Bananens dag
Idag är det tydligen bananens dag.
Gillar ni bananer?
/Maria
- Redigerat 2024-03-04 06:56 av Maria
Vem hittar på alla dessa ”dagar”? 😀
Jodå, jag gillar gula bananer!
Ja, men jag är jättepetig med hur de skall vara, preciiiis ha blivit gula och absolut inte för mycket.
Älskar banan i mat, däremot undviker jag det i största möjliga mån om det är artificiellt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det undrar jag med allt får sina egna dagar men bananens dag den är ju faktiskt lite lattjo 😂 så grattis då bananen en banantårta borde du få🍰 🍌
Men gudars skymning här sitter jag och snudd på tycker synd om bananen inte ska den väl bli en tårta och ätas upp dagen den ska firas 🤣
Tycker banan är gott men det är inte så ofta jag äter dom det kan gå lite i perioder och banan i mat är supergott som i en kasslergratäng eller flygande Jakob inte dumt alls 😋
Jag är inte så förtjust i bananer, men använder dom i t ex smoothies ibland.
#1 Vem som helst kan starta en dag, 2011 var vi ett gäng inne på Matbröd, som startade surdegsdagen.
https://matbrod.ifokus.se/discussion/1471942/surdegsdagen---andra-lordagen-i-april
/Désirée
Ja det är gott :) men äter det enbart "som de är", dvs hel eller skivad. Inte i kakor, bröd, godis och annat sånt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bananens dag har bara funnits sedan 2016, men den började inte spridas förrän i slutet av 2017. Den instiftades av Daniel Guldstrand på Bananklubben.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag är kluven till banan.
De får absolut inte vara övermogna. Gärna lite gröna.
Bananer i bakverk och mat är jag inte särskilt förtjust i.
/Maria
Minns när bananasplit kom. Då tyckte jag det var himla gott med banan och glass.
Men det var många år sedan 😉
/Maria
Min farfar berättade ofta om den första bananen han åt. Det var sååå exotiskt.
Han var sjöman och åt bananer ganska tidigt utomlands.
Han seglade med riktiga gamla segelfartyg😉 Tänker man på det så känner man sig minst 100 år😃
/Maria
Banan är en av mina favoritfrukter! 🍌 Egentligen är lite väl mogna godast, men det lär ju inte vara så bra GI i dem så numera äter jag för det mesta bananer åt det lite mer omogna hållet. 🙂 Gott det också.
#10 Fascinerande med de gamlas berättelser och underbart att man kunnat vara med och lyssna på dem!
Min morfar hade också varit sjöman i sin ungdom, men på ångfartyg tror jag det var. Han berättade om en jul när de hade fått apelsiner! Det var något fantastiskt! 🍊 Bananer kom han också ihåg men det var visst inte lika gott. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#11 Tänk att något så vanligt som apelsiner och bananer faktiskt har varit exotiskt när det begav sig…
/Maria
Bananer och allt som har smak av bananer gör mig illamående. Minns senaste gången jag råkade äta banan som om det var igår fastän det måste vara säkert 25 år sen nu. Mamma hade gjort flygande Jakob och hon hade alltid tandpetare som markörer för vilket hörn som inte hade banan. Denna gång hade hon gjort ett misstag. Tog en tugga av maten och av en banan och vände direkt på kroppen och kräktes på golvet.😬
Kryper i skinnet bara jag tänker tanken på att äta dem. Vet inte varför just bananer är nåt jag verkligen hatar som så. Vet att jag åt dem som liten, både i mat och som fruktgott bara. Men alltså, nuförtiden, bara blah.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#8: nej bananer med brunt på går bara att äta i smothie. De ska precis gå att skala, så är de fina!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Bananer är finfin mat. Innehåller mycket nyttigt, men som andra påpekat för mycket socker då de är mogna. Jag gillar också att laga banan. Äter glutenfritt då är det toppen med bananpannkakor. Bananefterätt är nåt min mamma gjorde och som även våra barn älskar. Bra i smoothie, bra med en halv banan om man har svårt att sova (tror det är kalium som är grejen då)
Jag vill också hylla kokbananen, som jag bakar med (hårt bröd och ostkex) och så finns det ett tillbehör jag glömt namnet på där man steker eller friterar den i två steg. Man kan också ha den i grytor.
Bananskal skär jag i små bitar och torkar, mums för köksväxterna.
Så hurra för bananen.
Skillnad på tillsatt socker och naturligt socker
Är tillsatt socker som är dåligt, inte fruktsocker :) (såklart i lagom mängd precis som allt annat)
Bananer är gott men får bara precis ha mognat till gul. Lite för mogen går det inte.
Jag gillar även banan i mat. I bakverk gillar jag banankaka
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Det är min favoritfrukt 😄
/Fia ☁️
#16: Fruktsocker har också påverkan på blodsockret. Man kan t o m få leverskador av att äta för mycket frukt. I levern omvandlas fruktos till glukos. Så man kan bli överviktig av frukt också. Jag hör till de som är väldigt känsliga för socker, även fruktsocker, därför föredrar jag bananer lite gröna.
#19 Ja det vet jag att det gör. Och skrev "i lagom mängd" att det inte är dåligt/farligt :) Men oavsett är det skillnad på tillsatt socker och fruktsocker.
Man kan bli överviktig av nästan allt, om man äter för mycket
Jag länkar till bilden av min första banan. Det var stora händelser när båtarna med bananer och apelsiner anlände till våra hamnar när farlederna var röjda från minor.
Min första banan var en stor händelse hösten 1945
https://brukshundraser.ifokus.se/discussion/1490530/forsta-bananen
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Banan är jättegott så länge jag äter den tillsammans med något annat. Banan i smoothie, banan och choklad, banan i fruktsallad, banan i allt! Fast ta en banan och bara äta, nej nej.
En GUL Banan är oftast ok att äta som den är även fast det inte är en favorit frukt, men eftersom banan är nyttigt och mättande så äter jag den ändå.
Däremot ÄLSKAR jag att ha banan i/på mat som tex Pizza🍕!
En Banan och currypizza, gärna med ananas också (förutom ost, ev kött, osv) är suupergott..😋
Men jag har ju slutat med gluten nyss, så det blir nog inte mycket pizza i framtiden..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Vilket sammanträffande! Dagen till ära lyckades jag istället för att köpa 6 st bananer klicka hem 6 kg bananer! Den stackaren på ica som stod och plockade ihop mina påsar med bara bananer måste trott att jag var knäpp. Vi firar dagen här hemma med bananer för 150 kr 😂
Jag älskar bananer! Ska jag äta bananen som den är tycker jag den ska vara lite, lite grön :)
Men av blodsocker-skäl äter jag det väldigt sällan numera. När det händer blir det oftast i form av efterrätt, exempelvis banan, chokladsås/smält choklad och vispad grädde.
Förr brukade jag ofta frysa in banan och mixa till "glass", eller ha i milkshake.
Jag gillar inte tillagad banan däremot.
//Jessie
- Redigerat 2024-03-04 21:43 av Scorpio97
Tycker mycket om bananer.
Nu har jag nästan alltid med mig en i väskan om sockret skulle rasa på mig, godare med banan än en massa Dextrosol tabletter.
Gillar bananer i allt, pizza och kakor bl.a.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!