Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 256 ggr
Maria
2

Så tacksam för min mobil

Fick nyss en påminnelse om att jag ska vara på mammografi 09.30. Hade inte en susning 😄

Det är en av många fördelar med mobil. Det är så mycket mer än en telefon.

Vad ser ni för fördelar?

/Maria

Maria
1

Nu får jag skynda mig😃

/Maria

Fridaaaa
3

Fördelar: Man är tillgänglig om något händer och man kan kontakta om det är något som händer. Träffa nya vänner. Kolla mail. Spel. Videosamtal. Fotografera och även redigera. Slå upp saker. och mycket mer

Nackdel: Beroendeframkallande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moon AppleGrey]
0

Tycker bl.a att det är bra att det finns tidtagare. Har jag nytta av när jag springer i spåret.

CasaRamon
0

Utöver det som redan sagts här innan, så uppskattar jag Gps som hjälpt mej flera gånger att hitta. Och då även utomlands.

UlrikaD
0

Tror jag skulle gå vilse hemma utan gps. Google och imdb används flitigt. Kan inte fatta att man överlevde utan google.😉

Fridaaaa
0

Just det GPS!
Det är superbra :)

[Moon AppleGrey]
0

Ah, ja visst, ja! Google maps är toppen.
Använde det jämt innan jag lärde mig var postkontoret ligger någonstans.

Tänkte inte alls på det att GPS:en är jättebra att ha i mobilen förrän ni andra i tråden nämde det.

Gillar också att man kan göra anteckningar i memo, och även skriva små anteckningar i almanackan som telefonen sedan påminner en om.

• Redigerat 2023-05-22 10:24 av [Moon AppleGrey]
Zadeira
0

Precis som du Maria tycker jag det är superbra med påminnelser via mobilen. Både de jag själv skriver in, och även som när vården via sms tex påminner om bokat besök.

Tycker också som ni andra här, det är många bra saker. Det enda negativa jag faktiskt kommer på som så är att man blir ruggigt beroende av den. Alltså att man tappar förmågan att lösa saker utan den. Förr hade man karta och frågade sig fram om vägbeskrivning. Man hade fysisk kalender, man googlade inte upp minsta lilla utan fick lära sig att minnas saker. Man har tappat så mycket sådana saker tycker jag genom att mobilen är precis allt.

Vi har tex så i stan att man betalar bussen via app. Vad händer om man tappar mobilen på stan? Eller om batteriet tar slut? Ja då får man istället betala med bankkort där de lagt på ett par kronor. Det irriterar mig.

Magi-cat
1

Mobil är faktiskt väldigt bra att ha. 🙂 Fattar inte heller hur man klarade sig innan de fanns. Var livet mer komplicerat? (Nej, det var det inte, man visste inte om något annat.) Jag använder den mest till sms, spel, google, att ta bilder, appar av alla de slag, såväl samhällsinformation som annat. Numera finns ingen väggtelefon heller så den används aven att telefonera med. 🙂

Men visst är den beroendeframkallande. Och vad gör man när nätet eller elen slås ut?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

#8 Håller med om mycket av det. Man tar sig inte tålamodet att ta reda på saker utan googlar snabbt upp det och är nöjd. Men ibland är den längre vägen att ta reda på saker mödan värd. 🙂 t.ex. att fråga.

Bussen också, ja. Behändig att ha är den, appen, även om den vi har borde kunna förbättras vad gäller användarvänlighet. Jag tror inte man får åka med kort på stadsbussarna, utan då får man gå in någonstans och handla en biljett. På landsbygdsbussarna kan man numera handla biljett med kort.

Som sagt, den är väldigt viktig och bra att ha - och beroendeframkallande.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
1

Positivt är väl allt det som skrivits här i tråden redan. Sen även att lyssna på musik/poddar när jag är ute och spatserar. Jag har sån social ångest att jag klarar inte ens av att gå och handla utan att ha nåt i öronen som kan ge mig distans till allt omkring. Naturligtvis tar jag dock ur hörlurarna ur öronen när jag står i kassan eller frågar om hjälp eller nåt. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Vandra i Skönhet.]
3

Jag använder knappt mobilen mer än typ för banken och biljetter vid resa och jag har den inte ens på den kan vara av i flera veckor så mobilberoende har jag inte drabbats av tvärtom stänger av den så fort jag hinner.

