62,5 ug är 1250% av DRI (dagligt referensintag) vilket många rena D-vitaminpreparat ligger på. Men nu kanske vi skall släppa D-iskussionen om D-et 😄😃