Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 382 ggr
Maria
6

Sällskapsdjur genom livet

Vad har ni haft för djur? Ni kanske inte har haft djur alls eller så har ni haft många😉

/Maria

Carmarino
0

Katter har funnits i familjen från det att jag var i femårsåldern. Efter det har det bara varit ett enda uppehåll, som varade ca två år.

Hade även zebrafinkar under ett par år, men det var när jag var kanske 6-7 år gammal.

När jag var i tonåren hade jag även ormar; vattensnok, regnbågsboa, kungsboa och klippyton. Sedan hade jag ett par tigerpyton under några år som vuxen också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-03-29 11:24 av Carmarino
Maleficum
0

Har alltid haft akvarium med fiskar. Både mamma och pappa hade akvarium innan de träffades och hade sen akvarium när jag föddes, brorsan fick senare ta över det och när han skaffa ett nytt tog jag över det gamla och sen har det blivit fler och fler genom åren. Har just nu fyra stycken igång där 3 är minst 200 liter med fiskar, räkor och snäckor.

När jag var 12 skaffade jag mig mina första fåglar. Zebrafinkar. Därefter blev det kinesiska dvärgvaktlar och sen blev det zebrafinkar igen med lite avel (i slutänden hamna alla i Spånga gymnasiums djurhus) och så fick jag överta kanariefåglar och skaffa sen undulater som jag avla i några år och hade även igen kinesiska dvärgvaktlar och zebrafinkar (återkommer alltid till zebrafinkar). Skaffa skrattduvor och avla dem ett tag. Övertog några omgångar av misskötta kanariefåglar.
Nu har jag två av dem kanariefåglarna kvar och en skrattduva jag själv födde upp för snart 10 år sen (han fyller 10 i december).

Fick överta en aggressiv kanin av mina kusiner när jag var 15-16 för dem inte våga hålla på med honom. Ville aldrig ha kanin men hans personlighet var något extra. När han var 1,5 år bet han en räv i nosen och bröt nacken (han släppte aldrig taget när han bet). Därefter skaffa jag min första angorakanin. Ställde ett tag ut angorakaniner och tog två kullar (en planerad en oplanerad) och min senaste angorakanin blev blind när han var 7 månader och dog tyvärr förra året (nästan 7 år gammal). 15 angorakaniner har det blivit genom åren (inklusive ungarna som jag behöll två stycken av fast jag bara skulle behållit en).
Nu har jag två troliga angorakorsningar (har helt värdelös päls som tovar sig direkt) som kommer från missförhållanden.

När mamma sluta jobba skaffa vi hund (labrador) hon blev nästan 15 år gammal och vi har nu en mellanpudel på 2,5 år (även om hon bor mest hos mina föräldrar just nu).

När jag gick på gymnasiet hade vi grupp projekt där vi avla på dvärghamstrar och efter det var slut behöll jag den ena hanen.

Ett kort tag hade vi en sandboa också men brorsans ex tog den när de gjorde slut (ormen kom från en kompis som jobbade i djuraffär där någon lämnade in den). Brorsan har även haft råtta och har en amazon papegoja.

Hade gärna haft fler och andra typer av djur men då jag spenderar en hel del tid vid sommarstugan (där det är ont om plats) blir det svårt eftersom djuren måste kunna resa och inte kräva för avancerade bostäder).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herveaux
0

Nu ska vi se…jag har haft hamster, kanin, fiskar, möss, råttor, katter och hundar.

// Harley

MonicaLagerquist
0

Katter,hund,häst,kaniner,råttor,hamstrar,fiskar,marsvin,möss,undulater,nymfparakit,duva,erimitkräkta,vandrade pinnar
Nu tror jag att jag har fått med mig alla olika.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu har jag hund, katt och kaniner (haft fler genom åren)
Även haft höns och fågel, chinchillor och marsvin :) Även fiskar och grodor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
0

Nu har vi Sigge o 5 egna kaniner +3 i Omplaceringshemmet. Ändras hela tiden.

Har haft katt, undulat, sköldpadda, fiskar, råttor, gerbil, hästar, höns, marsvin (uppfödning, utställning, omplacering)
Jobbat med kor och grisar.

Skulle vilja ha en landsköldpadda.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maleficum
0

#6: Gerbiler glömde jag. Övertog ju min kompis Gerbiler när hon sluta med dem (hon födde upp och ställde ut).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pilspets
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

År 2015 skaffade vi en katthona som fortfarande lever. I början av juli skaffade vi två campbells dvärghamstrar. Nu i december blen det två campbells till och i mitten av januari blen det två campbells till. Tyvärr dog den ena hamstern som vi hämtade i januari för så det blir en ny för att fylla tomrummet.

