Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 215 ggr
CasaRamon
8

Halloween - har spårat ur.

Nu har det gått för långt med Halloween.
Mitt barnbarn, 6 år, kom till Fritids i morse, där det var dekorerat med avhuggna händer, blod på väggarna, spöken och fladdermöss. Han är en känslig person som lätt blir skrämd. Han har tidigare haft mardrömmar efter att ha sett monster på Tv .Han ville inte gå på bästisens födelsedagskalas, då det var Halloween-tema. Jag anser att detta är galenskap. Får vi inte nog av alla krigsrapporter med bilder av lemlästade människor?
Halloween är för mej, ett sätt att hedra avlidna familjemedlemmar, med ljus och krans på kyrkogården.
Nu har det blivit ett kommersiellt jippo. Affärsmännen gnuggar händerna av förtjusning, men dom föräldrar som inte har råd att spöka ut sina barn, hur känns det för dom? Och snart är det jul, med stora kostnader.

• Redigerat 2023-11-01 13:47 av Maria
MonicaLagerquist
4

Instämmer till 110 procent

Stolt ägare till tre La permer

Maria
11

#0 Så ledsamt att ditt barnbarn blev så rädd.

Halloween och Alla helgons dag är ju två helt olika saker.
Båda två har traditioner långt tillbaka i tiden.

Halloween är väl ganska nytt hos oss. Förr hade vi påskkärringar vid påsk och det handlade om död och djävulen.
Traditioner ändras över tid och så kommer det nog alltid att vara

Vi hade barn här som inte var utklädda. Bara något målat i ansiktet. En hade en kökshandduk med hål klippt för ögonen😉

/Maria

Signur123
1

#0: Jag förstår dig till fullo och håller med. Det är det där som gör att jag inte är speciellt förtjust i halloween.

CasaRamon
5

Min son, pappan, har nu kontaktat rektorn på skolan, som höll med om att detta inte var lämpligt för så pass små barn. Detta dekorerande är gjort av en pedagog dessutom. 😵‍💫😠

JRSN
3

Glädjande att en och annan reagerar. Det s.k. 'Halloween' nuförtiden är dold satanism och inget annat (rätt illa dold för den delen). Man häpnar att inte fler föräldrar går fullständigt i taket av dessa företeelser, i affärer, i skolor och på bibliotek. Halloween hör inte ihop med ett civiliserat samhälle.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[solljust]
3

Halloween är tänkt att vara en rolig grej för barnen men att skrämma skiten ur dom det är oerhört illa betett av pedagogen och så opedagogiskt som det bara kan bli.

Jag firar inte Halloween men köper gärna hem lite gott att äta eller några fina pumpor att dekorera med och tycker det är genomroligt med utklädda barn som vill ha bus eller godis men som du skriver CasaRamon det spårar ur och då tappar det helt den glädje som är tänkt för skrämma barnen med sånt här det gör man bara inte.

Bra att ni kontaktat rektorn hoppas dom ger den opedagogiska pedagogen en rejäl utskällning.

• Redigerat 2023-11-01 11:14 av [solljust]
Maria
12

#5 Dold satanism är väl ändå att ta i😃

/Maria

JRSN
0

#7: Nej Maria, det är inte att ta i. Påstår mig inte vara någon expert på satanism (tack och lov). Men den som bara studerar fenomenet aldrig så lite finner snart väldigt uppenbara kopplingar till satanismen. Ett exempel: De antal pumpor man ställer ut på tomten eller vid huset sägs symbolisera de barn man frivilligt ger upp till de onda krafterna. Det här är inget att leka med eller negligera. Barnoffer har, tyvärr, existerat i tusentals år och sägs vara dedikerat åt 'guden' Moloch.

I vår tid, och även i Sverige, försvinner tusentals barn som misstänks råka extremt illa ut i underjordiska tunnlar. Det går väl underbyggda rykten om fasansfull tortyr och mord på barn, varefter deras organ säljs och deras blod konsumeras såsom 'Adrenochrome', en drog för eliten och de 'välbärgade'. Nej, det är ingen konspirationsteori, men man får läsa mer än bara på Wikipedia.

https://allthatsinteresting.com/moloch

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

The Hebrew Bible mentions a Canaanite deity named Moloch or Molech who was allegedly worshiped by burning children alive inside a bronze bull.
Signur123
11

#8: Men sen när är det något fel med pumpor…? Jag gillar inte när helt oskyldiga föremål blir ett tecken för något dåligt… Det är pumpor, liksom.

Maria
9

Nu låser jag tråden då den spårat ut totalt.

/Maria

Inlägget är låst för nya kommentarer