Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: övrigtegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 91 ggr
Syntium
5

Semikolonets dag, 6 februari

Idag är det semikolonets dag. Här är en länk för att läsa mer om det och hur det används
https://www.helgdagar.nu/temadagar/semikolonets-dag

Det har också fått en annan, allvarligare betydelse på senare år, som jag tycker är fin. Vill själv skaffa mig en sån tatuering någon gång.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jx5dA/har-ar-den-rorande-anledningen-till-att-sociala-medier-ar-fullt-av-tatuerade-semikolon

"I'm too old for this shit."

Semikolonet (;) har en helt egen dag, nämligen Semikolonets dag. På denna dag firar vi pricken över kommat och sprider kunskapen om hur tecknet används.
Carmarino
3

Henrik Wahlström har gjort sin egen version av semikolonet (fast den ser inte riktigt ut som ett semikolon), som han kallar "Upp och ner". Har sett många på Instagram som tatuerat in den. Allt överskott från försäljningen går till Henriks insamling hos Hjärnfonden.

Han beskriver det som en ”komma ut”-process; han kände sig nervös för vilka fördomar han skulle möta från vänner, kolleger och följare på Instagram. Hans öppenhet togs väl emot av de flesta.

– Sedan började jag fundera på nästa steg. Tänk om det fanns en symbol i stil med prideflaggan som gör att den som ser den vet att "här vågar jag berätta vem jag är, här är en trygg plats".

Så startade Henriks kampanj för ökad öppenhet om psykisk ohälsa, "Upp och ner". Han valde en välkänd symbol för bipolär sjukdom, ett ansikte med en glad och en ledsen mun, och tog hjälp av en fyraåring för att göra en ny version med ett hjärta omkring.

Han lät trycka upp symbolen på t-shirtar, knappar och muggar. Så föddes projektet "Upp och ner".

https://www.hjarnfonden.se/2021/05/henrik-vill-att-vi-vagar-tala-om-psykisk-ohalsasa-startades-kampanjen-upp-och-ner/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Den 1 januari i år berättade Instagramprofilen Henrik Wahlström att han har bipolär sjukdom för att ge hopp åt människor som lider av psykisk ohälsa.
  • Redigerat 2022-02-06 12:01 av Carmarino
Syntium
0

#1 Har sett den, jättebra idé av Henrik! Visste inte att folk tatuerat in den också, personligen tycker jag semikolonet är lite mer estetiskt tilltalande (plus att jag skriver lite då) :)

"I'm too old for this shit."

Carmarino
0

#2: Ja, semikolonet är ju inte så iögonfallande - och inte så stort, så det lär ju vara hyfsat enkelt att tatuera in det. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

KPD
1

Intressant. Att semikolonet hade en egen dag, var inget jag kände till; för mig är det varje dag.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Sabah
4

Det var en nyhet för mig! Vilken fin användning av det, med den djupa betydelsen;  ”en mening som författaren hade kunnat avsluta men bestämde sig för att inte göra”.

”Författaren är du och meningen är ditt liv”.

Det är ett skrivtecken som jag inte "känner" riktigt, vet inte riktigt hur jag ska använda. Känner nu att jag vill ta in det i mitt skrivspråk; Välkommen semikolon! 😊

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
1

Intressant om semikolonets dag och den nya användning av det!

#1 Lägg gärna in det på Hjärnan också, om du vill. 🌷

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
1

Brukar använda semikolon rätt ofta. Förhoppningsvis använder jag det rätt, men jag är inte helt säker. 🙂

Carmarino
1

#6: Har gjort det nu. (Ändrade om lite, eftersom jag inte hänvisar till semikolonets dag på Hjärnan.)

Magrat
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har själv tatuerat in det då jag kämpat med psykisk ohälsa hela livet. Det har en fin mening.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell