Hur mår ni i värmen?
Hur har ni det i sommarvärmen? Njuter ni eller pustar ni?🙂
/Maria
Det har inte varit så mycket sommarvärme här så jag längtar efter den. Igår var det bra temperatur annars har det legat strax under 20 grader på dagarna.
Jag älskar sol och värme så jag är en av dem som tycker att sommaren 18 var fantastisk. Förutom bränder och brist på hö mm då förstås.
Här pustas och klagas det redan vid +20.
Jag tycker jag påverkas mer av värmen för varje år. Trivs inte alls och de dagar då det är närmare +30 får jag nästan panik när jag inte kommer undan hettan.
Hösten kan inte komma fort nog. Älskar höst.
// Harley
Är det mellan 20 och 25 grader så njuter jag, högre än så är för varmt. I går eftermiddag hade vi 28 grader i skuggan, och det var inte det minsta njutbart. Sommaren 2018 var en ren plåga, tycker jag.
Mår bra hemma!
På jobbet är det jobbigt (hemtjänsten)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mellan 20-25 gr är det som bäst. Blir det varmare så trivs jag inte. Och allra värst är det då på natten. Svårt att sova när det är varmt i sovrummet. Man kan visserligen ha fönstret öppet, men då störs jag av trafiken. 🥵
Jag njuter av sol och värmen varje dag .
Här i Västerås / Västmanland är det 20 grader idag , solen skiner.
Sätter mig i skuggan emellanåt , går in om det blir för varmt . Det konstigaste är att när man blir äldre så tar solen mer på kroppen , i alla fall min. . 🙂
HH 🙂
Jag älskar värme och sol men sitter gärna i skuggan ändå.
/Maria
#7 Ja, det gör jag med ! Har alltid med mig en stor flaska vatten , häller vatten på kroppen då o då, helst iskallt ska det va , vissa dar har jag isbitar i vattnet . Ska nog lägga in flaskor i frysen ikväll.
Nu ska jag fixa lite mer kaffe och hälla upp den i termosen.
Man ska dricka mycket vatten i denna värme , ett måste för mig annars får jag ont i huvudet . Sedan fick jag tips av en kompis att jag ska äta nypon , pulver eller tabletter mot leder och reumatismen . ( reumatism har jag efter min mamma) så stel överallt. ☝️
HH 🙂
Här pustas det en hel del, men jag har turen att ha ett rum som är förhållandevis svalt. Turligt nog råkar det vara rummet där jag har datorn. 😃
Det som är jobbigast är att det har varit väldig fuktig luft ett tag nu, och då blir det klibbigt varmt. Inte särskilt behagligt. Dessutom håller jag på och bakar idag, och då blir det ännu varmare.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag älskar värmen! Njuter för fullt. Håller mig mest i skuggan för det går ju inte att vara i solen. Klippte gräs igår på en solig gräsmatta och det var sisådär.
Sommaren -18 gick också faktiskt. Vi var inomhus mycket för hundens skull. Då körde vi pumparna på AC. Tack vare den på övervåningen så går det att sova som en baby.
Jag älskar värme och än så länge är det inte så "över-varmt". Men är bekymrad över att det är torrt ute och brandfara.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag är ok i värmen men den blir lite väl intensiv för oss som är varma av oss och för mycket när den börjar, lagom vore mer på sin plats och torkan bekymrar mig så klart med brandrisken och allt vad den innebär.
Jag är inte så där så jag sitter och gassar i solen och just nu måste jag säga att jag verkligen längtar efter regn för hela trädgården är törstig och har blivit brun så nu behöver hela vår natur vätska.
Bara häromdagen när jag klippte gräs var allt så grönt och fint prunkande men nu är det grått och dammigt så rejäla regn med massor av vatten det behöver vår natur nu 🌊
Jag gillar absolut inte värmen (över 15-20 grader är för varmt för mig). Men det är bara att stå ut. Än så länge är det i alla fall svalt på nätterna, det hjälper. När det är varmt dygnet runt tycker jag det är hemskt
//Jessie
Nej, jag mår dåligt av denna värmen. Har fläkten på mest hela tiden och tvärdrag och nu har jag fått ont i nacken och kan knappt vrida på huvudet.😕
Nätterna är klart bäst!👍
Såg nu att de lovat "sämre" väder till midsommar här i södra delarna av Sverige. Det ser jag fram emot!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#16 Instämmer helt med dig nätterna är bäst 👍
Gick ut för en stund sedan på altanen med kaffekoppen och det är fantastiskt härligt såna här sommarnätter ☀️🌛
I morgon skulle det åska och regna 15 mm men det har dom tagit bort och fjuttiga 1,2 mm som det ser ut just nu. Tänkte klippa gräset på torsdag inför midsommar men är det så här torrt så kör jag väl bara sönder den 😓
Godmorgon !
Nu är klockan 07:20 och det är 18 grader redan , det blir en varm dag . Skönt tycker jag . jag tycker om solen , ska vara försiktig.
HH 🙂

Älskar värmen och ser till att fylla på med vätska.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag älskar värmen så jag klagar inte😃 Men min aptit är mycket sämre under dessa lite varmare dagarna och även vätska gillar jag inte att dricka när det är varmt. Så det får jag tvinga i mig🙂 Men annars så älskar jag den! Så nu sitter jag och njuter☀️
Såhär på eftermiddagarna och kvällarna pustar jag eftersom min lägenhet blir så varm. Hade gärna suttit i trädgården nu men med en 11 veckors Valp som äter allt är det inte aktuellt just nu.
Lider på jobbet, jag har ett krävande fysiskt jobb och vi brukar ha runt +25-28C på jobbet under sommaren, vi har anmält den dåliga ventilationen säkert tusentals gånger nu de senaste 10åren men vi får bara höra att ventilationsanläggningen är för gammal. När jag är ledig kan jag vara i sommarstugan där har jag AC i luftvärmepumpen trivs bäst när det är runt +22-24 om jag inte ska vara så fysiskt aktiv, ska jag vara fysiskt aktiv vill jag ha det svalare
Ja, torkan bekymrar mig med! Både för brandfaran men även för naturen med djur och växtlighetł(k. Markerna har fortfarande inte helt återhämtat sig efter torkan för två år sedan, blir det torka igen så tar de ännu mera stryk. Själv har jag svårt för värme, det är en plåga att ens gå ut med hundarna. Sisådär 20° med en svalkande bris är perfekt, om man kan ta det lugnt vid havet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nu har vi det väldigt varmt igen.🙂
/Maria
#25 Huvvaligen… Uppe på hästgården där jag jobbar hade vi 38,8 grader i solen.
Börjar bli frestande att lägga sig i ett av hästarnas badkar när jag fyller på vatten åt dem. 😎
// Harley
Lite för varmt för min kropp tyvärr, jag har lätt för att få solsting/värmeslag så jag aktar mig för att vara ute i direkt sol nu. Vi har ac i sovrummet så dit kan jag ta min tillflykt när det blir för varmt och kvalmigt, perfekt🙂
/Christina

Jag njuter av värmen. Dricker massor och fyller på med vätskeersättning.
Nu är det lite för mycket 😓
Och jag vill verkligen uppmana er alla att drick drick drick vätska för i förmiddags var jag med om något lite obehagligt jag hade inte tankat tillräckligt fast jag är så noga med att få i mig två liter om dagen som min kroppsvikt kräver så jag höll på att svimma i badrummet.
Nu gick det bra och jag damp aldrig ner i golvet men fy vilken obehaglig känsla, armarna durrade och kroppen ville åka ner i golvet men sen drack och drack jag så blev allt som vanligt igen så drick drick drick 😎
Jag som brukar vara så noga med det där, konstigt nog så hade jag druckit dubbla Resorb på morgonen men tydligen var det inte tillräckligt i den här värmen och jag brukar inte vara den som känner mig svimfärdig men idag blev det så och här ser man hur viktigt det är med vätska i såna här varma tider.
Resorb är bra men max 4 stycken per dygn vilket inte ska överdoseras men se till att få i er vätska om ni känner er hängiga så drick vatten och tanka kroppen i den här extremvärmen.
Jag gillar den här värmen. Gör inte många knop utan tar det lugnt. Fast jag strök och dammsög på förmiddagen. 😜
Jag håller tummarna att SMHI för en gångs skull har rätt och att det blir svalt nästa vecka. För när det är så varmt som det är idag tycker jag att det är hemskt, speciellt när det ska vara varmt inatt också. Har ingen matlust och blir illamående av bara tanken på mat. Försöker tvinga i mig mat sent på kvällen/natten. Orkar inte göra något annat än att ligga i soffan. Tappar liksom livsglädjen helt och hållet. Försöker svalka mig genom kalla duschar, dricka iskallt vatten, blöta handdukar osv men det hjälper bara i någon minut. Får panikkänslor av att vara så äckligt varm hela tiden utan att kunna göra något åt det Absolut värst är bekanta som tycker att jag är trist som sitter inne och som tycker att jag ska "passa på att njuta av det fina vädret". Trots att jag upprepade gånger förklarat hur dåligt jag mår. Folk får gärna älska värmen, hoppas på mer bra väder osv. Jag unnar er fina sommardagar och det är toppen att någon blir glad av vädret. Men att begära att jag ska känna lika är som att sätta någon på solen och be den njuta av värmen.
//Jessie
#31 När jag klagar på att det är för varmt så får jag ofta höra att "du får inte klaga nu när det är så fint väder". Då brukar jag svara "jo det får jag, för jag klagar inte när det är 10-15 grader och mulet, när alla ni andra klagar, men inte säger jag till er att ni inte får klaga då". Det brukar räcka för att de ska sluta tala om för mig vad jag får tycka om vädret.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag njuter av de flesta sorts väder. Anpassar vad jag gör bara. Är det för varmt att vistas i solen så söker jag skugga. Och regnar det går jag helst in och gör nåt annat skoj. Men klagar gör jag inte.
Jag mår riktigt dåligt nu i värmen. Var över 25 grader redan vid 9 idag.
#34 Jag håller med. Värme är underbart.
/Maria
Härligt med värmen! Men kan det inte vara lite mittemellan? I maj hade vi snöblandat regn och nu i juni 32 grader varmt…
Tycker de har varit alldeles för varmt nu de sista dagarna ! Jag håller mig i skuggan å dricker massa vatten ! Svettas konstant ! 18 är nog min max temperatur, då trivs ja bäst, om ja inte jobbar med kroppen, då räcker det med 12 grader, men varför är vi så olika ! Vissa älskar denna värme! Det måste ju handla om nått fysiskt i kroppen ?! Nån som har koll ?
Efter helgen ser det ut som att vi.äntligen ska få lite svalka. Går inte att röra sig nu utan att svettas floder.
#38 Googlade lite och hittade det här foruminlägget #11 av cassiopeja:
_Som jag har förstått det handlar det väl om individuella variationer i hormon- och signalsubstansnivåer. :) Kroppens temperaturreglering styrs av hypotalamus i hjärnan, och påverkas av en mängd parametrar. Även sköldkörteln/ämnesomsättningen är inblandad. Som jag har uppfattat det behöver man t ex inte ha en klinisk underfunktion i sköldkörteln för att temperaturregleringen ska påverkas, utan sköldkörteln är olika effektiv på olika personer beroende på livsstil och individuella variationer, och kan då påverka vår temperatur.
_Låter som en rimlig förklaring i mina öron.
#39 Lyckostar… Här i mina trakter ser det just nu ut som att vi får vänta tills den 24:e innan tempen går under +24 grader. 😭
// Harley

Lider inte av värmen utan njuter.
Jag tycker också det är underbart med värme. Det har inte varit så mycket sådant här i år. Synd bara att semestern är slut nu : )
Och jag lider och njuter inte ett dugg. Varför kan det inte vara lagom varmt, typ 22 grader?
#40 Men usch :(

Jag njuter av värmen , går uti solen ☀️ 21 i morse , nu är det 28 grader!
Blir det för varmt sätter jag mig i skuggan bara! Njuter av kaffe + iskallt vatten , frukt i kylväskan, så mysigt är det!

HH 🙂
#38 Det ligger mycket i det #40 kopierat in i sitt inlägg. Jag är sån som svettas sjukt mycket så pass så jag får byta i sängen både sängkläder täcken, kudde och madrass om natten och duscha ungefär tre gånger om dygnet och jag är behandlad för giftstruma " Graves sjukdom" vilket innebär överproduktion av hormoner där sköldkörteln jobbar för högtryck.
Radio jod behandlades för några år sedan vilket innebär nu att sköldkörteln är utslagen, död kaputt och fungerar inte alls och det blir istället underproduktion och hypersvettningarna finns kvar dock försvann annat som var besvärande innan behandlingen men det här svettandet är förlamande så absolut visst kan det ha med det fysiska att göra och många orsaker kan finnas och för mig var det giftstruman medan det för andra kan vara andra hormonella rubbningar.
Dom där hormonerna det är ena små jäklar det som verkligen kan ställa till besvär för oss och så här har jag vart sen jag var barn men med åldern kom även menopaus och övergångsåldern in i bilden men värmevallningar är en sak och sköldkörteln en annan jag känner skillnad på vem som svettas om det är klimakteriekossan eller om sköldkörteln är boven och ingen av dom är trevliga kan jag lova men dom svettas olika 😃
Jag mår bäst i kalla vintern,helst en 20-30 minus men inte ens den kylan biter på värmevallningar eller sköldkörteln så det här får jag bita ihop med och försöka gilla läget. Jag kan skotta snö i värsta kylan med kortärmat och ändå vara helt genomvåt av svett så visst är det jobbigt men samtidigt vet jag vad det är så jag har accepterat det här och lärt mig leva med det. Det som är mest jobbigt med att svettas så här är olika situationer där jag kan sitta och allt bara rinner om mig och jag kan inte hejda det så är det är många som har frågat och frågar om jag är sjuk men nej det är jag inte tvärtom jag är så frisk som man bara kan vara det har jag kollat upp så den biten kan kännas lite besvärlig men jag har lärt mig den också att folk frågar när svetten bara rinner på mig.
Det är enkelt att ta ett prov om man undrar om det hormonella som har så många ansikten och en del får hjälp , själv har jag fått förslag av vänner att ta östrogen men nej tack jag får härda ut för jag vill vara försiktig med vad jag tillför min kropp men hjälp finns oavsett vad det är för hormonlymlar som spökar eller om det är andra orsaker som ligger bakom för allt behöver inte vara hormoner även om dom är vanliga kan även andra orsaker finnas med i bilden så som sjukdomar, överaktiva svettkörtlar med mera 🙂
#47 Så jobbigt att svettas så.
Själv svettas jag sällan. Inte ens i denna värmen.
/Maria
#40 intressant !
Vi lät sätta in 2 luftpumpar i sovrummen och det är det bästa vi gjort. Eftersom sovrummen ligger på övervåningen och värmen stiger uppåt, så har vi ca 28 gr där. Sätter på luftpumparna 1 timme före sängdags till 20 gr. Helt perfekt. Så nu har vi 3 luftvärmepumpar, 1 i vardagsrummet också.
Så glad för lite fint väder. Tids nog blir det mörkt, kallt och slemmig höst. Jag ryser …
Försöker skicka med en bild.
Jag är i värsta klimakteriefasen med värmevallningar titt som tätt så jag tycker tyvärr att det kan bli rätt jobbigt med värmen emellanåt.
#54 Ojojoj, , Ja, det är verkligen jobbigt ! Förstår dig, , spelade ingen roll hur mycket man än duschade , , så bara "kom" det där svallningarna, , 😃😉
HH 🙂
Vi fick inte svalka efter helgen fortfarande 30 grader i skuggan och typ alltid vindstilla. Är så jäkla trött på det här nu. Går knappt att rasta hunden ens tidig morgon eller sen kväll. Är så varmt hela tiden och som vinthund måste han få springa ordentligt flera gånger i veckan.
Den här dagen började bra, och det var acceptabelt svalt fram till elva ungefär, sen bröt solen genom molnen och det steg till 26 grader snabbt som sjutton. Jag är vansinnigt trött på värmen. Mina marsvin också. De vill ha mer normal sommartemperatur, så att de kan vara ute och äta gräs.
#58 Jag känner likadant.🙂
/Maria
För att det ska vara en behaglig sommarvärme, så får den inte överstiga 20 grader. 22 upplever jag som tokhett, och över 25 så vill jag inte gå ut om det inte är absolut nödvändigt.
Så, det faktum att jag klarade av 2 veckor i Tanzania för ett par år sedan förvånas även jag över. 😃
Nu börjar jag känna mig som en människa igen!👍
Just för tillfället är det lite över 11 grader ute och jag har tvärdrag, sitter i ett linne och kjol och bara njuter!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#62 Det förstår jag. 😎
Enda tråkiga med att det har blivit såpass mycket svalare är att det är för kallt för marsvinen att gå ut. Själv tycker jag det är rätt skönt.

Jag saknar värmen 😭