För er som oroar er om elen går så upptäckte jag när jag skaffade en vevradio att med den kan man ladda mobilen sen om nätet ligger nere är väl en sak men ni som har anteckningar och sånt borde kunna se dom tänker jag.

Maria
1

Min mobil är min lilla uppslagsbok.
Den är min GPS
Den är mitt nyhetsflöde, miniräknare, väckarklocka, anteckningsbok, påminnelse, mail, bank med mera.

Dessutom kan man ringa och SMS:a😃

/Maria

Maria
1

Min mobil har också indirekt räddat livet på mig 2019.

/Maria

UlrikaD
0

#14 Väldigt nyfiken på det. Om du vill berätta såklart.🙂

[Moon AppleGrey]
0

#11: sant.

Använder Spotify dagligen.
Streamar filmer/serier också via viaply, HBO Max och svt play.
Ibland känns det smidigare än att behöva sätta på tv:n.

• Redigerat 2023-05-22 13:28 av [Moon AppleGrey]
Fridaaaa
2

Vet de som har diabetes typ 1 som har sensor på armen som har app så de kan "blippa" och följa sitt blodsocker via app, är jättebra :)

Maria
2

#14 Jag har alltid med mig mobilen. T.om när jag går på toa.😉
Min man reste bort en fredag morgon. Han försökte ringa mig hela dagen.
Till slut kontaktade han sonen som tog en taxi hit.
Då hittade han mig på golvet och jag hade fått en sepsis. Hade förmodligen legat på golvet sedan morgonen.

Jag hamnade i respirator.

Tack vare att de visste att jag alltid svarar eller ringer upp så förstod de att något hänt.

/Maria

CasaRamon
1

Jag lyssnar på ljudböcker i min mobil. Kan låna 2 böcker i veckan från biblioteket. En väldigt bra service, gratis dessutom. 👍😀

citytjejen
1

Finns många bra saker med mobilen 🙂
Att man kan fota, lyssna på musik, ljudbok och poddar gillar jag verkligen. Gps/kartor, kolla tidtabeller för lokaltrafiken.
För att bara nämna ett axplock av alla bra funktioner som en mobil har 😄

/Christina

Maria
1

#20 Just det. Det är ju nutidens kamera för de flesta också.

/Maria

[Moon AppleGrey]
0

#21: ja, det är sant.

Har visserligen en polaroidkamera också, men man vill ju inte slösa på filmrullen i onödan. 😛

Carmarino
1

#18: Är det så länge sedan? Minns det väldigt väl. Det var otäckt. Men det gjorde att jag själv har börjat att alltid ta med mig mobilen även när jag är hemma. Skulle jag råka ut för något vill jag ha telefonen nära till hands för att kunna larma. Har installerat SOS-appen också för säkerhets skull.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2

#23 Så bra🙂

Här var det ju lite tvärtom. Jag kunde inte larma själv men tack vare min vana så reagerade min man😉

/Maria

Carmarino
1

#24: Minns det. För min del så bor jag ju själv, och har inte daglig kontakt med någon - förutom er på iFokus. 😁 Har jag då mobilen med mig kan jag förhoppningsvis larma åtminstone.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2

#25 Absolut.

/Maria

Liz85
0

Förutom att ringa och sms:a så brukar den användas till att:

• Googla med.
  • Lite facebook/instagram
  • Som anteckningshäfte
  • Enklare kamera / videokamera då kameran inte är särskilt bra i den. Jag fattar mig i alla fall inte på den tillräckligt mycket för att få bra bilder… 😛
  • Som musikspelare. Alltså musik jag lagt in själv, INTE via internet.

På jobbet används den för att ta "print screen" på datorskärmen samt för att shazama musik = se vad låten heter. Vilket behövs ibland!

Mobilen har även en inspelningsapp som räddat mig en gång när ett företag gav mig en felaktig faktura. Vanligen kastar jag bara inspelningarna för att de bara tar upp plats.

Men den gången jag fick en felaktig faktura försökte företaget komma undan med att de minsann inte gjort fel, utan det var jag som kund som gjort fel. Letade upp inspelningen och skrev ner dag, tid, namn på personen samt citat av vad som sagts. Då var de väldigt snabba på att be om ursäkt och riva fakturan!
Ursprungligen installerade jag den för att kunna göra telefonintervjuer i jobbet. Men sedan den räddade mig från fakturan så känns det som att ha en skyddsängel i telefonen.