Lågtryck och lågt blodtryck - puh
Här finns ju så mycket klokskap och kunnande, så jag vill fråga er om ni har något bra tips på hur man kan få upp blodtrycket på något enkelt sätt. Det var när jag hällde upp dagens femte kopp kaffe och då kollade barometern, som jag förstod varför jag är så trött.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Har du mätt blodtrycket?
Om man har lågt blodtryck är boten att röra på sig.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag håller med om att röra på sig är bra.
Jag har alltid varit en lågtryckare. Riktigt lågt blodtryck när jag var yngre och fick det rådet.
Numera har det svängt och jag måste medicinera mot högt tryck istället.
/Maria
Tack för visat intresse och vänliga svar.
Jag rör mig mycket. Finns det fler goda råd?
Andra vanliga råd är att dricka bra och tillföra salt.
Annars kan ju ett besök hos en läkare vara bra om man har ständigt lågt tryck.
/Maria
#4 Tack, men det är några saker jag alltid är noga med. Det är värst när lufttrycket också är lågt. Jag försöker undvika kontakt med läkare. Därför hoppades jag på att eventuellt få något litet bra tips.
Jag har också i perioder haft lågt blodtryck. Sist hittade jag några tips som jag sparade, från: https://stegforhalsa.se/6-naturliga-huskurer-lagt-blodtryck/
- Lakritsinfusion
Detta är en av de mest använda växterna för att behandla detta tillstånd eftersom dess effekt träder i kraft redan efter en mycket kort stund. Det påverkar blodflödet och upprättar normala blodtrycksnivåer, och det lindrar också känslan av svaghet. Det bör alltid tas i små doser eftersom för mycket av det kan skapa oönskade biverkningar.
Ingredienser
1 tsk lakrits (10 gram)
2 ½ dl vatten
Gör så här
Koka upp vattnet och tillsätt lakrits.
Låt dra i 10 minuter, sila och drick.
Drick en gång per dag, varje dag, tills problemet är under kontroll.
- Hagtornste
Hagtorn är en växt rik på flavonoider, som är kraftfulla antioxidanter som gör det möjligt att reglera hjärtfrekvens och blodtryck. Effekten det har på artärerna hjälper till att undvika härdning som orsakas av alltför mycket lipider. Det är också användbart vid behandling av störningar inom nervsystemet.
Ingredienser
1 msk torkade blad och blommor från hagtorn (10 gram)
2 ½ dl vatten
Gör så här
Koka upp vattnet och tillsätt torkade blommor och blad från hagtorn.
Täck med lock. Låt dra i 15 minuter innan du dricker.
Drick två gånger om dagen.
- Lindte
Lind har hypertensiva egenskaper, vilket är användbart för att korrigera lågt blodtryck.
Ingredienser
1 tsk splintved av lind (10 gram)
2 ½ dl vatten
Gör så här
Koka upp vattnet, tillsätt splintved av lind och låt dra i 15 minuter.
Sila med ett durkslag och drick.
Drick två koppar om dagen.
- Rosmarininfusion
Rosmarins näringsegenskaper används för att stimulera det centrala nervsystemet och förbättra blodcirkulationen. Det har en stärkande effekt på kroppen som hjälper till att behandla fysisk och psykisk svaghet i samband med lågt blodtryck.
Ingredienser
1 tsk rosmarin (10 gram)
2 ½ dl vatten
Gör så här
Koka upp vattnet, tillsätt rosmarin och låt dra i 10 minuter.
Sila och drick två gånger om dagen.
- Infusion på ingefära och cayennepeppar
Ingefära är en annan viktig allierad för bekämpning av lågt blodtryck; detta tack vare dess förmåga att förbättra cirkulationen samt dess antikoagulerande effekt. För att stärka denna effekt, blanda i lite cayennepeppar. Denna krydda är rik på antioxidanter.
Ingredienser
3 msk riven ingefära (30 gram)
1 tsk malen cayennepeppar (5 gram)
2 ½ dl vatten
Gör så här
Koka upp vattnet och tillsätt cayennepeppar och riven ingefära.
Stäng av värmen, låt dra i 10 minuter och drick.
Drick en eller två koppar per dag tills ditt blodtryck är under kontroll.
- Saltvatten
Överdriven saltkonsumtion leder till vätskeretention och högt blodtryck. Men att dricka en liten mängd kan vara bra vid lågt blodtryck.
Ingredienser
Ett glas vatten (2 dl)
1/4 tsk salt
Gör så här
Tillsätt saltet till vattnet och drick.
Drick inte i mer än 5 dagar.
