Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 264 ggr
JMW
1

Godmorgon onsdag 9 december

God morgon!

Önskar er en riktigt fin onsdag. Vi har just nu 3,6 grader.

JMW
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

flocken
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Godmorgon
Fortfarande ett sånt fint regn ute. Sånt man blir dyngsur utav. Hoppas det ger med sig innan vi ska ut.
Hade en bestämd sigge igår som skulle ta med sin pinne hem. Men vi kallar dessa saker för blomma. Så han skulle ta med sig en fin blomma hem.
Ja, han sitter i sätet hos mig med riktig bilsele o bälte. Helt lagligt. Han vägrar sitta med de andra hundarna. Är bara i husses bil han har bur.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JMW
2

#2: Fin blomma!!

flocken
2

#3: ibland kommer han med någon liten gren med blad på o trycker upp i min famn. Inte ofta man får blommor. Därav började vi kalla det blomma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Maria
1

God morgon.
#0 Söt tomte
#2 Klart man ska ha blomma med sig.

/Maria

Ljungåsen
2

God morgon.

Två plusgrader ute. Jag tror inte det regnar, men det är så mörkt att det är svårt att se. Det hörs ingenting åtminstone.

För övrigt så känner jag mig mest frustrerad över att det finns folk som tycker det är okej att låta sina marsvin plågas, bara för att det är dyrt med veterinärvård. Jag fattar inte hur de tänker.

aggeelin
0

Godmorgon!
Dags att sätta fart igen men helst vill jag sitta här och njuta en stund till.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
2

#2: det klart att Sigge ska sitta i framsätet han är väl ingen hund heller!

91Marran
1

#6 Jag är också frustrerad över det. Vissa ska inte ha djur.

Mvh
Mig

MonicaLagerquist
0

God morgon
Två plusgarder ute.

Eftersom att det är pepparkakans dag idag tänkte jag baka lite prydnadspepparkakor idag.Jag ska ju ändå göra nytt vörtbröd för det som jag bakade senast är redan slut.
Igår gjorde jag julköttbullar och revbensspjäll.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
2

#6 Jag håller med vissa skulle inte ha djur.

Lona
0

#2: Klart han ska ha med sig sin blomma! Min förra labbe Posh hade en mjukisblomma som han gick omkring med jämt - satt man på toa så brukade han smita in och byta mot toarullen om man inte såg upp! 😁
(Han brukade också sitta i sele i framsätet.)

#6, Nä, då ska man inte ha djur!
Min syster är lite åt det hållet tyvärr. Hon skulle aldrig låta barnens djur plågas, då skulle hon ta bort dem, men hon anser att "det är billigare med en ny kanin" än att lägga några tusenlappar på veterinärvård.
Jag kan tillägga att de har det väldigt gott ställt, det handlar inte om att de inte har råd.

Och apropå veterinären (och pengar!) så är det dags igen. Nikka hade ju en malign juvertumör så nu tar vi bort två juverdelar för att minska risken för att det kommer tillbaka. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
0

#12: Håller tummarna för att det går bra för Nikka!

flocken
0

#8: ohnej. En hund är han absolut inte 😄🐶

…………………………………..

flocken
2

#6: jag vet hur mkt pengar jag lade på ett av mina Förra marsvin. Vågar knappt tänka på det. Men de är lika mkt familjemedlemmar som vem som.

Det är vi som väljer att köpa djur. Då ska de få den vård och skötsel de är värda

…………………………………..

Ljungåsen
0

#15: Absolut, jag håller med dig helt och hållet.

Tyvärr finns det en sajt nära oss där det alltför ofta framförs de mest fantasirika ursäkter för att inte ge sina marsvin den vård de behöver, och eftersom trafiken där är så låg får vederbörande inte tillräckligt med mothugg. Jag skulle önska att fler vettiga människor skrev därinne, och protesterade mot vansinnet. Jag känner mig väldigt ensam.

flocken
0

#16: då jag inte har marsvin längre har det blivit så att man inte är så aktiv där inne. Jag vet hur det var förr. Full fart. Då jag även hade 25+ marsvin. Ett helt rum fullt. Saknar dem. Men passar inte in i mitt liv just nu.
Jag tog över omplaceringar. Skicket vissa kom i var fruktansvärt

…………………………………..

Ljungåsen
0

#17: Jo, det var mer fart förr.

Jag tar också hand om omplaceringar, så jag har också sett en massa elände. Möjligen är det därför jag blir så frustrerad när folk inte ens vill göra vad som är rätt.

flocken
1

#18: tyvärr ser jag detsamma inom kanin o även hund. Folk tror inte att djur har ont som vi människor. Bara för att de inte visar det lika väl.
Det är inte djurens val att bo hos oss. Det är vårt val

…………………………………..

Ljungåsen
0

#19: Jag tycker nog att aktiviteten är betydligt mycket bättre på både kanin och hund. Sen finns det förstås idioter överallt.

MonicaLagerquist
0

Jag har inte heller marsvin längre.Tyvärr.

aggeelin
0

#14: tänkte väl det 😊😊 han är väl en kompis till dig?

flocken
1

#22: kompis, själsfrände, arbetskamrat. You name it.

…………………………………..

[Månglädje]
3

God Eftermiddag !

Är helt enig med er i tråden har man inte råd att ta sina djur till veterinär då ska man inte ha djur.

Jag var med om något hemskt för många år sedan och en bekant hade kattungar, hon hade inte råd att åka till vet med dom och håll i er hon dränkte dom i tvättstället 😭 och hade sen mage att ringa till mig och berätta i tron om att jag skulle förstå, har ni hört nåt så sjukt i tron om att jag skulle förstå hon borde vetat bättre att det var precis raka motsatsen jag förstod inte alls och vilket väsen jag förde, anmälde, skällde, svor och gick ann så jag trodde jag skulle få en infarkt på kuppen.

Hade jag vetat om vad hon tänkt göra hade jag rusat iväg direkt till henne och tagit hand om kattungarna, samt mamman och sett till att dom fick hem och den vänskapen den tog snabbt som fan slut för såna människor vill jag inte befatta mig med och än idag mår jag illa när jag tänker på det där fast det är säkert en 30 år sedan men sånt sätter sig så starkt i minnet och hon skulle inte fått ha djur det är så fruktansvärt vidrigt hur man kan utsätta små fina liv för sån tortyr 😡 och jag hoppas innerligt att aldrig få uppleva något liknande igen 😢

Idag kom mor hem men det här kommer inte att gå och vi har kontakt med kommunen sen igår men ska höra av oss igen i morgon för det är inte en chans att hon klarar av att vara hemma. Hur kan dom skicka hem människor i sånt skick som hon är, gammal och sjuk, tafflig till tusen innan hon bröt lårbenet, äter massor med mediciner så det här var ett stort misstag av vården och frågan är om det ens går över natten för det är riktigt illa så nu måste hon få komma in nånstans där hon får den hjälp hon behöver.

Ramlar hon hemma nu och skadar sig igen så ska vården få stå till svars och jag anmäler det här fortare än bums för det här övergår mitt förstånd hur kan dom skicka hem gamla människor i detta skicket.

Nåja nog om det och jag hoppas ni får en fortsatt fin dag, jag ska svära vidare och leta rätt på lite telefonnummer för nu har dom verkligen handlat ordentligt fel och jag kommer oavsett om hon gör sig illa hemma eller inte att anmäla för så här får det bara inte gå till.

Lona hoppas allt ordnar sig för din vovve, håller alla tassar och tår 🐶

God Eftermiddag på er 🙂

Ljungåsen
1

#24: Blev det inget vårdplaneringsmöte? Får inte din mamma den hemtjänst hon behöver för att det ska fungera för henne att vara hemma?

Du har min sympati, det är extremt jobbigt att se till att ens gamla föräldrar får den hjälp de behöver.

Lona
1

Lite allmänna svar på inlägg i tråden (jag är både mosig och mossig i skallen efter att ha varit igång hela dagen, givetvis med oro för Nikka dessutom).

Det är en skam hur vi behandlar våra gamla, jag menar inte de anhöriga utan sjukvård/socialtjänst/"samhället".
Ingen som fångar upp och massa gråzoner där alla skyfflar över "problemet" till någon annan.

Jag undrar dessutom hur det går för de stackare som inte har några anhöriga som slåss och kämpar för dem? ❤️

Tack för hållna tummar och hälsningar till Nikka! Operationen gick bra men hon är väldigt påverkad och det blev ett rätt långt sår. Nu ligger hon nerbäddad under flera filtar, jag sover på en madrass på golvet jämte henne inatt. Att få upp henne till sovrummet på andra våningen är inte att tänka på.
Annars verkar allt ha gått bra!

Alltså, jag kan förstå om man inte har råd att betala hur mycket som helst i veterinärkostnader. Den här op gick på 15 000:- lite drygt. Nu i höst har hon fått veterinärvård för ungefär 35 000:- vilket jag inte hade haft råd med utan försäkring.
Men ALDRIG att jag skulle låta mina djur lida, skulle de råka ut för något riktigt illa så får man ju avsluta det hela - det är ens förbannade skyldighet!

Dessutom tror jag att det är få veterinärer som skulle neka en avlivning för att ägaren "inte har råd". Att ha ihjäl sina djur på diverse andra sätt är vedervärdigt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Månglädje]
1

#25: Tyvärr det händer ingenting, endast telefonsamtal och ingen som vart hit och kollat läget men vi ska ligga på idag och hoppas på lösning. Oroväckande att dom skickar hem människor i sånt dåligt skick, skrämmande för precis vad som helst kan hända.

Ljungåsen
1

#27: Bedrövligt. Stora vitsen med att ha ett vårdplaneringsmöte är ju att man har det innan den som behöver hjälp lämnar sjukhuset, så att man ska slippa den situationen som ni sitter i nu. Stackars er allihopa.

[Månglädje]
1

#28: Precis så ska det fungera men nånstans har det gått fel och jag fick veta nyss att hon inte ätit på tre dagar och knappt dricker så bar där att skicka hem är hur konstigt som helst.

På nåt sätt ska vi lösa det här och jag är inte den som ger upp och jag hoppas dom kommer hit idag nån biståndshandläggare och får se hur läget är så kanske det börjar hända något.

Ljungåsen
0

#29: Å fy vad jobbigt. Vilken stress för er allihopa. Hoppas du får till en snar, fungerade lösning.