Engelska
Behärskar ni engelska?
Kom och tänka på det nu då vår engelsktalande granne ringde på. Inte förrän efteråt slog det mig att vi bara pratat engelska.
Jag har inga problem. Har läst några böcker på engelska också.
Dagens unga är ju mer eller mindre tvåspråkiga🙂
/Maria
Jag pratar och förstår rätt bra. Jag har bloggat digiscrap på engelska och även skrivit tutorials för PSP.
Numera gör jag inte detta så jag gissar att förstå är bättre kanske än att prata engelska.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#1 Haha, jag pratar engelska och man hör tydligt jag är från Göteborg har jag fått höra😃
/Maria
#2: Ja det är ofta dialekten finns där. Tänker särskilt på Natos gen sekr. Jens Stoltenberg med sin utpräglade norsk- engelska.
Sorgen är kärlekens pris
Jag skulle vilja påsta att jag beherskar engelska bra. Alltid sätt filmer på engelska och läst på engelska. Gymnasiet var nästan enbart på engelska samt att en stor del av kommunikationen på mitt jobb sker på engelska. Både med folk som har sämre engelska (skrift och tal) och de som har det som modersmål. Så på så vis prövas man verkligen att kunna gissa vad för ord någon som inte kan engelska menade (men då översatte fel) eller att förstå uttryck som främst de som har engelska som modersmål använder. Jag har även haft och göra med skottar och andra med starka Dialekter eller "indisk engelska". Fast vissa Dialekter behöver jag lite mer tid för att koppla ord som inte används inom skirven engelska.
Men samtidigt så tycker jag min engelska har stor utvecklingspotential. Finns rum att bli bättre. Större ordförråd kan man alltid få.
Jag konsumerar i stort sett bara film, serier, musik och böcker på engelska.
Så för att svara på frågan så tycker jag att jag är bra på att förstå engelska i tal och skrift. Att prata själv är helt okej, att skriva är mer ovant.
På hästgården jag jobbade på hade vi ofta en eller flera inneboende som var engelskspråkiga så då växlade vi andra över till engelska i deras sällskap. Ibland glömde vi byta tillbaka till svenska igen så det kunde bli lite varannan mening på endera språket. 😅 Tappade man ordet på svenska tog man till det engelska istället osv.
// Harley
Jag älskar språk , att lära mig olika språk .
Jag pratar engelska en del. har alltid pratat engelska i jobben jag har haft.
Pratade alltid engelska med gäster som kom på besök från olika länder .
Har lärt mig mer och mer utav att titta på filmer med engelskt tal .
HH 🙂
Jag hör till den generationen som fick börja med engelska först i 6an. Som jag längtade! Sög i mig allt! Läste 3-4 böcker i högstadiet medan klassen tragglade igenom Animal Farm.
Lycka var också att kunna läsa Steinbeck och Hemingway på originalspråk. Och andra böcker och författare som inte ens fanns översatta.
Hade jag trott på reinkarnation hade jag varit säker på att jag levt i England i ett tidigare liv.😊 Jag tänker ibland på engelska och kan drömma på engelska.
Nej, jag tycker inte det är bättre än svenska, jag månar mycket om svenska språket, men jag känner mig verkligen hemma i engelskan.
Jag är dålig på engelska. Alltid varit. Har svårt för att prata engelska, för har svårt att komma på orden. Kollar jag på film vill jag ha text annars får det vara
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi hade många utländska forskare på jobbet så alla möten var på engelska, jag hade även mycket kontakt med forskargrupper främst i Tyskland och USA - tack och lov för fax och epost!!!
Jag tycker visserligen att jag har tappat mycket av engelskan men när vi hade en engelsktalande veterinär ute i stallet för ett tag sedan så satt åtminstone de medicinska begreppen kvar. Min kompis tolkade mellansnacket, jag tolkade veterinärsnacket. 😄
Jag har dock aldrig riktigt trivts med engelska, känner mig betydligt mer hemma med tyska trots att det är ett språk jag kan betydligt sämre. Men det är liksom mer logiskt för mig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#9: Ja tyskan ligger mig också varmt om hjärtat.
Sorgen är kärlekens pris
Yes I am and that is something i am very proud of. 😁
Jag älskar att lära mig olika språk och livet skulle ha blivit fattigt om jag bara hade kunnat svenska!
Oj vad mycket man missar om man bara kan svenska språket.
Alltså inte för att vara dum, men man missar verkligen jäkligt mycket om man inte kan engelska eller är villig att lära sig det åtm!
