När är man gammal?
Finns det någon gräns? Ålder? Pension? Eller något annat.
Vad tycker ni?
/Maria
Personligen blev jag gammal när jag fick diabetes i år.😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Allt är ju relativt.
Vissa dagar känner jag mig väldigt gammal och vissa dagar är jag bara drygt 22 år.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Personligen blev jag gammal över några veckor känns det som när jag var 43 år och fick hjärnhinneinflammation. Då startade allt galet med min kropp.
Innan var jag på topp. Hade flera bollar i luften samtidigt. Ett stort umgänge och ett jobb jag älskade.
/Maria
Min kropp är redan gammal. Inte huvudet. Är bara 38. Men med alla mina sjukdomar har kroppen tagit stryk. Men ibland känner jag mig ung o pigg 😉
Annars tycker jag det är så svårt med ålder. Känns som man blir gammal senare i livet än vad det var förr. Min svåger blir 50 nästa år. Det är inget som märks. Eller beror det på att man själv bor äldre 😄
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Gammal är så mycket mer en känsla än en faktisk ålder, tycker jag. Men å andra sidan, om jag hör om någon som fyller 100 t.ex, då är ju den personen gammal kan jag tycka men det kanske är mer ett faktum än tyckande🤷♀️😊
/Christina
När man själv känner sig gammal ;)
Nej jag vet inte, vart ska man dra det?
När vi pratar inom vården pratar vi om äldre, från 65 och äldre-äldre från 80 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0:När man är gammal . Det kan man känna sig när man är 50, 60 år ex. när man har vuxna barn och barnbarn och vänner från förr som inte hälsar på antigen sällan eller som av någon anledning har slutat bry sig och som inte hälsar på längre.
Monika A
80 år kan jag tycka nuddar gränsen för gammal. En nära släkting till mig har börjat tappa närminnet och sitter mest i fåtöljen. Är pigg o glad ändå så…kanske "gammal" är äldre än 80 å? Min andra "närstående" är 75 år och pigg som attan.
Ok, säg 85 år då…
Jag är alltid utmattad, nere och hängig, så jag känner mig gammal men är egentligen bara 25 år.
Vissa dagar känner jag mig gammal, men när jag skottar snö eller fäller träd (och sågar upp till bränne), så tycker jag att jag fortfarande hänger med.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har aldrig kännt mig så ung och energisk och full av energi som nu jag är 50 men kanske jag känner mig gammal nån gång i framtiden då jag inte klarar av att göra det jag vill göra. Om den dagen inträffar om 10 eller 50år får framtiden utvisa då kommer jag klassa mig gammal. Om 1mån blir jag ju student med igen,man håller sig ju ung genom att lära sig nya saker så förhoppningsvis kommer jag inte klassa mig själv som gammal på jättemånga år
Känner spontant att man inte är äldre än man känner sig. Är det mentalt eller fysiskt åldrande du tänker på? Då är det fortfarande en fråga om hur gammal en känner sig.
Jag gillar att tänka som Dunderklumpen jag: Jag är alla åldrar jag varit. Ibland känner jag mig som ett litet småbarn som kan leka och stoja hur mycket som helst, ibland en pubertal tonåring, ibland en mindre pubertal tween och för det mesta som en luttrad och ganska blasé 30+are.
Sen kan man ju så klart känna sig som en gammal farmor på 90 år ibland också, till exempel när jag en gång 2013 fick streptokocker och fick veta hur det var att vara en gammal döv kärring. Rekommenderas inte.
#12 Jag tänkte nog mer allmänt både ock.
När Jag blev sjuk så åldrade jag så snabbt. Jag hängde liksom inte med.
/Maria
Är nu 53 år i ålder. Jag blev aldrig ens vuxen. Hur kan jag då bli gammal?
Ligger lite sanning i de jag skriver. Jag har inte igentligen kännt mej vuxen. Jag pratar som en vuxen. Jag har åsikter som är vuxna. Jag kan tillrätta visa barn som en vuxen. Men har aldrig känt mej vuxen.
Jag kan titta på en man eller kvinna som är helt galet vuxen och i mina ögon gammal och personen är ett år yngre än mej.
Konstigt, japp!
Så gammal, ja du. Jag tippar på att när jag inte kommer upp ur sängen utan hjälp eller inte minns vart jag bor, skulle jag definitivt säga att jag "nu är gammal".
- Redigerat 2021-12-15 02:23 av [TorpUffe]