Det är viktigt att du träffar din läkare om du lider av frekventa episoder av lågt blodtryck. Dessutom är det en bra idé att undvika alkohol, samtidigt som du alltid bör äta en hälsosam kost samt dricker vatten dagligen.
💖🧡💛💚💙💜
Jag är också en riktigt lågtryckare (hela familjen faktiskt), har svårt att stå i kö, har svindel mm.
Jag älskar lakrits, men tål inte socker så bra, så min lösning är att dricka lakritste, Rooibos med lakrits, beställer på nätet för det är svårt att hitta annars.
Jag äter rätt mycket salt, min man kopiösa mängder, men det påverkar verkligen inte blodtrycket, så jag fattar inte den där rekommendationen om att vara försiktig med salt. Däremot köper jag aldrig "vanligt" salt, för det innehåller klumpförebyggande medel som däremot är farligt (oftast aluminium i någon form, det kanske är det som är blodtryckshöjande?) Köper bara oraffinerat havssalt. Kleggar lätt ihop sig i saltströare, men lösningen är salt i bytta med lock och flingsalt i kvarn. I ströaren jag har lägger jag såna små påsar som ofta finns i burkar med medicin och kosttillskott, de är till för att suga åt sig fukt. Funkar ett tag.
Jag är en sån som har svårt att sitta still, så jag rör mig nästan jämt och har inte märkt någon skillnad på blodtrycket, men att röra sig mår man alltid bra av.
Har aldrig kopplat det med lågtryck, men skall tänka på det.
#6: Det där med vätskeretention - kan det inte bero på att man har problem med njurarna? Min pappa var i övrigt frisk, men hade just njurproblem med tillhörande hjärtsvikt, vilket drog upp blodtrycket, och han drabbades av ödem då och då.
I så fall kan jag förstå att man skall vara försiktig med salt, eftersom det binder vätska (men det gör också socker), men njurproblemet borde vara den primära diagnosen.
Jag hoppas forskningen går framåt med detta, eftersom det är så många som drabbas av högt blodtryck och medicineringen är inte kul.
Jag hoppas också att någon utreder det där med klumpförebyggande medel, vi har ju fått lära oss hur farligt aluminium är. Men det kan även vara andra otäcka medel, och nästan allt är cyanid i någon form.
http://tillsatser.weebly.com/klumpfoumlrebyggande-medel-e535-e585.html
#6 Tack. Jag ska testa det jag kan nu och sen försöka få tag i fler ämnen att eventuellt testa.
Jag har lakrits från LAKRITSFABRIKEN både raw liquorice och salty raw liquorice så jag ska testa första förslaget i dag.
Hur vet du om att du har lågt blodtryck om du inte har mätt det och vet du verkligen att det är det egentliga problemet.
Att mixtra med blodtryck själv är knappast att rekommendera däremot är det enkelt att mäta självt.
Varför skulle ditt blodtryck vara lågt bara för att det är lågtryck utomhus?
Jag vet hur det gick till när det mättes inom sjukvården för en hel del år sedan. Eftersom jag sällan anlitar läkare så glömde jag att tala om att det alltid varit lågt tidigare, för det hände ett par gånger att en sjuksköterska mätte blodtrycket och tog bort mätverktygen för att hämta ett annat och när det visade samma värden frågade hon om det brukade vara så lågt.
Sedan var det någon, som också hade lågt blodtryck, som upplyste mig om att det låga lufttrycket gjorde att man blev ännu tröttare då. Det stämde ju.
#11: Så du vet alltså inte vilket blodtryck du har och litar på att någon som inte är medicinsk kunnig har rätt och sedan ska du anamma metoder för att höja ditt blodtryck.
Det finns utmärkta blodtrycksmätare att köpa på apoteket och trötthet kan ha många andra orsaker än lågt blodtryck.
#11. Om det är flera år sedan du kollade ditt blodtryck hos en läkare tycker jag det är dags att du kollar upp det igen!
Det kan hända mycket med kroppen på bara ett år, som jag själv tyvärr fick uppleva och det är inte roligt.
Så om du inte har en stående årskontroll, boka en snarast.🤗
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Själv så mäter jag blodtrycket vartannat år hos barnmorksa, när jag ska förnya mitt recept på p-piller. Jag har alltid legat precis ovanför gränsen till vad som räknas som för lågt. Jag blir också trött lätt, så fort jag är stilla.
Mamma försökte mata i mig lakrits för att då upp blodtrycket när jag var yngre, men jag gillar inte lakrits 😅
Om du skulle vilja kolla ditt blodtryck, men inte vill boka en läkartid, så kan man kolla blodtrycket gratis hos en del apotek.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik