Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 266 ggr
Maria
1

Mobilen i sovrummet

Använder ni mobilen i sovrummet?

/Maria

Fridaaaa
2

Ja jag har väckarklockan på mobilen, och vill kunna bli nådd om det är något.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
1

#1 Jag har som du men jag undrar om ni använder mobilen i sovrummet aktivt?

/Maria

Fridaaaa
1

#2 Det är ju att använda den?
Men ja jag använder mobilen med facebook mm även i sovrummet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

#3 Precis vad jag undrade 😉

/Maria

flocken
1

Nej. I sovrummet laddas den.
Har jag satt i laddaren på kvällen så kollar jag inte mob även om jag hör att den vibrerar.
Har ingen betydelse vad klockan är. I sovrummet låter jag den vara.
Självklart svarar jag om någon i familjen ringer. Men inte om det är någon annan.
Inget kan vara så akut så någon utanför familjen behöver nå mig på kvällen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
1

Jag hade mobilen som väckarklocka när jag jobbade.
Jag har alltid mobilen till hands dygnet runt men jag använder den aldrig i sovrummet. Som sociala medier eller annat.

/Maria

MonicaLagerquist
1

Vi laddar mobilerna dagtid i köket

Använder mobilen som klocka och väckarklocka i sovrummet.
Plus som telefon.

Stolt ägare till tre La permer

aggeelin
1

Jag har en gammal mobil som väckarklocka och lyssnar på bok för att sova. Använder dem inte till något annat.

Den vanliga mobilen ligger i köket med ljudet avstängt, jag vill absolut inte bli störd på natten

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

@NN@
1

Jag använder mobilen i sovrummet för att titta på nåt avslappnande innan jag ska sova och det funkar bra för mig.
Även som väckarklocka.

Carmarino
4

#5: Slutade ladda allt som ska laddas på natten, eller när jag inte är hemma, efter att det börjat brinna i grannarnas lägenhet vid 16-tiden när de inte var hemma. De hade en bärbar dator på laddning och branden startade i den.

Branden släcktes snabbt, men lägenheten blev förstörd av sot och behövde totalrenoveras. Grannarna var ett äldre par, och mannen hade problem med hjärtat. Troligtvis förkortade branden livet på honom, för han dog sju månader senare.

Ingen kan ju säga om det var branden som var orsaken, men allt i samband med branden tog hårt på honom. Han hade tidigare varit väldigt aktiv och positiv, och det var jobbigt att se hans förändring. Visserligen försökte han hålla skenet uppe, men det märktes ändå på honom.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
1

Med tanke på att jag bara har ett rum så japp. Sitter i sängen nu och skriver detta på mobilen med en serie spelandes på datorn. Så ja.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

beem
1

Jag lyssnar på ljudbok på kvällen, kollar FB mm
Jag har ringsignal och push stängda.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[solljust]
1

Nej ingen mobil i sovrummet och jag använder den så jätte sällan så den är aldrig på bara när jag behöver använda den men även om jag använde den mycket skulle jag inte vilja ha den där för någonstans behöver man vara helt fri och få vila 😎

Det är bara i dagarna vi läst om folkhälsomyndighetens nya rekommendationer för unga hur dålig sömn dom får och hur många timmars skärmtid som går åt och det borde även gälla vuxna för det är samma där mobilen tar över så mycket så många känner stress och får en dålig sömn men tack och lov har jag inte trillat dit på det där men det är oerhört viktigt att när vi ska vila ska vi göra det och inte känna att en telefon kan börja ringa eller plinga med en massa uppdateringar som många bara måste kolla annars får dom inte ro.

Annat är det om man är allvarligt sjuk och har behov på den vägen av telefonen och tekniken eller om man har ett handikapp som kräver att telefonen finns där dygnet runt då kan jag förstå det men är allt bara som vanligt sov njut och vila ut och ge kroppen chansen att få hämta igen sig 😎

CasaRamon
1

Kvällstid använder jag mobilen med att lyssna på bok. Har den på "stör ej" mellan kl 22 och 6.30

Heddiz
0

Jag har sällan mobilen i sovrummet..
Finns ingen anledning för mig att ha mobilen liggandes bredvid mig när jag sover..Annat än om min man är borta på tex semester för sig själv..
Då har jag mobilen med mig var jag än är/gör.

Däremot brukar jag ha dator i sovrummet för att lyssna på någonting innan jag somnar, som tex ASMR, en bok, en meditation, eller liknande. Ibland så är det det enda sättet för mig att somna att lyssna på någon som pratar om whatever egentligen.. Det viktigaste är att dom har en skön sövande röst..😂

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

DesK
0

Jag använder både mobil och iPad i sovrummet. Mobilen som väckarklocka och för att lyssna på ljudböcker. iPad för sociala medier och för att titta på film/serier, så smidigt att kunna koppla mobilen eller iPad till mina hörapparater 😊

/Désirée

[Leifsdotra]
1

Ja, jag kollar ofta lite nyheter och sociala medier 5 -10 min innan jag ska sova. Sedan använder jag den som väckarklocka också. Nu när min pappa är i dåligt fysiskt skick och dessutom börjar bli dement så vill jag också vara säker på att inte missa några eventuella samtal från honom. Han gör som många andra i liknande situationer, småsover olika tider på dygnet och får därför dålig koll på vilken dag det är och ens om det är dag eller natt. Hittills har han inte ringt mitt i natten åtminstone, och nu när det blir mörkt på nätterna så hoppas jag att det hjälper honom ha bättre koll på ungefär vilken tid på dygnet det är iallafall.