Era knep mot fästingar
Jag tror att jag, precis som många andra, tycker väldigt illa om fästingar. Själv har jag turen att bara ha blivit biten tre gånger under mitt liv, samt plockat fyra som krupit på mig (fann en rackare igår).
Men vad kan man göra för att sänka risken att bli biten?
Det jag har koll på är:
- Bära heltäckande och ljusa byxor. (Då ser man om en fästing skulle krypa på en.)
- Fästingmedel. (Inget jag egentligen gillar att använda.)
- Kontrollera kroppen varje kväll eller efter man har varit ute.
- Det sägs att kalk på gräsmattan hjälper då det skadar fästingens hud vilket gör att den torkar ut.
(Dessutom är jag vaccinerad mot TBE och har tid bokad för ny vaccinering då det visade sig vara dags igen…)
Att kontrollera sig är väl bra men skadan kan redan vara skedd om fästingen bitit sig fast.
Jag har blivit jättesjuk i neuroborrelios p.ga en fästing.
/Maria
Jag är vaccinerad + kollar såklart men nymfer är små och de sväller ju inte som vuxna så man kan ju bli biten utan att märka det med. Annars så lever jag normalt jag älskar att hålla på i trädgården, klippa gräs, röja bort buskar, klippa häckar etc. så visst händer det att man får någon enstaka fästing men inget jag tänker på. Man kan ju inte noja upp sig och sluta leva för att man kanske ev. kan bli sjuk man kan få papegojsjuka av att göra rent fågelbord med, men jag matar fåglar och gör rent emellan med, att se alla fåglarna gör mig glad och jag har lärt mig så oerhört många fågelarter sedan jag började. Så man får väga det positiva mot det negativa.
Fast nu frågade jag om tips för att undvika att bli biten. ;)
Det bästa är att tillhöra en annan blodgrupp än 0, för det tycks vara deras favoritblod. Och också det jag har, tyvärr.
Så jag tror på att kamouflera doften.
Jag använder både tjärsalva och eget kolijox som jag gjorde för flera år sedan. Det är bl a rosmarin och citron i. Att gnida in huden med vitlök kan man också göra. Stickande insekter verkar inte gilla starka dofter överhuvudtaget.
#4: Vitlök på benen kan jag nog leva med. :’)
Då vi har fått väldigt många rådjur i trakten (förra året var det tre runt tomten, i år ännu fler) så tänker jag att det kan vara bra att försöka skydda mig lite mer. Fick en fästing förra året samt två av det krypande. I år hade jag en som kröp på mig men gissar att det blir en hel del fler.
#4: den duschtvål jag använder är gjord av talltjära.
Tror du att det skulle fungera rent doftmässigt?
Att fästingar inte tycker om den doften, alltså.
- Redigerat 2023-06-21 18:26 av [Moon AppleGrey]
Vet inte, när det gäller mig skulle jag inte våga lita bara till det.
#7: okej. Tack iallafall. 🙂