Beställa på nätet
Det är sällan jag beställer på nätet så jag är inte så van,
Beställde en julklapp 13 december på nätet från ett svenskt företag.
Paketet kom igår😉
Hur långt innan ska man vara ute för att få saker i tid?
/Maria
Sånt beror på företaget.
Jag har fått på allt från 2 dagar till 3 veckor, beroende på.
De flesta brukar ta 2-5 arbetsdagar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det brukar stå när man beställer hur lång leveranstid det beräknas ha. Du kanske beställde en vara som inte fanns i lager hos återförsäljaren, då kan det tar flera veckor men det brukar stå på sidan då.
Säger som övriga det är så olika och oftast står leveranstiden men jag har märkt det kan vara olika en del får iväg varorna tidigare än dom sagt andra senare än dom lovat 😅 men på det stora hela tycker jag det gått bra både snabbt och som utlovat med några få undantag.
Sen kan man bli lurad o tro att man beställer från ett svenskt företag men så är de bara återförsäljare och varan finns utomlands. Då kan det ta tid.
Beställer bara via nätet
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#4 Så var det nog här.
Jag tror att varan kommer från Kina.
/Maria
#5 Då brukar det ta så lång tid och sedan många röda dagar. Så förklarar saken :)
Det får bli en ny erfarenhet 😉
/Maria
Det finns nätbutiker som ger en möjlighet att följa leveransen dvs man får info när varan beräknas vara framme.
#0:
Jag tänkte så när jag läste ditt inlägg, kanske tog det längre tid för paketet så här innan jul 🙂
#9 Ja det var en chans jag tog men trodde ändå att det kunde funka 😉
/Maria
Vad bra att du fick din vara till slut. Om inte företag lovar att det kommer fram innan jul så är december en trixig månad att beställa i.
Det finns många s.k. dropshippingföretag på nätet. Det innebär att det är ett företag i Europa som i sin tur beställer från Kina. De har inga egna lager av varorna, på så sätt skär de kostnader för lager och osålda varor.
Många är helt seriösa och är öppna med att de är såna företag och talar om att varan kommer från Kina, men andra mörkar och då skall man vara försiktig.
Om man kan se på sidan att man kan välja mellan en massa olika språk och valutor så är det ett kinesiskt företag (trots svenskt namn) och där kan man bli hur lurad som helst, så du hade ändå tur Maria.
Jag skulle vilja rekommendera den här sidan på FB där finns varningar om många oseriösa företag. Funderar man på att beställa från ett företag kan man använda sökfunktionen och se om andra skrivit om det. Kort kan man säga att verkar det för bra (billigt) för att vara sant så är det i regel inte sant.
https://www.facebook.com/groups/597845927492608
#11 Det här är nog ett seriöst svenskt företag.
Det var först efter beställningen jag läste mer noggrant att det skulle komma från Kina.
/Maria
Jag beställer nästan allt via nätet. Inga problem sen jag lärde mig kolla ordentligt 😊
Jag väntade en vara som dröjde länge. När jag kollade vidare såg jag att varan skulle komma från Kina. En del företag har inte denna info så tydlig tyvärr.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jag beställer allt på nätet. Utom mat, det gjorde jag under pandemin, men inte nu längre. Jag säger som andra här, att det brukar framgå när leverans sker, men inte alltid. Dom allra snabbaste är Apotea, supersnabba leveranser till dörren och dessutom fraktfritt. Och bra priser.
Jag har nu hittat Temu, som verkar sälja allt möjligt. . Snabba leveranser, låga priser och gratis frakt och retur. Vid försening av utlovad leverans, får man 50:- avdrag. 👍😊
#14:
Lite OT.
Jag provade gå in på Temu, men fick upp en stor reklam över hela sidan så kunde inte navigera. Sen dess har jag inte varit in…
#14 Googla lite kring temu, så beställer du nog inte därifrån något mer.
#16: Varför skulle jag inte beställa från Temu? Även HM har varit i blåsväder med viss del barnarbete, så även svenska företag har saker att dölja. Jag har handlat från Temu och jag är nöjd med varorna.
#17 Om du googlar så ser du det som sagt. Är inte enbart barnarbete.
Sedan är det upp till var och en, men inget ställe jag skulle sponsra.
#16, #18:
Oj, det var inget jag visste. Men har haft en dålig känsla över Temu, så jag har inte ens funderat att beställa där ifrån
#17 Framförallt Temu och Shein är väl de som är riktigt stora bovar enligt den stora massan. Själv beställer jag från båda. Jag är medveten om problemen men alltså, tyvärr är Shein den absolut överlägsnaste shoppen för plus size kläder som inte är några jävla tantmodeller för 600 kr för en sketen t-shirt.
#20 Bonprix finns, de har mycket och bra grejer :)
#16: Jag kollade på Trust Pilot och det var inte många positiva inlägg.
Sorgen är kärlekens pris
#14: Gå in på sidan jag länkade till ovan och sök på Temu.
#14: Ja Apotea är suveräna.
Sorgen är kärlekens pris
Ja apotea är toppen, även med receptbelagt.
#20 Handlar mina och killens underkläder där, men annars är jag inte förtjust i dem. Tror att exakt alla plagg jag köpt därifrån förutom trosorna då har blivit missformade efter nån tvätt bara.
För flera år sen beställde jag flera gånger från Wish. Aldrig några problem.
Sorgen är kärlekens pris
#26: Dom 3 plagg som jag handlat från Temu, har jag nu tvättat. Inga förändringar. Lika fina. Sköna och bra kvaliteter. Jag är nöjd.
#28 Jag pratade om Bonprix, inte Temu.
Temu är ju de som förmedlar från olika företag vilket innebär att kvalité kan vara så olika beroende på vad man köper.
Sorgen är kärlekens pris
#26 Har många plagg från bonprix, någon enstaka bh som inte hållt måttet men i övrigt har kläderna hållt i många år, och hållt form bra osv :) Bra kvalite på kläderna :)
#29: Jaha, ok. Men jag måste säga att jag var lite skeptisk själv ang kläder med så otroligt låga priser. Men positivt överraskad. Också överraskad av dom smycken för 10:- och uppåt.
Jag skall inte slå mig för bröstet här, för jag har också köpt grejer från Kina förr. Billigt är det ofta för att arbetskraften är så gott som gratis. Det förekommer mycket slavarbete i Kina, så nu undviker jag det så mycket jag kan.
Men jag är också plågsamt medveten om att väst är beroende av mycket saker därifrån.
#33: Det är ju väldigt tråkigt. Men även "svenska företag" säljer ju kläder från länder med lågavlönad arbetskraft. Sen läggs det på större summor slutligen i affär. Ex. man säljer kläder på rea för halva priset. Sen rea på rea och man lär ändå tjäna på det. Jag handlar bl.a. på Bonprix och Your look for less. Deras reapriser kan ibland vara riktigt låga. Var tillverkas dessa?
#34: Det skall stå i alla plagg var de tillverkas.
#35: Vad bra. Det ska jag kolla i fortsättningen. Jag visste inte det.
Inte säkert alla följer det, speciellt inte om man köper på nätet utanför EU.

Jo, jag handlar på nätet, men bara från svenska, kända affärer. Är lite för yrkesskadad för att köpa från billiga lågprisshoppar i utlandet. Handeln kan inte kontrolleras på samma vis och ur ett produktsäkerhetsperspekiv är det tveksamt. Kolla bara märkningen för China Export kontra CE. Ett typexempel på hur man försöker komma runt lagstiftning.
CE-direktivet gäller även för import utanför EU även om det finns undantag.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
I juli blir det dyrare att beställa prylar från länder utanför EU, så det gäller att tänka efter noga och inte beställa på impuls för att "man kan ju alltid skicka tillbaka det man inte vill ha".
De nya reglerna omfattar varor som är värda upp till 150 euro. Avgiften ligger på 3 euro, ungefär 33 kronor, men den totala kostnaden kan bli högre.
– Om jag exempelvis köper både en tröja och ett par skor (i samma paket), alltså två olika varuslag, blir det ju två gånger avgiften.
Tullverket kommer inte att betala tillbaka avgiften när en konsument skickar tillbaka en vara, ifall varan är felfri, skriver myndigheten på sin hemsida.
Det kan göra att ”slarviga beställningar” minskar, säger Wiezell.
– Det blir dyrt att ångra sig. Nu får man tänka efter lite grann innan man gör en beställning.
Den nya avgiften gäller alla varor som skickas från länder utanför EU.
Det blir upp till konsumenten att ha koll på varifrån varorna fraktas.
– Om du beställer från en europeisk sida, men som fraktar från USA eller Asien, då blir det också en tullavgift.
Avgiften baseras alltså inte på vilken hemsida man beställer från, utan från vilket land varan skickas.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#31 Så bra att få veta det! Jag handlade lite underkläder och några T-shirts, samtliga var av usel kvalitet. Då måste jag ha haft otur. Kanske får ge dom en ny chans framöver.
/Désirée
Bonprix är toppen! Beställt därifrån i minst 15 år :)
#41 Jag har oxå haft den erfarenheten av Bonprix men de har de senaste åren blivit mycket bättre, kvaliten är bättre och mycket snabba leveranser!
#43 Upplever leveransen som samma, runt 2 veckor
Jag beställer mycket via nätet, främst kläder från Zalando eller Bonprix, hudvård och det lilla smink jag använder från Lyko. Receptbelagd medicin och andra apoteksvaror, oftast från Apotea.
Från Zalando, Lyko och Apotea får man nästan alltid varorna på ett par - tre dagar. Bonprix tar lite längre tid.
Däremot har jag aldrig beställt från Kina. Jag var via jobbet på en föreläsning om miljöförstöring och en av föreläsarna pratade om hur mycket miljöfarliga ämnen produkter därifrån innehåller, även kläder som kan vara "impregnerade" med olika miljöfarliga ämnen som är förbjudna i många västländer. Det avskräckte mig!
Nalle Puh - A.A. Milne
#45: Tänk då på att dom flesta varor på DollarStore, Rusta m. fl lågprisvaruhus, kommer från Kina.
Ja, man får ju ha lite koll på ursprung när man handlar. Det känns olika viktigt beroende på produkt om man bara tänker på miljön. Men barnarbete eller riktigt usla arbetsförhållanden även för vuxna förekommer säkerligen oavsett produkt om man köper billiga varor från t ex Kina.
Nalle Puh - A.A. Milne
#47: Ja, det är svårt att veta hur deras anställda behandlas, förutom Stein där man ju visat hur eländigt dom behandlas på fabrikerna. Skulle aldrig handla där.
Shein, ska det stå.
Bomull är en av dom mest besprutade grödorna, så alla bomullsplagg skall tvättas innan man använder dom. Det lärde min far mig redan på 1960-talet, han var textilhandlare och sålde även underkläder.
/Désirée