Skriva brev
Är det något ni brukar göra?
Kom på det nyss då jag skrivit brev till barnbarnet. Vi bor visserligen båda i Göteborg men det är alltid roligt att få ett handskrivet brev.
Jag har inga brevvänner längre. All kommunikation sker digitalt😉
/Maria
Nä det var många år sen. Men mamma skickade vykort hela vägen fram till hon gick bort. Det var alltid så kul att få ett, för det är inte direkt som om någon annan skickade till mig, haha. Speciellt när jag bodde utomlands var det kul att få ett, och läsa om hur det var hemma. Och då pratade vi såklart via skype och facebook också så det var inte som att det var nåt hon var tvungen att göra. Saknar det nåt så otroligt mycket!
Däremot har jag en vän nu vi har väl skickat nåt smått till varandra, oftast en present eller så, men då ligger det ibland med en lapp. :3
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Gjorde det mer förr då jag hade massor av brevvänner, numera blir det mer sällan men det händer.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Skickade mycket kort till mormor när hon levde och brev till farfar. Har kvar brev som jag fått av honom.
Nu för tiden skickar jag grattiskort till nära och kära. Skrivit mycket texter till folk jag tycker om. Hållt tal och sådant av en del texter.
Mvh
Mig
Skriver till min bästa vän då och då.
Grattis på födelsedagen kort får alla mina vänner.
Men får tyvärr inga vykort tillbaka.
Jag hade några brevvänner när jag var liten. Minns att vissa brevpapper var så fint dekorerade och en del hade också en god parfym. 😊
Det är något helt annat att hålla i ett handskrivet papper som någon har lagt ner hela sin själ på att skriva. Det är något levande. Att få mail är trevligt också, men det känns inte på samma sätt.
Saknar att skriva brev!
Hoppas brevskrivandet och även att skriva i skrivstil kan komma tillbaka igen!
Det finns en sida som heter Vykortshjälpen. Via dom kan man skicka vykort till människor som har det svårt, som behöver lite uppmuntran.
Här finns att läsa mer:
https://vykortshjalpen.wordpress.com/
Det var många år sedan som jag handskrev ett brev. På 80-talet hade jag brevvänner och då skrevs det brev ganska ofta, det var roligt 😊
/Christina
Nej skriver inte brev. jag slutade med brevväxling som tonåring, och nog lätträknat hur många gånger jag skrivit brev sedan dess.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2024-05-08 07:59 av Fridaaaa

Det är en konst att skriva brev för hand!
Jag har dock helt gått över till att skriva även brev per dator, som jag sedan bara skriver ut och undertecknar. Det är så mycket behändigare att kunna redigera medans jag skriver! Men jag skriver mest mejl, ett par om dagen!
Nej, inte brev, men jag tänker att jag borde … Det är inte alla man har kontakt med via dator och mobil.
Men jag skickar julkort och grattiskort, ibland t.o.m. vykort.
Jag har sparade brev från äldre släktingar. De är vackert textade med stor omsorg och med noga formulerat innehåll. De är en skatt att bevara.
Det är inte riktigt samma sak med ett SMS … 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hade flera brevvänner som barn, men nu skriver jag inga brev längre. Om jag skriver något gör jag det på datorn. Däremot skickar jag julkort, men även de är reducerade till 4-5 stycken. Får inte själv särskilt många heller.
Har dock sparat alla brev och vykort jag fått från brevvänner och släktingar. Roligt att ha dem kvar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är sällan jag skriver brev numera, delvis för att jag har så kass handstil. Å andra sidan, den blir inte precis bättre av att jag inte skriver…
Har dock skrivit brev och lite finare födelsedagshälsningar när det är personer jag verkligen bryr mig om, istället för att skicka mail eller messa.
När jag var yngre hade jag brevvänner och vi skickade alltid vykort när vi var utomlands. Kändes lite konstigt när vi slutade göra det, måste varit när mormor dog. ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det här är så tragiskt att det urholkas jag har haft brevvänner genom åren men märker så väl hur det digitala tar över och det är något jag ogillar skarpt för digitalt vi kan aldrig få den där känslan energin som en annan människa lagt ner i ett brev.
Jag envisas med att skicka julkort födelsedagskort med mera handskrivna även om det har minskat i takt med att släkt och nära kära försvinner men även till vänner jag vill ha den personliga energin mellan oss ett fysiskt kort gör så väldigt mycket men istället har jag fått svar via eposten med digitala kort och det gör mig faktiskt lite arg vad F orkar folk inte gå till posten längre ? är det inte värt promenaden att få frisk luft och röra på sig till brevlådan och ge medmänniskor en personlig hälsning med sin egen handskrift och sin egen personliga energi.
Jag skriver som en kratta, men det viktigaste är att det går att läsa och att man tänker på personen och visar omtanke genom att skicka kort. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
När jag var liten hade jag många brevvänner.
Numera skriver jag bara brev till vår hemmasittare som är svår att nå verbalt
Stolt ägare till tre La permer
#12: Jag håller med.
Känns som att det digitala mediet förslöat psyket på människor som gjort att de liksom gett upp och valt det bekväma där man inte känner sina egentliga behov och längtan. Precis som vilket annat beroende också gör.
Kanske också för att inte påminnas om att de "vänner" som finns via mediet inte är vänner som man är så beroende av i det verkliga livet. 😕
#12 Nog olika dag, jag blir glad och tacksam oavsett om det är digital eller inte, för mig är det ingen skillnad :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller med vargnatt och trädkrona.
Det digitala är allt för vardagligt, att få ett vykort är mer värt. Brev tar mycket längre tid att skriva och korten kan vara mycket vackra.
Blir också lite besviken när man får ett svar på vykort, med ett sms.
Så lång tid tar det ju inte att skriva, om man bara ska skriva tack för vykortet. Det var fint av dig eller något i den stilen.
Sen är det ju något man oftast behåller och är kul att gå tillbaka till.
Jag har en kusin som varken har mail eller sms. Till henne skriver jag brev där jag fyller på vartefter när jag har tid och jag har något att skriva om. Sen skickar jag iväg när det blir 3-5 ark.
Några gamla kamrater får brev någon gång per år, födelsedagskort och julkort. Några yngre syskonbarn brukar få julkort och vykort från när vi åker någonstans.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!