Annons:
Läst 349 ggr
Soligajag1
6/10/21, 2:46 PM

Hemlagad Glass

https://www.koket.se/glass-utan-glassmaskin-grundrecept

Nu har jag gjort egen glass , detta recept.

Har ställt in den i frysen i en låda i 5 timmar!!

Ska bi spännande!!

HH 🙂

Hemgjord glass är både enkelt och underbart gott! Den här gör du dessutom utan glassmaskin och kan smaksätta efter eget tycke.
Annons:
Carmarino
6/10/21, 2:56 PM
#1

Hade också tänkt göra glass idag, men det kom annat emellan. Får se om jag gör det imorgon istället. Tänkte att jag skulle göra grundsmeten och dela upp den i mindre skålar. Sedan smaksätter jag den med olika smaksättningar och fryser in i små burkar. Då behöver jag inte ta fram hela formen när jag vill ha lite glass - plus att jag kan välja vilken smak jag vill ha. 😋

Hittade ett liknande recept, men med lite mindre grädde i. Det står visserligen att man ska köra smeten i glassmaskin, men jag tror nog det går att göra den utan, eftersom den bara innehåller grädde, kondenserad mjölk och hallon.

https://ingmar.app/blogg/hallonglass-med-kondenserad-mjolk/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nu har hallonen mognat här på landet och hemmagjord hallonglass med kondenserad mjölk var självfallet något vi provade. Det blev en riktig höjdare!
  • Redigerat 6/10/21, 2:57 PM av Carmarino
Grodan
6/10/21, 3:32 PM
#2

Jag tar frysta bär och äter, så det blir typ bärglass. Men har funderingar på att faktiskt göra bär/fruktglass - utan tillsatser, utan mjöl, gluten osv - får se om jag får inspiriation.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
6/10/21, 3:42 PM
#3

#2: Den enklaste typen av glass är ju att ta frysta bär och hälla på grädde (vanlig eller vegansk) och mixa. Det gäller dock att man har en hyfsat kraftig mixer.

Har aldrig mjöl i glass-smeten jag gör. Om jag gör "vanlig" glass (inte med kondenserad mjölk alltså) så har jag två olika recept, men man behöver glassmaskin.

Grundrecept
För 4 personer
2 ägg
1,5 dl socker
3 dl vispgrädde eller vispbar växtbaserad grädde
2 dl mjölk eller växtbaserad mjölk
Vispa äggen lätt i 1-2 minuter.
Häll i socker lite i taget.
Häll i vispgrädde och mjölk.
Häll i blandningen i skålen och starta maskinen.
Låt maskinen arbeta tills glassen är klar (beroende på vilken maskin man har).
Tillsätta smak:
Exempelvis krossade chokladkex, chokladbitar, lakritsströssel, frukt, bär efter egen smak.
Smakgivarna tillsätts under de sista 5 minuterna av omröringen.
Smält choklad tillsätts sista minuten.

Baileysglass
Ingredienser:
300 g (3 dl) grädde eller vispbar växtbaserad grädde
180 g (3 st) ägg
50 g socker
frön från 1 vaniljstång eller 1 tsk vaniljpulver
½ dl Bailey’s
Gör så här:
Vispa grädden i en bunke.
Vispa ägg och socker pösigt i en annan bunke.
Blanda ner vaniljfrön/vaniljpulver och Bailey’s i äggblandningen.
Blanda samman äggblandningen och grädden.
Kör smeten i glassmaskin.
Om man vill så kan man byta ut Bailey’s mot någon annan likör eller saft, för att få en annan smak på glassen.

Har inte testat om det funkar att ersätta äggen med kikärtsspad, men det är inte omöjligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 6/10/21, 3:44 PM av Carmarino
Pyttelite
6/10/21, 4:16 PM
#4

Blir det inte sött av den kondenserade mjölken? Motverkar det att den är stenhård när man tagit ur den?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/10/21, 4:19 PM
#5

#4: Har inte testat att göra glass med kondenserad mjölk än, men skulle tro att den blir ungefär lika söt som annan glass där man tillsätter socker. Tror att den blir hård när den är djupfryst, men om den blir stenhård vet jag inte.

Vad jag förstått så blir glassen krämig även utan glassmaskin, och man behöver inte röra i den en gång i halvtimmen, så det är väl det som är den största fördelen. Förutom att den är lätt att göra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
6/10/21, 4:29 PM
#6

Jag som älskar glass har aldrig gjort det själv.
Kanske dags att testa 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
6/10/21, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6:

Prova vetja , som jag gör nu ,
Såhär ser den ut , 3 timmar till i frysen . Sen ska man röra om den då o då .

HH 🙂

Maria
6/10/21, 4:33 PM
#8

Det ser ju ljuvligt gott ut😜

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
6/10/21, 4:37 PM
#9

#8:

Tack Tack !! 😊🥰
Jag testar den här sorten nu , sen kan man ha i hallon , jordgubbar , lakrits ( som man hackar till smått )

Gott är det !

HH 🙂

Pyttelite
6/10/21, 4:48 PM
#10

#7: I ärlighetens namn skulle den nog inte hinna frysa hos oss.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Soligajag1
6/10/21, 6:52 PM
#11

#10:

Hahaha, , , ja , det va den godaste glassen jag ätit , gör en till låda imorgon, smakade lite .
Mums mums!!
Tar på lite hallon imorn med.

HH 🙂

Grodan
6/10/21, 6:55 PM
#12

Just ja, jag gjorde sojaglass för ett tag sedan.

  1. göra sojamjölk (10 dl vatten, 2dl sojamjöl - koka upp 8 dl vatten, blanda ner redning av 2dl vatten och sojamjöl och koka 5 min).
  2. göra kondenserad sojamjöl (1l sojamjöl + 5 msk honung, koka upp och låt småputtra 1-2 h)
    3.: göra sojagrädde (1dl sojamölk+ olja) mm mm mm…

GICK ÅT helvette… blev isig och smakade mjöligt… antar att jag skulle
blötlagt torra sojabönor, koka dem och mixa osv istället för mjöl…
En dag kanske jag orkar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Scorpio97
6/10/21, 8:23 PM
#13

När jag var yngre brukade vi frysa in banan i skivor och sedan mixa till "glass". Det blir väldigt gott och krämigt, sen kan man smaksätta med vad man vill. Har man alltid banan i frysen går det dessutom snabbt att fixa när man är sugen.
Mamma brukar mixa frysta bär och yoghurt till typ mjukglass-konsistens.

Själv har jag tänkt prova att göra sockerfri (och frukt-fri) glass men det har inte blivit av :)


//Jessie

Annons:
Grodan
6/10/21, 8:24 PM
#14

Ja, just #13 jag fick tips om frysta bananer av en vän.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Maleficum
6/10/21, 8:44 PM
#15

#0: Den typ av glass har jag gjort i många år nu! Med lite varierad smak (bla krossad choklad, ren chokladglass, saffran, vanilj). För att få ordentlig smak brukar jag blanda smaken (tex kakao eller saffran) med mjölken och låta stå i kylen minst ett dygn, då kommer smakerna fram lite bättre än om man blandar allt på en gång.

Man kan även koka burken med kondenserad mjölk i två timmar så det blir kola (eller köpa sån som är färdig kola) och blanda med grädden så får man kolaglass!

Min brorsa brukar använda gräddsifon för att fylla burkarna, då blir den väldigt luftig och superlätt att ta av direkt ur frysen. Annars kan den först vara lite hår då man måste låta den stå framme en liten stund (om man fryser den under längre tid, tar man den efter några timmar samma dag man gjort den är den fortfarande rätt mjuk).

Själv brukar jag frysa den i små 1dl burkar, blir en lagom liten portion att ta fram och äta (fryser man in i stor burk som man tar fram och fryser gång på gång blir den lätt isig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CasaRamon
6/11/21, 12:22 PM
#16

Jag gör sockerfri glass utan glassmaskin.
Vispar ihop 2 äggulor med 2 dl kokosgrädde. Smaksätter med vanilj-droppar, saltlakrits, mintdroppar och hackad mörk choklad. Fryser i 3 timmar och rör ett par gånger.

Grodan
6/11/21, 12:25 PM
#17

#16 Bra att det är sockerfritt.

Jag föredrar nog min raw-glass framför era här i tråden. Så mycket gift och skräp. En fryst frukt eller frysta bär är precis lika gott, i många fall godare och fasiken så mycket nyttigare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Maria
6/11/21, 12:27 PM
#18

#17 Vilket är gift och skräp tycker du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
6/11/21, 12:34 PM
#19

Tittade på de här två filmerna igår, där han gör dels vaniljglass och dels chokladglass med kondenserad mjölk och grädde. Tycker hans metod verkar väldigt enkel. Han blandar alla ingredienserna innan han vispar, istället för att vispa grädden för sig och sedan vända ner den i den kondenserade mjölken.

