ID, pass, körkort
För två månader sedan upptäckte jag av en slump att mitt ID-kort var på väg att gå ut. Jag skyndade mig för att boka en tid på nätet men fick inte tid förrän idag. Det var den absolut tidigaste tiden som fanns. Jag kan ju komma när som helst.
Mitt ID-kort gick ut för 5 dagar sedan så min man är tvungen att följa med för att verifiera att jag är jag😉
Jag tycker det är konstigt att Körkort håller i 10 år och ID-kort 5 år bara.
Hur är det med er? Brukar ni ha koll på sådant här?
/Maria
Men kan du inte använda ditt pass för att identifiera dig när du hämtar id-kortet
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Medborgare i Sverige Följande id-handlingar räknas som godkända id-handlingar för att du ska kunna styrka din identitet:
id-kort utfärdat av Skatteverket svenskt pass med vinröd pärm svenskt nationellt id-kort svenskt Körkort svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.
Om det är id-kort från skatteverket går det bra med pass.
- Redigerat 2021-10-27 07:08 av Pyttelite
- Redigerat 2021-10-27 07:16 av Pyttelite
#4: Aj då - det var illa - tur att du har ”gubben” som kan garantera din äkthet.😃
Man minskade ner giltighetstiden för pass eftersom det finns en hel del pass i omlopp som blivit stulna plus att förfalskarna av pass är mycket duktiga så det gäller att ligga före.
Tror att det ska vara med fingeravtryck nu.
- Redigerat 2021-10-27 07:44 av Pyttelite
#5 Pass kan jag mer förstå att det behöver vara 5 år men just ID…
Våra ID-brickor på jobbet gäller 10 år.
/Maria
Minns nu när jag skulle skaffa mitt allra första id-kort, en kompis fick följa med och visa sina handlingar för att intyga att jag var jag :D vi tyckte det var väldigt märkligt "moment-22-1984-kafkaesque" då men jag kan ju förstå att de vill att det ska bli rätt ^^
"I'm too old for this shit."
#8 Nej såklart.
/Maria
Kommer nog bli problem när många upptäcker att Körkort inte längre ska vara giltig som id-handling, har man inte pass och liknande när det införs riskerar man stå utan id-handling helt plötsligt. Nått som extremt många speciellt de mellan 20-40år verkar vara väldigt okunniga över är att trasiga eller utgångna id-handlingar faktiskt inte är giltiga, det spelar ingen roll om idhandlingen gick ut för 1 dag sedan eller 1år sedan det är lika ogiltigt. Jag jobbar på systembolaget och har varit i konflikt många gånger med människor som skriker vaddå det inte är giltigt du ser väl att det är jag på bilden när vi inte kan sälja alkohol till dem och nej det är inga missbrukare el dyl utan ser ut som vanliga medelsvenssons ofta. De hävdar ofta att ingen har sagt till dem att det vid utgångsdatum inte är giltigt som id-handling
#10: Det är märkligt - vad tror dom att giltighetstid betyder?
Men visst är man handikappad om kortet gått ut.
Det hade varit praktiskt att få ett SMS som påminnelse kanske några månader innan .
/Maria
- Redigerat 2021-10-27 08:14 av Maria
- Redigerat 2021-10-27 08:25 av Syntium
"Inrikesminister Mikael Damberg stöder utredningens slutsats och hoppas att den nya, statliga id-handlingen kan börja användas 1 januari 2022. Id-handlingar som fortfarande är giltiga vid nämnda datum, exempelvis Körkort, ska kunna användas i ytterligare ett år. 27 mars 2019"
Det står mest om förslaget, inte om det blivit något beslut. Det måste ju bli känt i så fall, tycker man.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag har full koll.Eftersom att vi reser en del så förnyar vi regelbundet passen.Mitt pass och mitt ID har samma utgångsdatum.
Stolt ägare till tre La permer
Det är bra om jag har fel.😀
Läste inte att det var ett förslag med oklar status - sorry!
Jag har bara Körkort som id och skulle det inte gälla i framtiden som id, så skulle det nog bli liv i svenska folket så det hade man nog inte kunnat undgå att höra.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2021-10-27 21:38 av Tarotstollan
Brukar hålla koll, man blir ju så låst annars.
Mitt vanliga pass har nog gått ut nu (beställde hem den i sept/okt 2018), men mitt nationella id-kort räcker ett par år framåt.
#19 Fast Körkort är ju egentligen ett bevis på att du kan köra bil. Bättre hålla certifikat på att man kan framföra ett fordon separat från att kunna identifiera sig. Och svenska Körkort är ju inte idhandling i alla länder det är bara nordiska Körkort som är giltiga som id-handling i Norden pga av ett samarbete mellan länderna. Men som sagt det kan komma att ändra sig det är större krav på säkerheten på id-handlingar numera

#17 Mitt pass och mitt ID kostade lika mycket.
Enligt polisen gäller detta:
Detta är giltiga id-handlingar
- Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
- Svenskt nationellt id-kort
- Svenskt körkort
- Svenskt SIS-märkt id-kort
- Identitetskort för folkbokförda i Sverige
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/giltiga-id-handlingar/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag använder bara Körkort som ID och det har jag inte behövt förnya än. Men om några år är det dags. Jag brukar komma ihåg datumet varje år så jag uppmärksammar nog när det börjar bli dags att tänka på det. Vet visserligen inte om jag måste ta tag i det själv eller om det sker automatisk - men det får jag väl ta reda på när det blir dags :D Pass har jag visserligen också, tror det går ut nästa år men jag kommer inte förnya det då jag aldrig reser längre. Får bli när det blir aktuellt i sådana fall.
#25: Transportstyrelsen skickar ut en ansökningsblankett ett par månader innan körkortet ska förnyas. Det krävs ett nytt foto också.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fornya-korkortet/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Aj. Det tar hela vägen för mig till December att få ett ID-kort (som verkligen behövs nu när jag är 18) eftersom jag inte har något. Pappa får följa med som kan identifiera mig.
#26: Aha! Det var ju lyxigt, så slipper man tänka på det. Tack för svaret.

#25 Jag kommer också ihåg när jag fick mitt Körkort.Nämligen på menlösa barns dag.

#29 Jag körde upp på menlösa barns dag när jag var 18 och fick inte godkänt.😉
/Maria
Min mamma är dansk medborgare men har svenskt personnummer eftersom hon föddes här så om hon missar att förnya sitt måste hon åka till Malmö, ha med personbevis från både Sverige och Danmark och anhörig som kan intyga vem hon är, och kan får vänta upp till 2 månader på nytt id. Dessutom kostar det typ 3 gånger så mycket om hon missar att förnya sitt i tid än det hade gjort för vem som helst med svensk nationellt ID.
Sen dess det hände henne har både hon och jag lärt oss hålla kolla på datumet på våra ID-kort.
- Redigerat 2021-10-29 12:27 av Zadeira
Hörde på nyheterna imorse att den tillfälliga sänkningen av priset för nationellt id-kort kommer att återgå till 400 kr efter nyår. Det sänktes tidigare i år till 100 kr, eftersom trycket på passbeställningarna var så högt. Därför rekommenderades de som bara skulle åka inom Europa att skaffa nationellt id-kort istället. Så har ni planerat att skaffa ett sådant, och inte vill betala mer än nödvändigt, rekommenderar jag att ni bokar tid innan nyår.
Bokade själv tid i förmiddags. Inte för att jag behöver det för att resa, men eftersom jag bara har körkortet som id-handling tyckte jag det kunde vara bra att ha ett i reserv, om jag skulle tappa det.