Stulen mobil - jämrans meck
Igår blev min mobil stulen när jag var i fotolokalen, vi höll på att hänga upp nya foton för ny utställning och när vi vände ryggen till (vi var 2 personer) så passade någon på. 10 sekunder.
Jag inser att jag har hela mitt liv - nästan - i mobilen och jag är nog inte ensam om det. Lånade kollegans mobil och fick snabbt spärrat bankkorten, men när jag ringde Telia för att spärra mobilen så blev det knixigt, eftersom de ville ha IMEInumret på den stulna mobilen eller om jag kunde legitimera mig med bankID. Jamen tjenare.. liksom, jag vet ju inte var mobilen är nånstans.
Fick gjort en polisanmälan och sen åkte jag till närmaste Teliabutik med ett giltigt pass - eftersom körkortet oxå är borta. Teliabutiken hjälpte mig att få fram IMEInumret men kunde inte hjälpa mig att spärra telefonen, hem igen och åter i kö till Telia och då blev den spärrad - 4 timmar senare.
Fick köpt en ny mobil och kunde även med nytt simkort få mitt gamla mobilnummer - lite dumt i efterhand när polisen ringde upp mig o frågade om jag kunde söka på den gamla mobilen - med hjälp av numret.. Letar nu info om man kan spåra mobil med hjälp av IMEInumret och det verkar funka.
Försäkringsbolaget vill såklart ha kvitto på mobilen och jag ringer Telia - igen som först inte hittar nämnda mobil men med lite letande i datorn så minsann dök det upp info.. Telia Finance där jag har avbetalningen har inte uppdaterat min adress och så körde vi stopp där ett tag. Men nu så.. verkar det ha löst sig.
Ha koll på era mobilers IMEInummer och skriv ner det o spar på säkert ställe. Nu blir det en lugn cykeltur å rensa skallen ☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Men käre nån…. Jag hade blivit förtvivlad så jag förstår tror jag…. Hur hittar man IMEInummer? Vad är det förresten?
/Maria
IMEInummer är ett idnummer för själva mobilen. Det finns under batteriet, eller en liten klisterlapp på baksidan mobilen eller i asken du fick den i. Man kan även söka IMEInumret
Knappa in * # 06 # så visas IMEI-nummer på skärmen - tror det är likadant oavsett märke/modell på mobilen.
När jag väl fick tag på mitt IMEInummer via Teliabutiken igår så kunde jag prata med kundtjänst o de kunde spärra både simkort och själva mobilen så den går inte att använda - alls. Vilket känns riktigt bra.
#0 Usch, vilken hemsk historia, tack för att du berättar!
Undrade också hur man hittar IMEI och fann svaret här:
https://www.enkelteknik.se/sa-ser-du-vilket-imei-nummer-din-telefon-har
(Jag brukar inte förvara Körkort eller bankkort tillsammans med mobilen för säkerhets skull. Har också blivit bestulen på en mobil för länge sedan.)
Tack för tips. Nu har jag skrivit ner både mitt och min mans IMEInummer.
/Maria
# 3
Tack. Nu har jag också noterat numret på mobilen, utifall att…
ja, det är jävligt att bli av med saker men särskilt bankkort, Körkort och mobil där vi samlar så många olika saker - som vi behöver i vardagen.
Känns bra att spärra mobilen så den inte går att använda alls. Så om den som stal den försöker sälja den så vill ingen ha den och om NN fick sålt den direkt så hoppas jag köparen blev riktigt purken när den slutade fungera. Bra tröst för mig, för jag kommer aldrig att se den igen och inte heller bankkorten eller körkortet.
Att via datorn göra anmälan om förlorat Körkort var enkelt på Transportstyrelsen, 2 knapptryckningar - så kommer papper hemskickade som ska fyllas i och jag antar att det blir nytt foto oxå.
#0 Fy så surt 😕 och att det ska vara ett sånt krångel att komma tillrätta med så mycket så som med telia men skönt att det blev spärrat och fixat. Hoppas allt löser sig för dig med kort och allt.
Det är många som idag har allt i sina mobiler men jag har helt valt bort det så skulle den bli stulen finns inget av värde alls och tjuven skulle bara bli besviken och samma med datorn inget alls av värde för någon inte ens sparade telefonnummer bara några bilder . Har kontantkort som jag laddar inga abonnemang så allt blir väldigt enkelt om jag blir av med något.
