Nyårs- och 50 årsfirande. Middag?
Min sambo fyller 50 år på Nyårsafton. Herregud. Vad göra? Hon är från sydamerika och jag vet av där är det ståhej när nån fyller år. Samtidigt är hon mycket lugn av sig. Jag vet ju hur svenska 50års kalas KAN vara. Verkligen klyvet. Hur som helst, jag gjorde upp en plan. Vi skulle äta "ute" på finare restaurang och bjuda med våra barn. Det blev allt mellan 3-6 stycken. Jag letade runt bland restauranger och hotell. Hittade inget. Alla tog bara mot beställningar för nyårsmiddag för de som bor på hotellet. Restauranger hade bara hämtmat. Ringde sista chansen här i byn och DÄR sade hotellet "jadå, det går bra". Perfekt. Jag bokade 6 platser med risk för att jag avbokar 2-3 stycken.
I morse ringde hotellet. "Tyvärr. Middag är bara för de som bor här". Va fasiken!!!
Jaha. Planera om. Kände paniken komma. Då tänkte jag "ok, vi äter hemma med köper hämtmat (Nyårsmiddag, 3 rätters)". Problemet var att då råkade jag bjuda med mina syskon också OCH deras besök kan ju inte lämnas utanför. Det slutade med 10 stycken a 400kr. Pust. Ringde yngsta dottern; "Ska du vara hemma under nyår eller?". Jag fick till svar; "Kanske…ska ringa och kolla med min kompis".
Jag väntade o väntade. Ville ju beställa för det var sista dagen för restaurangen o ta emot beställningar för hämtmat. Min dotter ringde inte så jag ringde; "Hur blir det?". Hon sade "Min kompis svarar inte. Jag vet inte än".
Då tog jag beslutet att skippa hämtmat från restaurant och istället köpa rostbiff för 12 pers på Hemköp. Då får det bli som det blir. Förrätt och dessert fixar sig. Pust. Vilket trassel alltså.
- Redigerat 2021-12-27 15:22 av _Fisken

Ja att bjuda på hämtmat till så många blir väldigt dyrt.
Till förrätt kan jag rekomendera den här supergoda skagenröran.
Bästa Skagenröran med extra tvist
Ingredienser 4 personer
1 dl majonnäs
½ dl crème fraîche
2 msk riven pepparrot
1 tsk citronsaft
400 g handskalade räkor
3 msk dill, hackad
6 brödskivor utan kant
Smör att steka i
Svartpeppar
Gör så här
Blanda majonnäs, pepparrot, citron och dill.
Hacka räkorna grovt och lägg dem i en skål.
Blanda ned såsen i räkorna, rör om försiktigt. Smaka av med svartpeppar.
Skär brödskivorna i trekanter och stek på båda sidor i rikligt med smör.
Servera skagenröran på stekt bröd.
Toppa med löjrom.
Jag brukar byta ut pepparoten mot peparrotsvisp och skippa löjrommen.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#1: Hmm. Det där receptet ska jag kanske ta åt mig. Jag tänkte köpa färdig Skagen från delikatessdisken och sen rosta bröd men det blir ju lite "Svensk-standard" över det hela. Det där låter roligare. Tror jag ska sätta min mellandotter på jobbet. Hon kommer och hjälper till före middagen.
Det jag noterar är att varje person får 100 gr räkor. låter mycket på några trekanter….men det kanske är 400 gr oskalade räkor då pratar om.
- Redigerat 2021-12-27 16:08 av _Fisken

Jag är ju "snål/sparsam" så jag tar inte alls så mycket räkor.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#3: Jag ropade en fråga till bensinstationsföreståndaren i byn när jag hade köpt en korv med räksallad om det utgick nån vinst om man hittade en räka i salladen. Han tyckte inte det var kul. Haha
PS/ Pepparroten där är lite spännande ingrediens.