Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: övrigthälsa-och-harmonikläder-smink-smycken
Läst 108 ggr
[EM_L]
1

Vad gör du för din hälsa?

Jag har sett många liknande trådar på andra forum och tänker att Livskvalitet iFokus skulle nog kunna ha en också!

Vad gör du för din hälsa som får dig att må bättre? Kan vara i princip allting som får dig att må bättre både fysiskt och psykiskt såklart! Det psykiska glöms ofta bort och kommer alltid att vara värt att nämna eftersom den psykiska hälsan kan även påverka den fysiska.

Om tråden inte godkänns så får admin ta bort den. 😄

Så, vad gör du för din hälsa?

• Redigerat 2022-03-03 09:52 av [EM_L]
[EM_L]
2

Jag kan börja då med en lista av punkter på saker som jag har gjort den senaste tiden för min hälsa!

• Ute och går samt cyklar betydligt mer än innan. Så glad att solen är framme dessa dagar 😍

• Dans och konditionsövningar bättrar också på min kondition precis som promenader och cykling gör!

• Sova naken i bara trosor och med rena lakan såklart. Märker att jag sover betydligt bättre om nätterna nu och känner mig mer utvilad - mer positiv!

• Tar bättre hand om min hy och hud med så naturliga produkter som möjligt eller i alla fall väldigt skonsamma. Håret och ansiktet lyser nuförtiden.

• Äter också betydligt bättre… minskar på socker intag återigen och föredrar mörk choklad eller te ifall jag blir sötsugen.

• Har sagt ifrån i skolan mot lärare. Vilket gör den stora skillnaden att jag inte är lika stressad, känner mig mindre deprimerad. Jag kan fokusera på måendet som behövs för att jag ska kunna plugga å lära mig. Det gör också att jag ser betydligt mer positivt på allting.

• Kan verka konstigt och kallt. Men! Efter en hyfsat varm dusch så sköljer jag hår, ansikte och kropp i så kallt vatten som jag klarar. Gör det främst på att något är fel på varmvattnet i vårt gamla hyreshus. Men har märkt att det hjälper oavsett!

• Psykiskt med så försöker jag att vända negativa grejer till något positivt. Nu kan man inte vända allt negativt till positivt. Men kanske simpla grejer som:

"Åhh det regnar ju!"
    "Åh cykeln gick sönder!"

Istället blir det :

"Det regnar ute vilket bidrar till att träd, växter och djur får vatten. Är glad att vi ens får regn så ofta som vi gör. Får väl stanna inne och vara produktiv med studier å städning. Kanske läsa en bok eller bara mysa? När det är sol ute så behöver jag inte städa eller plugga utan kan gå ut och njuta!"

"Tråkigt att cykeln gick sönder. Medans den lagas så kan jag bara hoppas på att jag kan ta bussen eller tåget. Kanske låna någon annans? Om jag cyklar till skolan på tio minuter så får jag nog gå om det bara tar trettio minuter att gå. Motion ju! Soligt? Underbart? Regnigt? Ta med iallafall extra byxor och skratta medans jag springer så gott jag kan från regnet…"

Blev en lång lista men. Vill säga att man kan göra många saker för sin hälsas skull! De små grejerna.. kan göra mycket. Det kan jag säga baserat på min egen erfarenhet och andras som jag pratat med 😁

MonicaLagerquist
0

Försöker få till minst en timmes promenad om dagen.

Stolt ägare till tre La permer

sp0ngeb0b
0

Jag hade nog kunnat skriva en roman om alla saker jag gör för hälsan, små som stora. Det mesta jag gör påverkar min hälsa på ett eller annat sätt, positivt eller negativt, så jag försöker vända allt så att det påverkar mig positivt. Men här är några exempel :)

• Spenderar mycket tid med mina djur. De ger mig visserligen mycket stress också i perioder, men mest ger de mig bara positiv energi och kärlek.
  • Går promenader varje dag. Börjar alltid min dag med en promenad för att komma igång och få en dos av dagsljus för att vakna till liv ordentligt.
  • Tränar några gånger i veckan.
  • Tar mig mycket egentid och vilotid.
  • Ägnar mig åt fritidssysselsättningar som jag verkligen tycker om (promenera, träna, vara med djuren men även annat)
  • Försöker med hjälp av små insatser varje dag hålla hemmet rent och i ordning, då jag mår bättre psykiskt av att allt är rent och på sin plats.
  • Precis som du #1 försöker jag att se allt från den ljusa sidan. Vilken inställning man har gör väldigt mycket för det mentala måendet.
  • Försöker äta stora, hälsosamma och mättande måltider för att minimera småätande av framförallt godis och kakor. Inte för att jag aldrig vill äta sådant, tro mig, jag unnar mig det ofta. Men för att jag inte mår bra av att äta det för ofta.