Vad är gofika för dig ?
Vad tänker du när man säger gofika.
Vad är gofika för dig … allt som är gott eller något specifikt ?
Jag hörde ett program kring detta och blev överraskad hur olika det betyder
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-09-19 15:27 av beem
Gofika för mig är med kakor, bakelser och sånt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så är det för mig också. Det är kaffe/te och bakelser, kakor och wienerbröd eller god bulle.
Flera som svarade i programmet jag hörde sa att gofika bara är ett gott fika och kan vara tex en smörgås. Jag håller inte alls med.
När vi fikar säger vi "ska vi ha en smörgås eller gofika"
Sorgen är kärlekens pris
För mig är gofika kaffe med sorbet eller annan glass.
/Désirée
Inget ord jag använder men jag kan tänka mig att det betyder en cappuccino och en Budapestbakelse 😋
/Maria
Gofika för mig är bakelser och läsk eller så. Fikabröd åtminstone. Uttryck som kvällsfika kan definitivt betyda smörgås men gofika är inte bröd för mig.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Brukar inte använda det ordet men det kan nog vara kaffe eller te med något extra gott till t.ex kladdkaka eller morotskaka.
/Christina
Enl en vän som bor i Göteborg är 'gofika' ett typiskt norrländskt uttryck.
Jag har kollat vidare och ser att det härstammar sannolikt från Norr- och Västerbotten.
Sorgen är kärlekens pris
Det beror nog på vem jag talar med men för det mesta tycker jag att "gofika" är lite lyxigare fika än "en rulle kex" men det behöver inte vara en bakelse eller så.
För att räknas som en riktig gofika ska den dessutom intas av flera, helst att det är lite speciellt.
Då kan jag tillägga att jag "fikar" nästan varje dag i stallet vilket vanligtvis innebär en slät kopp kaffe, möjligen med någon skorpa eller frukt till. Det kallar vi oftast bara "ta en kopp" eller "sätta på kannan".
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har aldrig hört det ordet förut, men jag älskar fika! Jag äter mycket hellre någon sorts bakelse en godis eller glass. Bullar, paj och bullar är nog mina favoriter.
Inget ord som jag hört användas här omkring, fika är fika. Sen antar jag att folk äter vad de vill till fikat om man är ute, är det hemma brukar det väl vara någon bulle eller kaka eller båda.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
För mig är fika te eller kaffe och något till tex smörgås, bulle, kex eller kakor.
Fika måste vara något mer än te/kaffe.
Om det bara är tex kaffe så "tar vi en kopp"
Gofika kan bara vara sötsaker dvs aldrig smörgås.
Det är så roligt att läsa vad ni säger om gofika.
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-09-19 20:48 av beem
Gofika enligt mig är en kaffe eller te med en god smörgås och det ska helst vara en painrich eller bröd av surdeg, med tomat, sallad och/eller andra grönsaker i, förutom smör och ost och ev skinka..
Det tycker jag är mycket godare än kakor, bakelser eller liknande med socker i.
Dessutom blir man mättare på ett bättre sätt på smörgåsar än om man gofikar på bakelser varenda dag..
#11 Nej gofika kan väl inte bara vara sötsaker! Det kan vara kaffe och en smörgås också. Det beror väl på vad man tycker är godast, eller?
Jag är i princip alltid mer sugen på en smörgås till fikat än något med vitt socker i!?
Men jag har inte helt kommit "över" mitt socker beroende.. Så jag kan ff få ett extremt sötsug efter kakor, osv när jag dricker kaffe..Och då är det helt klart allra godast med en bakelse eller kaka till kaffet..
Även om jag inte skulle kalla det för gofika. 😄
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Något extra gott, som kaffe/te med kladdkaka eller Almondytårta eller något sådant. Kanske äppelkaka med glass också kan räknas som gofika … 🍰😋
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Gofika ett ord jag hört men inte brukar använda fast jag har släkt norröver så ordet har jag mött och en gofika hä ä kaffe dä mä döpp hä riktigt sött döpp 😎
#14 🙂☕🎂
Just precis å riktigt sött döpp ska he va!
#14: Annesch ä he int gofik
Sorgen är kärlekens pris
Använder aldrig ordet. Fika är fika.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#16 😊
#15 & #16 ☕🎂 😎