Filmerna är visserligen på engelska, men han pratar rätt tydligt och dessutom står ingredienserna i bildrutan. Bra också att man kan se hur mycket smeten ska vispas.

https://www.youtube.com/watch?v=_U5NhFKXYng


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

EASY Chocolate Ice Cream Recipe 4K⭐️⏩ Please Subscribe ⭐️⭐️⭐️⏩ http://bit.ly/1ucapVH⏩http://www.facebook.com/bakelikeapro⭐️⏩⭐️⏩⭐️⏩ Like to garden ? ◄◄◄★★★Che...
Soligajag1
6/11/21, 2:08 PM
#20

#16:

Mums mums !! Det låter gott ,

Detta ska jag testa en dag !
Tack för recept!
😊

HH 🙂

Annons:
Maleficum
6/11/21, 4:37 PM
#21

#19: Brukar också blanda allt innan jag vispar (för jag är för lat för att göra det på något annat vis :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
6/11/21, 4:48 PM
#22

#21: 😄👍 (Samma här.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
6/11/21, 5:09 PM
#23

#22:

Inte jag , , jag är lite "knäpp" när jag ska göra vissa saker och när jag gjorde glassen tog jag en sak i taget , , men tror att jag la i fel kondenserad mjölk , jag tog den som va klar , alltså kola krämen. Men det blev gott !!

Får ta den andra nästa gång.

HH 🙂

Carmarino
6/11/21, 5:16 PM
#24

#23: Det är ju inte fel att vispa varje sak för sig, för det verkar vara så i de flesta recept jag sett, men jag tycker det är enklare att bara hälla upp allt i en enda skål och vispa. 😊

Läste faktiskt ett recept där man skulle använda den karamelliserade mjölken istället för den kondenserade. Då får man kolaglass istället, så det var nog det du fick. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
6/11/21, 6:39 PM
#25

#24:

Okej ,
Js , precis , det fick jag . Mums blev det , 😊👍

HH 🙂

Carmarino
6/12/21, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nu har jag testat att göra glass. Valde receptet med bara 3 dl grädde och tillsatte lite vaniljpasta. Sedan delade jag upp smeten på tre och tillsatte smält choklad i den ena tredjedelen och aprikosmarmelad (som jag kokade häromdagen) i den andra tredjedelen. Den sista tredjedelen fick förbli enbart vaniljglass.

Från vänster till höger är det vaniljglass, chokladglass och aprikosglass, och det blev ca 2 dl glass av varje. Plus smaksättningen som ökade på mängden en del.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 6/12/21, 12:05 PM av Carmarino
Pyttelite
6/12/21, 11:31 AM
#27

#26: Ser härligt ut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
6/12/21, 11:53 AM
#28

#27: Tack. Det återstår att se hur det smakar. Smeten var god åtminstone. Den smakade som gammaldags vaniljglass. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
6/12/21, 11:57 AM
#29

#28: Hur mycket vaniljpasta tar du? Är det från pastan glassen fått sin gula färg?

Minns att Åhus-glass hade vaniljglass som smakad mycket vanilj.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/12/21, 12:05 PM
#30

#29: Tog 5 gram. Vet inte exakt hur mycket det är, men skulle tippa på ca en tesked. Tycker själv det är lättare att väga, för då blir det inget kvar i måttet. 😊 Skulle tro att det räcker även om man har 5 dl grädde, för det blir väldigt mycket vaniljsmak.

Nej, den gula färgen kommer från den kondenserade mjölken. Tror inte vaniljen ger någon färg direkt, förutom de svarta prickarna av vaniljkornen i pastan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
6/12/21, 12:08 PM
#31

#30: Tack då förstår jag!

Härligt med prickarna - det borgar för kvalitet. 😀


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/12/21, 12:11 PM
#32

#31: Ja, den vaniljpastan innehåller både vaniljextrakt och vaniljfrön - och den både doftar och smakar vanilj.

https://baka.se/shop/baka-dekorera/vanilj/organic-vanilla-paste-vaniljpasta


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

65 mlglasburkekologisk1 tsk motsvarar 1 vaniljstång förvaras torrt och skyddat från ljus Ingredienser: socker, vaniljextrakt (vatten, alkohol, vaniljestång), inulin, vaniljfrön, tapiokastärkelse, naturlig smak, förtjockningsmedel (xantangummi, guargummi).Laktosfri, glutenfri, veganskDr. Oetker
Soligajag1
6/12/21, 2:52 PM
#33

#26:

Mums mums !!!Det ser riktigt gott ut!!

HH 🙂

Carmarino
6/12/21, 3:04 PM
#34

#33: Tack Soligajag1. Hoppas det är gott när glassen är frusen också. 😊
Nästa gång ska jag nog testa att köra den i glassmaskinen för att få den lite "fluffigare". 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: