Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketterordet-är-fritt-väl-valda-ordmat-och-dryck-livets-goda
Läst 287 ggr
Maria
1

Mat under uppväxten

Vilken sorts mat är ni vana vid från er uppväxt?

Det varierar ju lite mellan generationer kan jag tänka mig.

/Maria

Tarotstollan
5

Husmanskost för hela slanten.
Kommer ihåg första gången vi testade spagetti och köttfärssås någon gång i början på 70-talet men det gillade inte min morfar, för han kunde inte tugga spagettin då han bara hade några tänder kvar i munnen.
Så efter det brukade mormor koka spagetti till oss andra medan han fick kokt Potatis istället.

Varför blir det stort p i Potatis när jag skriver liten bokstav?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2021-01-08 14:31 av Tarotstollan
[Moon AppleGrey]
3

Husmanskost.
Någon enstaka gång hämtepizza.

Maria
5

Hemma var det mycket fisk.
Husmanskost skulle man kunna säga. Morsan gillade konserver också för jag tror egentligen inte att hon tyckte det var så kul med matlagning.

Jag var 17 år på mitt första jobb när jag fattade att man kunde äta råa champinjoner. Jag hade ju bara ätit burkchampinjoner innan.😀

Ärtor och morötter på burk var också jättevanligt hemma.

Det mest exotiska min mamma gjorde var spagetti med köttfärssås. Precis som din morfar #1 så var min pappa en riktig potatisgubbe så spagetti var bara "nymodigheter" så morsan fick också koka särskild Potatis till honom.

/Maria

Maria
2

#1 Det blev stort P i Potatis för mig också. Kanske finns det i vårt Lexikon?

/Maria

Fridaaaa
2

Husmanskost mycket :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3

Husmanskost är ju ett ganska flyktigt begrepp som betyder olika i olika generationer😊

/Maria

Herveaux
3

Jag är född 1987 och är uppfödd på i stort sett bara halv- och helfabrikat, pasta och Potatis vilket jag tycker är rätt så tråkigt då man inte fick med sig de där härliga recepten som många andra verkar ha på repertoaren från barndomen.
Det är väl först nu när jag är lite över 30 som jag verkligen har börjat få upp intresset för att laga mat från grunden. Bättre sent än aldrig antar jag. 😇

// Harley

[Leifsdotra]
5

Det blev ofta köttfärssås, köttbullar, falukorv men också risgrynspudding, ugnspannkaka. Ibland fläskkotletter eller kyckling, någon enstaka nöt- eller älgstek men det var nog mer vid speciella tillfällen. Jag var ett väldigt kräset barn och dessutom hade jag problem med magen som gjorde att jag var nära undervikt periodvis så mamma lagade det jag tyckte om för att jag skulle äta någonting åtminstone. Det var inte ovanligt att hon delvis gjorde annan mat till mig än till övriga i familjen. De ville ha variation, jag åt bara vissa rätter och var hellre utan än att testa nytt.
Numera äter jag det mesta och tack o lov har mina barn alltid varit intresserade av att testa nya rätter. Mitt beteende kring mat måste ha varit otroligt frustrerande för mina föräldrar.

Maria
5

Vår son föddes 1984 och då hade vi så lite med pengar så att köpa färdigmat eller halvfabrikat gick bort. Det fick bli hemmalagat från grunden och så billig mat som möjligt.

Det är nog egentligen tack vare vår ekonomi som jag började laga mat på riktigt. Fanns liksom inget val😊

/Maria

flocken
3

Så billigt det gick.
Köttbullar och pannbiff. Tycker än idag inte om det.
Korv och potatismos. Urk.
Vita bönor.
Blodpudding
Spaghetti och köttfärssås
Någon enstaka gång kött. Men då portionerat. En bit var.
Då kokade man höna . Kycklingfilé fanns inte.
Vi behövde inte gå hungriga. Men fanns ingen lyx

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

#6 Tycker det brukar vara hyfsat lika på många håll :)

Fridaaaa
1

Uppväxt med att tex pannkakor och våfflor = inte middag
Inte heller varma mackor

Blev ofta: grytor, köttbullor, biffar, köttfärsås, kyckling och sånt
Potatis och sås, mer än tex pasta
Jag har aldrig varit glad för soppor tex.

Vi har aldrig ätit tex tacos och sånt så ofta och det gör jag inte nu som vuxen heller. Mina föräldrar älskar det mesta med grönsaker, jag äter knappt några grönsaker

• Redigerat 2021-01-08 15:41 av Fridaaaa
citytjejen
1

Är född på sjuttiotalet och hos oss var det nästan uteslutande hemlagad, nyttig mat. Mamma var hemmafru och lagade mycket mat, bakade bröd osv. Enda gången vi inte åt hemlagat var när vi köpte hem pizza.

/Christina

Maria
3

Jag minns när jag gjorde köttfärssås. Då köpte jag kanske 250 g köttfärs och resten blev grönsaker som rivna morötter osv. men så gott det blev.

Jag köpte också mycket "spill" i affären av kött och gjorde både grytor och soppor av köttet.

I fiskaffären kunde man köpa rens och det blev hur mycket fiskkött som helst så att det räckte till fiskgratäng t.ex.

Idag är det svårt att få tag på spill. Jag vet inte riktigt vart det tar vägen?

/Maria

DesK
3

Är född 1959 och varken min mamma eller mormor kunde laga mat, så när jag var hos dom blev det hel- och halvfabrikat för hela slanten. Pappa var jättebra på att grilla, så när jag var hos honom blev det mycket grillat och sallader. Min farmor var duktig på mat, men hon dog när jag var 10 år. När jag skulle åka tillbaka till mamma första gången efter farmors död, så fick jag pengar av pappa som uppmanade mig att köpa en bra svensk kokbok och lära mig att laga mat och baka matbröd själv. Det blev startskottet för min kokbokssamling 😊 Enda tiden som jag tyckte om skolmaten var när jag gick i Waldorfskola.
Mina barn har vuxit upp med min hemlagade mat och hembakat bröd, som jag oftast bakat på surdeg. När min pappa flyttade hem till oss, blev han helt överlycklig för att jag lyckades baka liknande bröd och laga liknande mat som farmor 😊

/Désirée

CasaRamon
1

När jag var barn, så fick vi nästan dagligen salt sill . Min pappa köpta stora tunnor med salt sill. Kan inte ät det idag.
Torsk blev det ofta. Det var billigt och fanns gott om. Det är annat idag. Idag är det nästan lyxmat.
Falukorv var det ofta , korv stroganoff. Det lagar jag ibland numera också, nu när man kan köpa korv med hög kötthalt och inte så mycket tillsatser.

sp0ngeb0b
1

Jag som är född under mitten på 90-talet, med föräldrar som är födda runt 1970 är uppvuxen med mycket halvfabrikat såsom pulvermixer, mamma scans köttbullar, färdiga pommes frites till ugnen m.m. På senare år hade vi dock periodvis matkasse vilket innebar lite bättre mat. Nu är min kosthållning väldigt förändrad, då jag inte äter kött och absolut undviker många typer av halvfabrikat - framförallt pulvermixer. Tror det lätt blir att man antingen fortsätter på samma spår eller går tvärt emot, beroende på hur man upplevde maten.

MonicaLagerquist
3

Minns inte vad vi åt men vi åt alltid 16.30 när pappa kom hem.
Mamma var först hemma och sen hade hon dagbarn så hon lagade mycket mat från grunden.
Hon bakade alltid en sockerkaka på lördag förmiddag.

Stolt ägare till tre La permer

[Leifsdotra]
3

Insåg nu när jag läser era svar att mina barn skulle svara helt annorlunda än vad jag själv gjorde. Vi äter mest lamm och vilt samt kyckling från en vän som har kycklingproduktion i liten skala. I år har vi även fläsk från egen gård, köper också någon gång nöt från lokal nötbonde. Alltid lagat från grunden och härproducerat eller närproducerat. Min man tillverkar charkvarorna själv så även när vi äter korv så är den tillverkad av härproducerat kött. Vi har stenkoll på innehållet i varenda matbit vi stoppar i munnen och det känns så bra!