Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 306 ggr
aggeelin
4

Inför jul - vad gör du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll gjorde jag äntligen julköttbullarna. Det är årets tråkigaste matlagning men jag är så nöjd efteråt. Det är så bra att ha köttbullar i flera dagar. Flisan var med och hjälpte till, hon satt på mina axlar till och med.

Ikväll ska jag på "julbesök", till äldre vänner. Det är tradition sen länge.

Vad gör du såhär inför julen, några dagar kvar?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MonicaLagerquist
2

Julköttbullarna ligger klara i frysen,Mannen ska lägga in sill idag.
Övrig mat är klar bara janson kvar att göra men den fixar jag på julafton.
Godis ska jag göra idag eller imorgon.-Städningen gör vi på fredag.

Har inte köpt en endaste julklapp i år.Lusten har inte funnits.

Stolt ägare till tre La permer

flocken
2

Jag ska bara göra ny ischoklad för tredje gången 😄
Annars är vi egentligen klara.
Uppesittarkvällen på fredag

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
2

Idag ska vi handla. Bland annat gravad och rökt lax. Saltsill till sillsalladen m.m
Jag ska koka skinkan.
Förr gravade jag alltid laxen själv men fiskebilen har så god lax så det hoppar jag öer.

/Maria

MonicaLagerquist
1

#3 Min man gravar alltid laxen själv.Den blir godast så

Stolt ägare till tre La permer

Scorpio97
2

Jag ska göra lite julgodis ikväll eller imorgon. Sen har jag några klappar att slå in. Det är allt jag behöver göra :)

//Jessie

Maria
3

#0 Vilken liten söt hjälpreda.

/Maria

Soligajag1
1

#0:

Klart att Flisan ska v ara med , så gulligt .

Ja, , jag ska väl rulla lite köttbullar idag , eventuellt morotslåda ikväll och finska julstjärnor . Ska ner på stan strax o strosa lite , ,
Trevligt med besök hos vänner denna dag.

Ha det gott !

HH 🙂

Soligajag1
1

Jag sitter här och funderar på min älskade syster , jag förstår fortfarande inte att hon är borta. Svårt att ta in.

Jag ska fira jul hos min lilla syster och jag behövde inte ta med nåt alls,

Men finska Julstjärnor ska jag baka .
Brukar få en beställning av min bror med.

Jag vill ha en ny matta till vardagsrummet så det ska jag kolla på. Eventuellt en sväng till Ikea.

HH 🙂

Zadeira
2

Jag slog in sista julklapparna igår. Nu blir det inget specifikt julaktigt fram till julafton. Vi ska passa en kompis hund i två dagar och bara mysa. Eventuellt får jag lust till att göra nåt julgodis, men det är inget planerat.

Är så glad jag slutat julstressa!

Soligajag1
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har jag landat på ett Café , Maria Therese heter det .
Tog en macka med brie ost och en Caffe Latte . 😊☕️Så gott .

Hittade en thriller på Myrorna ,

Ha en fortsatt mysig Onsdag .

HH 🙂

CasaRamon
1

Jag har handlat all julmat, gjort köttbullar, julgodis och ska imorgon göra sillen, 3 sorter. Köpt och slagit in alla julklappar till barnbarnen.

flocken
1

#9: vi har oxå tagit bort alla måsten och allt som skapar stress.
I år blir det tex ingen knäck. Något som jag alltid brukar göra. Men finns ingen ork.
Imorgon ska jag finnas för vår bonus mamma/ väninna. Imorgon är det 1 år sedan hennes 19 årige lillebror dog i en bilolycka. Att finnas vid henne och köra henne till kyrkogården är så mkt viktigare än att fixa något inför julen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

RackarFia
1

Jag har bara en julklapp kvar att slå in. Det är det enda😊 de andra julklapparna är inslagna. Det vi ska ha med oss till julbordet är inhandlat. Noll stress i år vilket känns så skönt!

/Fia ☁️

[EM_L]
1

Vi gör inget direkt för jul och det gör vi aldrig mer än kanske köper några få presenter (inte varje år) och sätter upp juldekorationer.