För många herrans år sedan när jag körde tåg blev jag av med en mobil som låg i min väska i förarhytten, då knep dom nycklar och tjänstekort så jag fick skjuts med en trafikledare hem och kontaktade en låssmed men ingen hade vart på min dörr så allt var frid och fröjd.
Däremot fanns föräldrarnas telefonnummer i telefonen så en kille ringde hem till mina föräldrar och sa ett namn vilket minns jag inte men att "namn" hade min telefon berättade mor men mer blev det inte och på den tiden var inte mobilerna utrustade på samma sätt som idag och det blir så vanskligt för många som har hela sina liv i telefonerna om dom blir av med dom.
Håller tummarna att allt går bra med Körkort och korten och har du tur kanske telefonen kan dyka upp, det är inte helt omöjligt 😎 Jag blev av med en på ett hotellrum i USA och trodde aldrig den skulle komma tillbaka men det gjorde den, helt otroligt att polisen tog sig tiden och arbetet att skicka den hit när den dök upp och den var i hyggligt skick men samma där inget av värde i den så den gången var det värre med passet och flygbiljetterna som rök det blev krångel men jag fick god hjälp och hade turen att stöta på bra folk som verkligen hjälpte till så allt löste sig på ett bra sätt om än lite omständigt så fixade det till sig .
Fy vilken mardröm ju mer jag tänker på det. Hoppas innerligt att allt går smidigt att lösa.
/Maria
Smidigt å smidigt..😴 men nu är bollen i rullning åt rätt håll.
Jag är nöjd med känslan att den stulna mobilen inte fungerar och att NN inte får igång den heller - det ger mig lite av en rättfärdigande känsla faktiskt. Nya bankkort är på väg och lite meckigare med körkortet men det är i alla fall på gång. Självklart hade jag blivit jätteglad om nån hittade just mitt Körkort, för det känns väldigt konstigt att gå ut i bilen och ta med mig passet för att visa att jag är jag.
När jag pratade med Telia sista gången så tyckte jag att det borde finnas en länk på deras hemsida med stulet - checklista och lite lättare att få hjälp och henne jag pratade med sa att hon skulle sända den tanken vidare, hon höll med om att det lät vettigt.
Nåja, Vis av erfarenheten så åker plånboken fram igen och bara ett bankkort åt gången i plånboken och rejäl sexsiffrig kod på mobilen, och med sök min mobil funktion i på-läge.
Under eftermiddagen har det varit soffläge och tv och väldigt mycket koffeinfritt kaffe. Solen skiner, sommarvärme ute men jag har bara ingen lust. Alls. Tror det är det negativa som släpper, så i morgon är jag som vanligt igen i själen. ☀️🙂
För er som har nyare mobiler så kan det vara bra att söka information om "hitta min enhet" tjänst. I min mobil hittar jag det under säkerhet och den är i på-läge. Det finns nog lite olika sätt, kanske olika appar - lite osäker.
Men värt att lägga några minuter och kolla sin mobil OM det skulle hända något - eller om man själv förlägger den och inte hittar den.
Jag har mobil och stationär dator med google på båda och google har söktjänster oxå
När jag slarvade bort min mobil för några år sedan så hittade jag den med hjälp av Google. Den visade på en karta var mobilen fanns.
#12 JMW - ja om jag hade tagit ett nytt mobilnummer till nya simkortet så hade jag kunnat spåra stulna mobilen på nummer/simkort. Jag spärrade ju både mobiltelefon och simkort på Telia så fort jag kunde.
I Teliabutiken så köpte jag ny mobil och fick då nytt simkort och försäljaren frågade om jag ville ha mitt gamla nummer - ja, tack. Så när polisen ringde mig på eftermiddagen så visade sökningen min nya mobil här hemma hos mig. 😴 Men letar lite på youtube om man kan söka på IMEInumret men nu är stulna mobilen avstängd så då kan jag inte söka det heller. 😴
MEN - ingen annan kan använda den - och det känns bra. 😃
Vilken mardröm
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Säger detsamma!
Vilken mardröm !! Vilket jobb att spärra telefonen , bankkort + annat. Hoppas allt är okej nu , för man kan bli stressad av sådana händelser!! Ha en trevligt dag!! 🙂👍
HH 🙂