Nephi
0

Få se 🤔
Har haft: Hamstrar,Möss, Hund, Hästar och en väldans massa akvariefiskar 😁 Sen har familjen katter som jag haft hand om en del

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

@NN@
0

Har haft hamstrar, råttor, hund och katt.

Pilspets
0

Jag vill ju ha alla djur! Men helst vill jag ha häst, det är min stora dröm.

[Leifsdotra]
0

Vi fick inte ha djur när jag var barn, men jag har tagit igen det med råge som vuxen.
Har haft katt sedan jag flyttade hemifrån, vi är inne på den 6:e nu.
Har hundar och det har funnits 3 st före dem i vår familj.
Sedan har vi numera också höns, får och hästar men det räknas inte som sällskapsdjur.

Namiko
2

Jag har haft massa djur genom åren. Hundar, katter, kaniner, hamstrar, möss, fiskar, eremitkräftor, axolotlar, chinchillor, snäckor.

Brukade ha ett mindre zoo hemma men idag bor det två undulater här hemma som flyttade in för en månad sen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maria
1

Mina föräldrar var inga djurmänniskor och jag fick tjata och tjata.
"OM" vi någonsin skaffade hus så skulle jag få en hund.

Jag hade i alla fall två undulater. Jocke och Jocke och sedan en hamster som hette Patrik.

När jag fyllde 12 år så köpte pappa hastigt och lustigt en sommarstuga och jag var snabb med att påminna om löftet.😉

Jag önskade hett en Irländsk Setter men kravet var att mamma och pappa fick välja ras och mamma namnet. Det blev en långhårig dvärgtax. Visserligen ganska lik settern när det kommer till huvud och päls men resten…😀

Han fick i alla fall heta Bambi.
Älskade Bambi var med överallt. Jag hade honom i väskor, cyklade med honom i cykelkorgen och han fanns när min son var liten och klädde honom i dockkläder.
Så han var med sedan jag var liten och ända tills jag var vuxen.

Min man kom att älska Bambi så när vi skulle skaffa hund igen så ville han ha en tax. Han som vuxit upp med stora hundar. Det blev en strävhårig tax som fick heta Higgins.

Jag ska försöka skriva mer sedan…

/Maria

Scorpio97
0

Familjen har haft katt så länge jag har levt i princip. Hund senaste tio åren ungefär men det är främst mammas. Själv har jag haft kanin samt hamstrar (och skulle vilja ha igen).

Just nu har jag en katt, men vi bor båda två hos min mamma. Under studietiden kunde jag inte ha djur alls och det var faktiskt rätt svårt att vänja sig vid, och jag saknade min katt otroligt mycket när jag inte kunde åka hem till mamma så ofta. Om det är upp till mig vill jag aldrig leva utan djur igen.

//Jessie

[Lilium]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Jag har haft 2 gerbiler Elsa och sötnos hette de båda hanar jag fick den när jag var 6-7 det är en lång historia hur jag fick dem så jag årkar ej skriva 😅 elsa=typ brun (kanel) sötnos = svart
Vi köpte de från djur affär annars inget djur, vi visste ej bättre men dem levde långa liv en 4 och den andra nästan 5
Efter att min (Elsa) gick bort köpte jag min första guldhamster Hon hette Allison (på bilden som vilt teckad)
Sen hadde jag 3 afrikanska jätte snäckor speedo och blixten och Flash
Där efter blev det 1 ny guldis Unix ( dominant Spot på bilden) honom har jag nu
Sen 3 afrikanska jätte snäckor mynta kanel och Ginger men Ginger är ej kvar längre.(hen gick bort igår)
Så nu är de Unix mynta och kanel som jag har i nu läget

citytjejen
0

Som barn hade jag vandrande pinnar och även eremitkräftor. Tycker mycket om hundar och katter men intresset är inte tillräckligt stort för att själv ha hund, katt eller annat djur.

/Christina

HaMsTeRpLaMsTeR123
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

När jag var kanske 5-6 år så hittade jag två långben, spindlar i källaren som jag la i en IKEA låda, dem gav jag mat och vatten, med ett nästan stängt lock. Den ena dog, av anledning som jag inte kom ihåg, den andra dog också senare genom att pappa spillde välling på den :/ jag var helt förstörd i några timmar 🥲 dem spindlarna hade jag i kanske 2-3 veckor?

Förra året så skaffade vi en hund, som i hade i ca 24 h. Mina föräldrar klarade inte, av olika anledningar :/

Även förra året i mars så köpte jag Kiwi, en guldhamster av en uppfödare precis bredvid där jag bor. Hon är det enda ”officiella” djuret jag har haft. Kiwi är min allraste älskling.

