Saft och annat gott
Om det blir nÄgra bifftomater sÄ ska jag göra chutney som vanligt annars har jag inga planer.
/Maria
Hoppas pÄ att kunna fÄ lika mÄnga gurkor som förra Äret. DÄ blir det syrade, saltgurkor och Àttiksgurkor.
Sedan andra inlÀggningar med gröna, gula och röda tomater, lök, paprika, vitlök och örter i olika kombinationer.
BÀren och frukt fryser jag in för senare tillagning.
#2 SĂ„ gottđ
/Maria
Ja, just det. Ketchup brukar jag göra, och Bostongurka av squash.
Sedan lÀgger jag lite frukt/bÀr/kÀrnor i alkohol och fÄr lite goda grunder till drinkar.
Jag fick tummen ur förra veckan och gjorde rabarbersaft pÄ rabarbern som jag fick av grannarna. Jag fick ett stort lass till pÄ sÀkert 3-4 kg denna veckan igen, sÄ det kommer att bli mer saft snart! Fick Àven röda vinbÀr som ocksÄ lÀr bli saft. FÄr jag Àven gurka av dem sÄ ska jag lÀgga in det för första gÄngen.
Utöver det sĂ„ ska jag göra örtsalt, saft och sylt pĂ„ lingon och blĂ„bĂ€r nĂ€r de har kommit, anvĂ€nda grĂ€slöken till midsommar, lĂ€gga in rödbetor, fortsĂ€tta torka persilja. BlĂ„klinten fĂ„r ingĂ„ i te. Ăven ringblommesalva och annan kroppsvĂ„rd med lavendeln och rosmarinen om de alla klarar sig.
Sedan sÄ har jag tomater pÄ g och de lÀr mest Àtas rÄa i nÄgon sallad eller som de Àr. Hunden brukar plocka sina egna tomater och var lite vÀl ivrig pÄ att plocka en grön liten jordgubbe nÀr jag pÄpekade att grannens jordgubbar var pÄ g.
Jag skulle nog göra tre gÄnger sÄ mycket om jag inte höll i tyglarna.. Det Àr sÄ kul att odla och göra eget!
MÄste nog göra en omgÄng rÄrörd jordgubbssaft i Är. I vintras tog jag nÀmligen slut pÄ den sista jag hade i frysen. Fast jag vÀntar till efter midsommar tror jag. Kanske priserna har sjunkit lite dÄ. Förra Äret gjorde de inte det tyvÀrr, sÄ förmodligen blir det likadant i Är.
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
- Redigerat 2024-06-07 15:14 av Carmarino
Det blir nog en del smÄtt och gott nÀr frukt och bÀr kommer och jag fick veta att man kan göra syrensaft det kÀnde jag inte till och tÀnkte prova men det kom för lite blommor eftersom jag tog ner syrenhÀcken för tvÄ Är sedan i höst sÄ jag hoppas kunna göra den nÀsta Är och hoppas pÄ fler blommor dÄ.
Vi har hĂ€rliga tider att se fram mot med allt gott som vi kan göra av naturens skörd đ
#7 à h, berÀtta om det dÄ! Jag har velat göra sjÀlv men har inte tillgÄng till nÄgra syrener som vÀxer pÄ en bra plats, dvs inte precis vid vÀgen.
FlĂ€derblomssaft ska jag göra imorgon! Det brukar bli gott. đ”
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har tÀnkt att göra isglass pÄ bla blÄbÀr, hallon och jordgubbar..Som passar extra bra nÀr det blir sÄ dÀr jobbigt varmt..
Jag gillar egentligen inte saft, förutom flÀderblomssaft som Àr riktigt gott för att vara saft faktiskt. Det Àr extra svalkande..SÄ kanske man kunde prova att göra isglass Àven av flÀder eller flÀderblomssaft..
Var hittar man flĂ€der-alltsĂ„ lite mer fĂ€rsk-(inte flĂ€derblomssaft frĂ„n ICA, typ) om man tex inte kan plocka sjĂ€lv..NĂ„gon som vet? Dom Ă€r ju nyttiga dessutom. đ€
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Isglass pÄ flÀderblom verkar enkelt och gott:
https://www.koket.se/jens_linder/efterratter_och_godis/_/isglass_pa_fladerblom
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#10 Om du vill komma ifrÄn saftkÀnslan vilket jag skulle sÀga att hemmagjord isglass har sÄ rekommenderar jag detta grundreceptet för grÀddglass! https://www.recepten.se/recept/enkel-glasstarta.html
Det Àr bara att köra grÀdde + kondenserad mjölk och sedan vad du nu vill ha. Det blir vÀldigt sött, sÄ jag skulle sÀga att 8 eller till och med 10 dl grÀdde Àr att föredra med den mÀngden kondenserad mjölk.
Jag har gjort detta receptet med ingefÀra och med mörk hackad choklad och pekannötter. Tror helt sÀkert pÄ att flÀder skulle passa :)
Ifall du vill göra ett annat recept som Àr just för glass sÄ finns det mÄnga olika recept och varianter https://www.recepten.se/kategori/glass.html
DÀremot sÄ tror jag att fÀrsk flÀder kan vara vÀldigt svÄrt att fÄ tag pÄ. Jag kan inte minnas att jag nÄgonsin har sett det. Kanske pÄ en marknad? Eller vad jag kÀnner Àr ett Ànnu sÀkrare alternativ - sök runt och se om nÄgon har hemma som du kan fÄ plocka av. Kanske till och med höra med en lanthandel/gÄrdsbutik?
Nu var det vÀldigt lÀnge sen jag prövade, men isglass med saft har aldrig blivit bra för mig eftersom all saft koncentrerar sig till botten. Resten smakar antingen milt av saft eller bara is.
#5: Ringblomssalva har jag testat att göra, men inte te pÄ blÄklint.
Hur gör du te pÄ blÄklint?
Jag har gjort rabarberkompott pÄ rabarber som vÀxer i min pallkrage.
#10: Om du gillar flĂ€der kan jag tipsa om att Ramlösa har kolsyrat vatten smaksatt med flĂ€der. Den var god, men smaken Ă€r ju olika đ.
#13 Jag har aldrig gjort det förut och planerar att ha det i en hemmagjort temix av olika örter/blommor, samt antagligen som en komponent i ett fint vanligt grönt eller svart te. Jag sÄg att lösteet av sorten Himlagott har lite blÄklint i sig, vilket Àr vart jag fick idén ifrÄn.
Det blir sÄklart att testa det som det Àr bara ocksÄ och dÄ Àr det bara att hÀlla pÄ hett vatten precis som med andra örtteer. Jag har faktiskt aldrig odlat blommor förutom lavendel sÄ det blir nytt för mig ocksÄ :)
#12: Tack för tipset! Jag hade ju totalt glömt bort sorbetglass innan ditt inlÀgg och det Àr ju ocksÄ jÀttegott och typ lika svalkande som isglass..
Jag gillar inte vaniljglass (jag vet jag Àr konstig för alla gillar ju vaniljglass) sen försöker jag sluta med vitt socker (som det var i recepten) men man kan ju anvÀnda annat Àn socker om man tex gör egen sorbetglass, isglass eller vanlig glass.
Socker Ă€r inte bra för oss (iaf inte i stora mĂ€ngder) sĂ„ jag slĂ„r ett slag för sockerfri glass đ
Som jag hittade ett recept pÄ.
Sockerfri jordgubbssorbet (man kan byta ut jordgubbarna till andra liknande bÀr eller frukt)
Ingredienser 2-4 portioner:
0,5 dl kokosmjölk (tjocka krÀmen)
5 dl frysta jordgubbar
1 krm vaniljpulver
Gör sÄ hÀr:
LÄt jordgubbarna tina lite sÄ de gÄr att mixa.
LÀgg frysta jordgubbar, kokosmjölk och vaniljpulver i en mixer.
Mixa till en jÀmn och len konsistens.
Servera omedelbart. Njut!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"