Något fint
Härlig utsikt från sommarstugan (där vi var över nyår). Är sällan det är snö, speciellt i större mängd som ligger kvar några dagar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Fina bilder! Har själv en vit hyacint hemma som vi köpte för 5 kronor. Doftar ljuvligt.
#2: Va? Har du hittat en hyacint som doftar? Jag har gett upp och köpte inga till denna jul. Har den möjligen någon namnetikett på sig?
#3: Kanske beror lite på hur doftkänslig man är också? Mamma hade köpt flera som skulle ha svag doft men för mig så stinker dem! Speciellt på kvällen så kan jag knappt vara nära dem.
#3: Nej, står bara att den är från Sverige. Vi köpte den på ICA dock.
#4 Jo den doftade fantastiskt för några dagar sedan när den väl hade blommat ut. Just nu luktar den inte speciellt trevligt.
Det är svårt att hitta hyacinter med doft. De här är vackra med endast lite doft. Jag vill ha mer doft!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Det brukar ju vara så att den vita har svagast doft och så den rosa mellan medan den blåa skall ha starkast doft.
Men de jag har köpt står det svag doft både på den vita och rosa, medan den blåa hade fyllig doft.
De kanske sorterar dem lite olika men alla mina 5 jag köpt var odlade i Sverige.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0:
Dem är verkligen vackra 😊
HH 🙂
Ägg från mina egna höns. Inte så märkvärdigt med ägg kanske, men jag tycker det är fint att få egna ägg från frigående höns istället för att köpa från industrin. Dessutom älskar jag de olika färgerna ❤️
- Redigerat 2022-01-12 07:41 av [Leifsdotra]
#10 Så vackra färger 🙂
/Maria
#11: Tack, jag ser att ägget längst "upp" till höger ser vitt ut. det är egentligen ljusblått. Det kanske syns bättre på den här bilden? Ägget som ligger överst i äggsnurran är ljusblått.

#10 Så vackra
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#12: Jag som älskar ägg och äter flera om dagen, hade velat ha höns, men lite svårt när man bor i lägenhet. 😁
Jag är lite nyfiken: Är det någon skillnad på dom olika färgerna? Smak, gula?
Visst är det så att dom olika färgerna beror på färgen hos hönan. En brun höna får bruna ägg osv eller har jag fel där?
#12:Vad fint✨❤️
Jag visste inte att det fanns ljusblåa ägg 😃
#14: När det gäller industrihöns så stämmer det. Det finns såvitt jag vet 4 varianter av höns som man brukar använda inom industrin. Lohman vit & brun samt Bovans vit & brun. Där är det så att de vita hönsen lägger vita ägg och bruna höns lägger bruna ägg. Däremot stämmer det inte riktigt för de flesta andra raser. Hedemorahöns t ex lägger alltid ägg i beige färg, med nyansskillnader. Men Hedemorahöns finns i alla möjliga färger, jag har själv en vit, en ljusgrå, några bruna, och en helsvart.
De av mina hönsraser som lägger de rödbruna äggen är svarta eller grå med kopparfärgade fjädrar kring halsen. Mina ljusblåvärpande höns är helvita och den hönsras som lägger gröna ägg är svarta eller grå.
Det är inte någon smakskillnad mellan äggen, men däremot upplever jag att ägg från våra höns faktiskt har en smak, medan köpeägg saknar smak i jämförelse. Dessutom är det ofta lättare att separera gula och vita med hemäggen. Kokta hemägg har en fastare vita än köpeägg tycker jag, även om man kokar dem lika länge så att gulan har ungefär samma konsistens.
- Redigerat 2022-01-12 09:21 av [Leifsdotra]
#8: just de här kommer från ett "kvalitetsställe" - ibland kan det löna sig 🏵
#16: Finns det gröna ägg också?!🤩
#10: Supervackra!
Min pappa brukar köpa ägg av en i sin ridgrupp som har egna höns och de är också sådär färgglada! Brukar ha riktigt härlig färg på gulan också.
Hade gärna haft höns men man får inte ha det där jag bor :( Tror dock man skulle kunna komma runt den regeln genom att skaffa vaktlar istället.
#18: Ja, de är ju inte precis knallgröna, mer olivgröna, ljusgröna eller grågröna beroende på vilken höna som värpt ägget. Kanske syns på den här äggbilden?

#20 Vacker bild.
/Maria
#20: va det visste jag inte! Det ser ut som att dem är målade grön (pga färgen). Supercoolt ju
- Redigerat 2022-01-12 14:26 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#23 Åh så fina😃
/Maria
#25 Jättefint 🙂
/Maria

#26: tack! 😊😊😊
#27: vad söta 😍😍😍
#27: å så fina!
#27: Vilka sötnosar! Superhärlig färg på dem också!

#33 Ja visst är de ljuvliga.Hoppas på att få en riktigt mörk kille.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#36: vad fin hen är ❤️
#37: Han säger tack 🐶❤
#38: Ååååååååååååååååååååååååååååå vad gott det där ser ut, får man fråga vad du har haft i?? 😍😍😍
#39: det är bara chokladmjölk med is 😍, brukar hälla i en skvätt kaffe för att få mer smak. Till dekorationen (som också ger smak) har jag kolasås och chokladsås. Jag har alltid velat mixa det, så det blir som expressohouses 🤤
Det vita skummet är vispad mjölk, jag har testat att ha grädde men det smakar… grädde :P vilket jag inte tyckte passade ..
😍
#39: tack!
#40: Måste pröva detdär! Tack själv 😊
Något riktigt fint är de gånger Moira och Wulfe kan hålla sams och vara nära varandra 😍
Tyvärr är det inte fallet och minsta stress (speciellt relaterat till mat) får Wulfe att börja jaga Moira vilket gör att hon är lite nervös i närheten av honom. Men har ett fåtal gånger lyckas ertappa Wulfe med att sitta och putsa på Moira och då blir jag riktigt varm i hjärtat!
Dessa två har verkligen blommat ut sen de kom till mig (blev misskötta i sitt tidigare hem där de bla jagats av barn som försökte sparka på dem) och har gått från att vara supernervösa till glada och mer avslappnade krabater (även om de fortfarande kan bli triggade av de mest underliga saker och då få panik).
Så härligt att läsa att de fått det bättre hos dig😍
/Maria
#27:
Åhh så gulliga 😊🥰❤️
Grattis!!
HH 🙂
Lite naturporr kan ni ju få!
Det här är inte photoshoppat utan bara en turskjutning! Molnet bildar asken Yggdrasil, hur fint är inte det?

Kramgoa Mira. Hon ärvde sin gosighet från sin far (det första hennes pappa gjorde när vi besökte uppfödaren var att krypa upp i mitt knä och pressa sig mot mig så jag kunde krama på honom 😍).
Försöker jag släppa ner Mira innan hon kramats färdig så pressar hon sig runt halsen på mig så jag nästan stryps. 😂