Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 248 ggr
Maria
5

Känner mig gammal när...

Ibland kan man känna sig gammal.
Vilka tillfällen är det för just er?

/Maria

Soligajag1
3

Visst är det så, jag känner mig gammal när jag har haft Loppis , , är helt slut då.

Sen när jag åker och hälsar på min pappa , ser hur pigg och alert han är 😊
Jisses , , ska jag orka leva tills jag blir 94 år. . . Pust o stön . .

HH 🙂

Maria
4

Jag kände mig gammal nyss när jag fyllde på min dosettlåda till mina mediciner.

/Maria

Calcifer
2

Man vaknar efter att ha sovit krokigt och kroppen får en att kännas som om man är minst 90.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Soligajag1
0

#2:

Ujujuj, , , vilken tur att jag inte har någon sådan låda, , än. 😊🤨😕
men men , , det kanske blir så sen.

HH 🙂

beem
3

Jag kan känna mig gammal då någon behandlar mig som en äldre. Tex när jag åkte taxi och chauffören steg ut och öppnade dörren både vid på- och avstigning. ……eller så var han bara artig. 😊
Chauffören förklarade hur jag skulle betala med kort 😊 Skulle han nog inte gjort till en 30-åring.
Det är många små tillfällen som är så komiska. Jag är ju inte gammal 😎
Ibland är det bra att göra bort sig för det får man göra som gammal. 😊

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-10-09 17:11 av beem
aggeelin
1

#5: ålderismen är stark!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

beem
0

#6: Ja så är det

Sorgen är kärlekens pris

Heddiz
0

#0: Jag känner mig uråldrig, när det gäller vissa saker man kan göra online..

Jag växte inte upp med datorer som den yngre generationen gjort och har ibland svårt att fatta hur man gör saker online..😅

En annan sak som får mig att känna mig gammal är olika krämpor man får med åldern, eller kanske inte alla får det, men många..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Maria
3

Nu under pandemin ringde en granne i området på och undrade om vi behövde hjälp med att handla???
Jag var visserligen sjukskriven men min man jobbar heltid.

Jättesnällt men jag kände mig färdig för ättestupan😃

/Maria

Scorpio97
1

Jag känner mig gammal ibland när jag pratar med jämnåriga som har andra intressen än vad jag har, som är mer typiskt "unga" (TikTok, festa/dricka, kändisar osv). Typ när jag legat hemma och läst hela helgen när de har festat, eller hade som tradition att åka på Skansen eller museum efter en tenta, istället för traditionell tentafest. (Och bara för tydlighetens skull är jag nöjd med mina val och andra får såklart göra vad de vill på sin fritid).

#5 Det där jobbar jag (och mina kollegor) aktivt med på mitt jobb. Jag sitter en del i telefon/kundtjänst, där jag svarar på frågor om hur man ansöker om en ersättning. Man kan skicka in ansökan online med bank-ID eller på pappersblankett. Vi hade en utbildning där läraren bad oss tänka på om vi ställde olika frågor eller gav informationen på olika sätt beroende på om det var en yngre eller äldre person vi pratade med. Och vi kom fram till att det är större chans/risk att en äldre person får frågan om hen har bank-ID medan vi antar att en yngre person har det. Eller att man förklarar hur man hittar på hemsidan mycket mer utförligt när det är en äldre person än en yngre. Och det kan ju bli väldigt fel åt båda håll. Men att vara medveten om det är första steget till att bättra sig, och jag tror och hoppas att jag/vi blivit bättre på det.
(Sen menar jag inte att man ska ge exakt samma förklaring till alla personer, för olika personer förstår på olika sätt och behöver olika mycket hjälp, men det ska avgöras på individnivå och inte efter ålder/kön/etnicitet osv).

//Jessie

Heddiz
1

#9: Ja just det, vid såna tillfällen där andra ser en som gammal är ju riktigt jobbiga..😁

Man börjar liksom tvivla på sig själv, lite granna…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Soligajag1
0

#10:

Man behöver INTE känna sig gammal för att man inte vill festa , ta en Öl 🍺 med vänner , man kommer till en dag då man vill ta det lugnt . Sitta hemma och läsa , kolla en bra film .

Förr jobbade jag heltid , gick på AW med vänner .
Nu har jag ingen lust med det.

HH 🙂

Heddiz
1

#12: Ja just det, där har vi en till orsak att känna sig gammal! 😄

När jag var ung och jobbade på Marabou så gick vi på AW flera gånger i veckan..eller mer än hälften av veckans dagar så hade vi en "ursäkt" för att festa/fira..

Jag fattar inte nu hur jag ens ORKADE hänga med arbetskamraterna ut från och med onsdag som vi kallade "lilla lördagen" och sen var det ju torsdag och dags att "börja" festa inför fredagen och riktiga lördagen..Det var alltså 4 dagar där vi festade sammanlagt..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

beem
0

Jag kom en sak till där en person nog ansåg mig gammal och inte bildbar.
Vi pratade bildredigering och jag frågade personen om han använde bildredigeringsprogram och i så falk vilket.
Han svarade jo jag använder ett program men det är väldigt svårt och komplicerat program.
Ok tänkte jag men sa inget. Han syftade på Photoshop som jag jobbat med i minst 20 år. Han trodde inte att tanten kunde 😊

Sorgen är kärlekens pris

citytjejen
2

Känner mig gammal (på ett positivt sätt ska sägas) när jag och min man t.ex varit ute och ätit och vi inte kommer hem alltför sent. Då brukar alltid en av oss säga "vad skönt att komma hem i tid" och så skrattar vi men vi menar det också. Sååå skönt 😄

/Christina

beem
1

#15: Ja det där känner jag igen.

Sorgen är kärlekens pris

[Vargnatten]
2

Jag vet inte vad det beror på men jag känner mig faktiskt inte gammal tvärtom närmar mig 58 så purung knappast och jag älskar att åldras det är någon alldeles speciell harmonisk känsla över åldrandet. Håller mig i fysisk form och är frisk än så länge och jag skulle inte kunna tänka mig att bli yngre jag trivs och tanten mår bra känner sig nöjd och belåten med att åldras och gillar sitt gråa hår👵

Däremot gillar jag att skämta om att jag blir äldre men det är en helt annan sak och jag är den där humoristiska typen med massor av skratt i mig men skämta om gammeln det tycker jag bara är roligt när det är på min egen bekostnad något jag gärna bjuder på 😎

Soligajag1
1

#13:

Håller med till 100 % , hur orkade man gå ut på AW och party flera ggr i veckan och sen jobba nästa dag.

Nej , nu tar jag en promenad i skogen istället , umgås med dem som ger mig något tillbaka. Får man det??

Njuter av dagarna på mitt eget sätt och känner mig gammal, ,

😊😀💕

HH 🙂

[Vargnatten]
1

Jag var aldrig med på AW eller partyn det var inte min grej jag trivdes inte och i dom yrken jag haft och har är det alldeles för mycket festa för min smak och det urartar sen går folk till jobbet igen utan att skämmas över vad dom gjort i fyllan och villan jag fattar det verkligen inte.

Minns när jag började köra tunnelbana var bara 20 år då och det anordnades resor till Finland Åbo och sånt där så ny som jag var anmälde jag mig men kände intuitivt när jag kom ner till terminalen jag ska inte kliva ombord på båten så jag åkte hem och kollegorna hade sett mig och undrat varför jag inte fanns med ombord.

Sen fick jag veta hur det gått till på den resan och hur det gick till på alla såna resor där lärde jag mig något så jag anmälde mig aldrig igen men gick med ett par gånger på personalfest men samma där jag vände och gick hem för fulla kollegor nej fy tusan och hoppa runt som kaniner med andra kollegor sen gå tillbaka till jobbet utan att skämmas jag kan inte annat än ta avstånd i alla såna situationer.

Kanske är jag gammal trots allt och redan som 20 åring och gammaldags det är jag uti fingertopparna ska erkännas och såna här sällskap det är inte min grej alls jag kräver skötsamhet inte som det gick till där och gör på min nuvarande arbetsplats man kan faktiskt sköta sig speciellt när man har säkerhetstjänst men det är som om något släpper hos många när spriten tar vid men varför i allsinadagar ska det drickas så förbannat kan man inte nöja sig med lite salongsberusning och fnissa lite ha lite kul men istället ballar det ur totalt och det här har jag sett i dom yrken jag haft och det är något jag tar det absolut största avståndet från.

Som ni förstår är det dåliga erfarenheter jag har av AW och personalfester och jag är inte nykterist men för tusan det här drickandet är det så stort nödvändigt kan man inte hålla sig inom rimliga gränser där man inte gör bort sig och är lite glad i hatten där man får ut något trevligt av sammankomsten inte fylla och villa som man sen inte ens minns och lever med skammen gjorde man bort sig jag har ställt mig frågan många gånger om kollegor genom åren hur vågar dom visa sina ansikten igen på jobbet jag hade inte gått dit jag hade sagt upp mig omedelbart.

När allt kommer omkring kanske jag är gammal men hellre det än att göra bort mig som så många har gjort och gör i framtiden så att bli gammal är något fint som vi ska ta vara på och låta oss åldras med värdighet 😎