Annars så är en kopp varm choklad, Disney, julfilmer eller filmer överhuvudtaget och mysiga kläder juligt för oss. Dessutom ska jag och pappa nog inte fira med mina syskon och deras barn för jag behöver vila från all stress och deras unga barn på 7 och 3 år ger mig smått panik :')

citytjejen
2

Vi har gjort en beställning av julmat hos vår lokala kötthandlare. I morgon hämtar vi ut en stor kasse där med julskinka, revbensspjäll och prinskorvar. Mannen fixar julskinkan men i övrigt är det inte så mycket mer. Jo, köpa sill ska vi göra också. Julstress förekommer inte hos oss vilket är så skönt och precis som vi vill ha det 😊

/Christina

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#2: ischoklad låter roligt, vad är det för något?😊

flocken
0

#16: smälter ihop valfri choklad och kokosfett.

…………………………………..

Cireea
3

Jag har fixat dom sista julklapparna och några småsaker till maten.

Det enda som är kvar nu är att pynta julgranen och lägga alla julklappar under den, enligt tradition görs det kvällen innan jul 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Undertaker]
0

Jag ska göra lite äppelkola som jag tänkt ge som julklapp (mer som en symbolisk grej) och annars… Ska jag imorgon försöka hjälpa mina föräldrar med förberedelserna inför julafton. Blir alltså städning och matlagning. I år har jag tyvärr fullt upp till dagen innan julafton samt att jag både har varit sjuk och har börjat må sämre psykiskt igen så jag har inte tid, ork och möjligheten att hjälpa dem tidigare.

Zadeira
0

#19 Äppelkola lät jättegott, vad är det?

[Undertaker]
0

#20: Normal kola som innehåller äppeljuice och rivna äpplen. Hoppet är att det blir gott. Första året jag gör kola med något annat än mandel i.

https://www.ica.se/recept/appelkola-729509/

Fruktig kola med smak av äpple - det kan väl bara bli en succé, eller hur? Här behövs en tjockbottnad kastrull som tål att smör, socker, grädde och äpple kan koka ihop länge. Sen blir det smarrigt godis för hela familjen!
Maria
1

Förbereder grönkål. Detta är bara hälften😉.
Nu ska jag lägga mig på soffan en stund.

/Maria

Åsa S
0

Köttbullar gjorde jag i tisdags och jag hade en burk med lite köttbullar i redan i frysen men min man bedömde det som för få och att hans jul skulle bli förstörd utan köttbullar. Idag har jag gjort sillsallad för första gången min man sa han ville ha en sillsallad som mormor gjorde den, jag har aldrig träffat henne och definitivt inte smakat hennes sillsallad men han fick läsa receptet och bedöma om det kunde vara nått liknande. Inkokt lax har jag också gjort. Sedan idag ska det bli leverpastej gjort på kycklinglever och så ska jag griljera den där kalkonskinkan vi köpte. Och möjligtvis att jag bakar rullrån till min far struvorna skippar jag nu till jul det blir så mycket gott ändå då, man kan ju göra struvor nån annan gång under året ifall man skulle bli sugen istället.

Maria
1

#23 Sillsallad ska min man göra imorgon. Det är ett måste på vårt julbord.

/Maria

Soligajag1
0

#24:

Mums va gott !!

Det gjorde alltid min mamma till Julen !!

HH 🙂

Maria
1

Idag ska jag göra Janssons och så äggosten.
Vi ska slå in julklapparna också.

/Maria

Maria
2

#25 Förr var det viktigt att smaka av den svagt urvattnade sillen med en nubbe😉

Riktigt salt sill och nubbe är en ljuvlig kombination. Jag kan inte dricka alkohol längre och min man tycker inte det är kul att "nubba själv"

/Maria

[Undertaker]
0

Kokar kolan nu. Får se om den blir bra.

Åsa S
0

Gjort rullrån idag till min far + revbensspjällen är på gång jag har förkokt dem och ska glasera dem nu i kväll