Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 335 ggr
Maria
1

Engelska

Hur är det med er engelska?
Kom att tänka på det nu när vårt barnbarn är här.
Han pratar bättre engelska än vad jag gör.😄 Ser han någon film vill han inte ha den dubbad.

Nu har han engelskspråkiga kompisar så det kanske inte är så konstigt.

Själv fick vi börja med engelska i 4:e klass.

/Maria

Fridaaaa
1

Jag är dålig på engelska, alltid varit. Förstår en hel del men usel på att prata och skriva på engelska, undviker det. Tittar jag på film ska det alltid vara svensk text till, annars får det vara.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CasaRamon
1

Jag tycker själv att jag är bra på engelska. Valde bort tyskan och valde i stället extra undervisning i engelska. Kanske hjälper det att jag bodde i Australien som barn.

Maria
3

Jag klarar mig utmärkt. Förstår engelska väldigt bra, värre är det att prata 😉 Det blir med tydlig Göteborgsdialekt.

/Maria

Calcifer
5

Jag är helt flytande i engelska. Dels pluggat det på universitet i Sverige men också bott i England i flera perioder både för att jobba och för att plugga engelska. Så jag är inte mycket bättre på svenska än engelska.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
5

När jag jobbade i en forskargrupp i flera år så pratade vi engelska med varandra. Väldigt kul blandning av Dialekter då gästforskare kom från olika delar i världen 😉

/Maria

citytjejen
1

Jag är bra på engelska, både i tal skrift. Tittar på mycket serier och filmer på engelska och snappar upp mycket där.
I jobbet skriver jag mejl på engelska i alla fall någon gång om dagen.

/Christina

beem
1

Jag gillar språk och jag tror att det gör att man har lättare för andra språk.
Jag är bra på engelska men tyvärr blir det inte ofta tillfälle att prata.
Jag har varit med i FB- grupper både från England och USA som också ger en bra träning.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

aggeelin
1

Jag tycker att jag är bra i engelska. Det har alltid varit roligt att prata engelska. Vi började med enkel engelska i tvåan och det var roligt. Min mamma, född -29, gick många olika kurser i engelska. När mina söner hade läxa åkte de till henne, hon hade tid att plugga med dem. Hon hade läst gymnasieengelska, så hon kunde plugga med barnen hela vägen.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MonicaLagerquist
1

Hyfsat bra på att förstå tal men ogillar att prata engelska men kan väl göra mig förstådd om jag måste

Stolt ägare till tre La permer

91Marran
0

Eftersom jag jobbar i butik så pratar jag en hel del engelska. På mitt förra jobb så var det både telefonsamtal och mejl på engelska.

Mvh
Mig

Heddiz
0

Jag förstår nog engelska lika bra som svenska numera, eller t.om bättre ibland.
Jag tittar, lyssnar på mycket engelsktalande filmer, serier, youtube, poddar, osv och har jobbat med bla amerikanare under flera år och var tvungen att prata engelska med dom eftersom dom inte kan något annat språk än engelska oftast..

Många ggr så tänker jag faktiskt på engelska, eller kommer på ett ord på engelska först, men hittar inte det svenska ordet..Det är lite irriterande..
Så det blir lite svengelska..😄

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

flocken
0

Inga problem att lyssna, läsa och skriva på engelska. Har svårare att prata men gör mig förstådd. Jag stammar och på engelska kommer det fram mer vilket gör mig osäker

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fornöga
1

Lång och läsvärd artikel i DN idag om vårt kluvna förhållande till det engelska språket. (Artikeln är inte låst i nuläget.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Få saker irriterar svenskarna så mycket som när realitydeltagare slänger sig med engelska uttryck i rutan. Men går det att tala om ett språkligt förfall?
LampKnapp1
0

#13: Nu har den hunnit bli låst

DesK
1

Tja, jag är nog skapligt bra på engelska. Hade en del kurslitteratur på engelska när jag pluggade och jag har en brittisk svärson. Visst blir det lite stolpigt ibland, men inga som helst problem att läsa.

/Désirée

Fornöga
0

#14 Trist, men tyvärr inte oväntat.

(Om nu någon är extra intresserad av artikeln så går det att läsa DN gratis och utan åtaganden för tillfället genom registrering om man inte utnyttjat erbjudandet tidigare.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2024-10-22 08:59 av Fornöga
[solljust]
2

Är bra på både text och tal har rest så mycket och reser fortfarande bott utomlands bla i USA så Engelskan den sitter bra men visst kan det finnas ord jag inte känner till eller vet hur dom stavas så då slår jag upp det och får lära mig lite mer men flyter på bra det gör den.

Draken
1

Jag både pratar och skriver engelska bra, fast det blir, konstigt nog, norsk brytning.

Jag är inte lika bra som barnen dock, de pratar och skriver flytande engelska

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis