Luciafirande
Vad har ni för minnen eller traditioner kring Lucia?
Berätta gärna.
/Maria
När man var yngre var det mer ett tvång i skolan.
Men nu som vuxen så är det bara mysigt.
Ska till kyrkan ikväll och kolla när barnen går Lucia. Sista gången jag har ett barn som går Lucia.
Sen kollar jag alltid på Lucia på morgonen. I år ska det vara från Kalmar slott
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Vi hade Lucia varje år i årskurserna 1-6, ett år i klass 1 eller 2 så fick jag vara första tärnan eftersom fröken sa "att jag var van vid min kompis långa hår", vi hade levande ljus både i hennes krona och i tärnornas ljus.
Vi hade Lucia i årskurs 7 - 9 också men vi som åkte skolbuss kom nästan alltid för sent, så när vi väl kom till matsalen där de var, så hade vi tur om vi fick se halva eller slutet på uppförandet.
Även på min arbetsplats hade vi Lucia och det var då alltid Borås stads Lucia, för företaget var med och sponsrade tjejerna.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: idag? Brukar inte Lucia vara den 13:e? 🤔
Eller kör skolorna med dagen före?
- Redigerat 2023-12-12 13:30 av [Moon AppleGrey]
#13 Jo Lucia är imorgon.
Det var mer en allmän fråga om firande.
/Maria
#4: min fråga var riktad åt flocken, då hon skulle se på sitt barns luciatåg ikväll. 🙂
#3: barnen går för oss föräldrar ikväll. Imorgon för skolan. De går bara iåk 5 så är uppdelat 🙂
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#6: ah, då förstår jag. 😊
#7: man kan nästan kalla det en extra övning för publik innan det riktiga. 🧑🎄
…………………………………..
#5 Då trasslade jag till det igen😆😉
/Maria
#9: äsch, sådant som händer. 😊
När jag var 7 eller 8 år var jag lucia i skolan.
En gång i mitt liv har jag försovit mig och det var denna dag. Jag minns en irriterad lärare som stod i korridoren och väntade.
Sen lussade vi för en 3:e klass och det var stort för oss. De var ju stora hela 1 eller 2 år äldre än vi 😊
I tonåren var det lussefirande i ett badhus och på Folkets Hus då min kompis var lucia
Numera är det TV med lucia som gäller.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-12-12 14:28 av beem
När jag växte upp i Alfta firades Lucia på sporthallen och det var tradition men sen på senare år vet inte exakt när flyttades det till kyrkan men på 70 talet jag tror inte ens Lucia fick vara i kyrkan tyckte jag läste något om det men den tiden där på 70 talet det var verkligen en viktig tradition som än idag lever kvar inom mig jag kan ta fram känslan när som helst för det var så fantastiskt roligt för oss alla både vuxna och barn och alla kände alla så gemenskapen den var alltid hundra på topp.
1969 när jag var 3 år lite drygt kom jag som adoptivbarn från Tyskland hit och bodde mina första 3 år på ett barnhem och aldrig sett en Lucia och jag blev så betagen i det där så föräldrarna fick höra och se Lucia ända fram till midsommar det året jag fick inte nog och blev helt besatt av det där så dom fick inte mig att sluta jag skulle bara fortsätta och fortsätta att lussa och det där hade folk på gatan så roligt åt att jag sprang runt och lussade fast sommaren hade kommit men vid midsommar var jag tydligen färdiglussad 😂
Sen gick vi Lucia som barn i gårdarna ofta var det riktigt kallt så pyllta på kläder under linnena så vi inte skulle frysa men ändå gjorde vi och vi fick godis eller en liten slant sen när vi blev lite äldre som dom flesta andra sjöng vi stöddigt Sankta Lucia skänk mig en tia inte en femma för det har jag hemma men gissa vilka som fick utskällningar när dom kom hem och folk hade ringt och tjallat på oss och tyckt det där var alldeles förskräckligt 😳
Sen var det så klart i skolan och vi lussade till häst och på lite andra ställen och det är en rolig tid att minnas men numera har jag ingen tradition det blir väl lite gott att äta lussebullar och lite glögg bara göra det mysigt samt tända marschallerna ute det tycker jag blir så stämningsfullt 😎
Vi var tvugna att vara med i skolan på låg och mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet var frivilligt
Jag tycker det är mysigt och fint att kolla på förskolors lucia men vi får inte se på sonens på förskolan, de har gjort så att det är bara inom förskolan. De ska ha imorgon. I helgen hade dem i Tingsryd, där de körde med hästar med lucia
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Närjag gick i mellanstadiet lussade klassen vår fröken hemma som bodde i området .
Jag var den enda som i protest inte var med sista året.
Kände mig så stolt.
När vår son var liten var han alltid stjärngosse. Han ville aldrig vara tomte eller pepparkaksgubbe.
/Maria
Fick precis en bild av min son på världens finaste pepparkaksgubbe❤️
Lille barnbarnet går inte i sin fars spår😉
/Maria
Min man har alltid jobbat på "grabbiga" jobb. Aldrig haft en kvinnlig arbetskamrat tills han började jobba i Svenska Kyrkan.
Han började på hösten och vid lucia blev det lussetåg bland personalen och han var stjärngosse😃
Någon tog bilder och han skickade dessa till sina gamla jobbarkompisar vilket mottogs med skratt.
/Maria
#14: Ja det var ju populärt att lussa hos en lärare. Jag tror inte vi vågade för vår klassföreståndare var en bestämd herre men en fantastisk lärare. En av de bästa jag haft.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Luciafirandet ligger mig varmt om hjärtat, när jag var liten tog jag på mig en luciakrona av tyd och ett tillhörande ljus, sedan satte jag mig och tittade på Sveriges lucia. Nu mera ser vi inte allt på en gång, utan delar upp det. Det är fortfarande en liten bit kvar att se. Och det är så roligt att det var från Kalmar slott i år, där har jag varit massor av gånger.