Mina föräldrar älskar djur, men det är katter och hundar mer. Eftersom att pappa är pälsallergiker, och jag kattallergiker samt gräs, då hö allergiker, och hund är för jobbigt så började jag att läsa på hamstar, mer guld senare 2020 🥰

• Redigerat 2022-03-29 17:26 av HaMsTeRpLaMsTeR123
[Lilium]
0

Jag hadde en hund i 7dagar
Pappa blev allergisk 😭

Tarotstollan
0

Växt upp med hundar och katter. Har själv haft akvarium, hund, katter, undulater, nymfkakaduor, kanariefåglar, sebrafinkar, marsvin och "husspindlar".😁
Numera bara en katt kvar. Hade en kanin i några veckor tills den förra ägaren ångrade sig och ville ha tillbaka den, vilket hon fick.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sp0ngeb0b
0

När jag växte upp hade vi hund och katt, och sedan jag flyttade hemifrån har jag haft kaniner och hamstrar :)

Maria
1

När vår son var liten så ville jag inte att han skulle längta efter djur som jag har gjort så vi skaffade hamster, fiskar, vandrande pinne, hund och katt.
Katten var tänkt som sällskap till Higgins som var stilla mycket. Han hade fel på sina framben. De två blev allra bästa kompisar men när Higgins var knappt 5 år fick vi ta bort honom.

Jag som aldrig levt med katt insåg sakta att jag är nog en riktig kattperson. Vi tog hand om Spinky en period. En utsvulten katt som kom till vår sommarstuga. När vi skulle åka hem till Göteborg igen så fick han givetvis åka med. Fritz satt i sin kattbur och Spinky i en bananlåda med hål i.😃 Nöden har ingen lag.

När så Fritz dog så kom galningen Moritz till oss. Han var 8 månader när vi förstod att han var i trängande behov av en kompis. Då kom Lorentz. De katterna älskade verkligen varandra.
10 år fick de tillsammans när Lorentz dog av cancer i buken. Moritz blev nästan som deprimerad och tjock så efter ett år kom Lakritz till oss. Stor lycka för Moritz.

En period bodde lilla Greta hos oss och kattpojkarna. Greta var en katt som någon dumpat i en kattbur på trappan till min mans jobb. Alla tre katterna gillade varandra. Efter två år fick vi ta bort Greta. Då hade hon redan haft två stora operationer.

Numera har vi Lakriz kvar hemma. Vi hade planerat att skaffa en kompis men Lakritz verkar må väldigt bra ensam.

/Maria

Chinesecrestedlover
1

Alltid haft djur. Första djuren var vattensköldpaddor som jag fick som tvååring och första kaninen fick jag som sexåring…och på den vägen är det.

Nu har jag: hundar, papegojor, kaniner, vattensköldpaddor av två olika arter (inte samma art som jag fick som liten), ödlor (två arter), fågelspindlar (två arter), snäckor, en groda och diverse foderinsekter (olika arter).

Jag har haft (vissa nyligen och andra när jag var barn/tonåring eller dylikt, ingen specifik ordning): en hund innan de jag har nu, massor med kaniner före nuvarande, ett antal råttor, ett gäng möss, flera hamstrar, många marsvin, några salamandrar (olika arter), flera klogrodor och dvärgklogrodor, några krabbor, ett par eremitkräftor, axolotler, slamkrypare, en skorpion, diverse olika fiskar (olika arter)…kan vara mer…men inte lätt att komma ihåg alla, haha. Sen hade min ena syster en Chinchilla som liten (så den fanns ju också hemma).

Förutom de djur som jag delar och har delat liv med så har jag även erfarenhet av (och har haft hand om) ett antal andra arter; under min gymnasietid (naturbruksgymnasium), på diverse praktikplatser osv. Som ex. ormar, gerbiler, undulater, finkar, hästar, kor, grisar, får, höns osv. Lite av varje helt enkelt.

/Chinesecrestedlover

• Redigerat 2022-03-30 15:11 av Chinesecrestedlover
[EM_L]
0

Växt upp med djur och har haft fyra kaniner genom åren varav den fjärde är Bevies. Haft katt, fiskar, drakmalar, grodor, någon sköldpadda och undulater. Har även varit skötare för någon häst där och då som yngre samt varit omringad av vänners hundar och passat hundar.

[Tismon]
1

Mitt användarnamn är en mix av namnen på de två hundar jag haft/har.

Tyson. Världens bästa jrt, må han vila i frid.

Bismo, min nuvarande labbe på 5 år. Ni ser honom på min Avatar.

Tidigare har jag haft 3 kaniner som yngre och ett akvarium med fiskar. Har också haft gerbiler.

• Redigerat 2022-04-01 13:59 av [Tismon]