Jag förstår och kan prata (om än inte med så superbra engelsk dialekt) all engelska, men kan ibland få lite problem att själv uttala vissa engelska ord.
Speciellt när jag pratar med engelsmän eller folk från USA som jag jobbat med online. Jag har fått sitta och säga samma ord i en kvart innan dom fattar vad jag försöker säga..Sen tillslut..så fattar dom vad svensken säger..😂
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag jobbade på Göteborgs universitet i många år och det var många gästforskare i vår grupp.
Så många roliga samtal på engelska där alla bröt på sitt eget språk 😃
/Maria
Min svenska och engelska är ungefär på samma nivå. Jag började läsa böcker på engelska när jag var 13 och hade även NO och SO på engelska hela högstadiet. Sen dess har jag föredragit att både läsa och skriva på engelska. I dagsläget använder jag engelska mer än svenska.
Vill jag lära mig något nytt så går jag direkt till källor på engelska eftersom det för det mesta finns mycket mer info tillgängligt. Film, serier, musik, youtube-videor mm som jag tittar/lyssnar på är nästan uteslutande på engelska. Båda språken känns lika naturliga för mig och jag kan växla fram och tillbaka mitt i meningar om jag inte måste hålla mig till ett språk.
Vill jättegärna lära mig fler språk och hoppas att jag ska kunna göra det i framtiden då det i dagsläget går lika mycket bakåt som framåt när jag försöker.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag lyssnar nästan obehindrat på ljudböcker på engelska och förstår bra i samtal. När jag själv ska prata är jag ganska kritisk mot mig själv. Det är svårt med rätt tempus tycker jag
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#14 Jag har slutat bry mig😃
/Maria
Jag är nog ganska så komplett på Engelskan är uppvuxen med den fast ingen var från varken USA eller England men min fars jobb krävde att jag lärde mig den tidigt för vi reste mycket genom hans jobb så det var ett krav att jag skulle förstå och kunna uttrycka mig väldigt korrekt i min uppväxt långt innan skolstart så när jag började skolan talade jag flytande och tyckte det var jobbigt när mina klasskompisar skulle lära sig språket jag satt där och tyckte det var löjligt jobbigt kommer jag ihåg.
Jag har alltid älskat språk och kan en del språk om än inte flytande så har jag alltid haft lätt för att ta in både som barn och äldre och mitt modersmål är Tyskan eftersom jag föddes där så blev det naturligt att Tyskan finns med men tyvärr har jag tappat en del men har lätt för att läsa Tyskan sen stavningar och så ja ja det är väl lite Scheiße kan man säga men jag tar mig fram när jag är hem till Tyskland men ibland i vissa situationer så känns det faktiskt lättare att prata Engelska även där 😂 men problemet är i Tyskland dom lärde sig inte Engelska som vi har gjort det tog längre tid att få in språket i skolorna än här.
Minns inte nu när det infördes men DesK du är också från Tyskland kommer du ihåg eller har koll på när Engelskan infördes i Tyskland ?
Det här med språk tycker jag är underbart och jag vet och märker själv hur påverkad jag är av olika språk i både tal och skrift oavsett dom är kompletta eller ej jag har inte en perfekt Svenska heller för det var inte mitt första språk men jag tar mig fram 😎
#12: Det lite roliga i vår forskargrupp var att om vi hade någon fundering över det svenska språket så frågade vi vår tyska kollega. 😀
#12 Nämen😃
/Maria
#13: Samma här och betydligt bättre att läsa/lyssna på originalspråket om det är engelska än någon tafflig översättning.
Det kan å andra sidan vara lite roligt att läsa tex Google translate och fundera över vad det stod från början…😁
#15: A002 härligt att du har slutat att bry dig! Jag pratar nog rätt så bra fast jag är kritisk.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#20 Jag har gett upp angående mitt uttal. Det låter så bra i huvudet men när munnen öppnas blir det inte alls som jag tänkt mig😃
/Maria
#21: Nä, fy vad hopplöst det är! 😁
Well, that would depend on the situation and context.
For example when typing or writing i am certain that my ability to write properly is on a higher level using the English language than Swedish which may not be that weird considering how I mostly read in English be that in books or in video games.
Yet i find myself sorely lacking in speech as who would I talk to? Meaning I cant pronounce words yet I can spell them.
It is quite odd indeed finding myself thinking in English, then I remember I can not say it in Swedish so there are times I have to try and translate to swedish that is my native language..
Then when talking comes I am like erhmm little english not that good xD