Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hälsa-och-harmoni
Läst 506 ggr
akvarium123
2

Öka livskvalitén!

Godkväll allesammans!

Det var längesedan jag var inne på iFokus, men nu är jag här igen😃

Just nu är inte livet som det brukar vara för de flesta. Mycket oroligheter i hela världen!

Och för mig har detta viruset drabbat mig väldigt hårt. Allting har vänts upp och ner i princip. 

Så nu behöver jag lite hjälp och tips med att veta vad ni gör för att ha kvar eran livskvalité i vardagen och på helgerna🙂

MonicaLagerquist
3

Det gäller att ta tillvara på det små sakerna. Vi får ju inte hälsa på hos svärmor nu eftersom att det är besöksförbud. Så vi pratar i telefon och hälsar på via balkongen. Mannen och jag tar turer ut i naturen. Grillar korv och myser. Nu är båten i sjön och snart kan vi ut och segla. Vi brukar ta med oss något gott att äta och sen seglar vi solar och njuter av sommaren

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej , 😀 Ja, visst är det trist med denna hemska åkomma -Corona. Jag försöker tänka positivt , ringer till pappa varje dag , åker med en kasse varor + godsaker då o då. Umgås med vänner , tar en promenad , sitter på bänken vid Biblan och fikar , träffar vänner ute 😀☕️❤️ Bakar till vänner och pappa. Annars är jag inne / sitter ute på balkongen i sol ☀️ en och njuter . Blir nog en stund idag , Blev förkyld igår , feber och snuva . Blir så trött då. Tar en Alvedon och vilar . Det går över . . Bakade en Äppelkaka, ville ha nåt gott till kaffe ☕️ t. 😀🌺

HH 🙂

MonicaLagerquist
2

#2 Ja det gäller att ta tillvara det där lilla extra.Hoppas att du mår bättre ut idag.

[Leifsdotra]
1

Den största skillnaden här är att jag jobbar hemifrån, det funkar väldigt bra tycker jag. Men annars lever vi ganska mycket som vanligt. Vi har ju gård och djur att sköta så vi är mest hemma hela tiden i vanliga fall också.  Däremot så handlar vi mer sällan eftersom jag annars gör det på väg hem från jobbet, men också för att vi vill undvika att vistat bland folk. Så när vi väl handlar gör vi det rejält. Det märks i plånboken, fast minskade bränsleutgifter är ännu mera märkbart. Kör 6 mil/dag annars och det finns tyvärr inga alternativ.

Vi äter lite extra gott, dukar lite extra fint oftare - det är väl vad vi gör för att vardagslyxa!

MonicaLagerquist
3

#4 Ja kvittot i affären slutar oftast på 1400 kronor nu.

sp0ngeb0b
2

Vi lyxar också till det med gott lite då och då. Ett par gånger har jag fixat extra god middag, dukat med ljus och blommor och satt på mig lite finare kläder så att det blir som en hemmadejt nu när man inte bör gå på restaurang. Favoritglassen kan åka ner i varukorgen ibland även om den är dyr. 

Träffa vänner har jag gjort några gånger över Skype.

Vi har även använt en hel del av vår lediga tid till att göra vid här hemma då vi nyligen har flyttat ihop. Vi har rensat, köpt nytt, sålt av, möblerat om och så vidare. Så klart endast besökt butiker utanför rusningstid och med ordentligt avstånd till andra shoppare. Har även gjort vid trädgården med nya blommor och utemöbler.

Nu flyttade vi ihop när corona redan var igång, men innan det började ta fart ordentligt så är lite svårt att säga vad skillnaden är men jag tror vi hade varit ute på restaurang då och då, träffat vänner, kanske gått på bio och sådana saker lite då och då.

MonicaLagerquist
2

Idag har vi tagit svärmor på en rullstolspromenad.Det förgyllde både hennes och vår dag.

Nu får vi "låna" henne och ta henne på promenader ute i friska luften.

akvarium123
2

#1 Ja som du säger! Man måste verkligen ta tillvara på de små sakerna i ens liv som är positiva. Försöker se det positiva i att Sverige inte stängt ned helt och hållet. Men då tänker jag på att det kunde ha sparat något/några människoliv ifall vi stängde ner allt. Jag vet inte om det är så att man får mindre dödsfall av att stänga ned men då klarar jag inte av att se positivt på att Sverige har "öppet" ganska mycket. För då får jag dåligt samvete😕 Så fruktansvärt tragiskt med alla dessa dödsfallen som skett.

#1 o #2 Tycker det verkar väldigt bra att låta livet ha lite mer saker i sig just nu! Så att man inte hela tiden tänker på viruset! 

#2 Hoppas du mår bättre idag! 

#4 o #6 Smart att få in restaurangkänslan i hemmet! Det kan även det behövas just nu🙂

#4 Även jag märker en hel del vad gäller ekonomin! Jag åker ju nästintill aldrig till affären längre. Vägrar helt enkelt att åka dit mer än när det verkligen behövs. Så tidigare har jag oftast spenderat mina pengar på många olika saker. Äta på restaurang, köpa någon ny sak osv. Men nu så har det ju stannat upp helt och hållet. Så en positiv sak med coronapandemin är ju att min ekonomi är bättre än någonsin😂 

#7 Härligt att få gå en promenad med sin svärmor. Sådana saker uppskattas med all säkerhet väldigt mycket!

För mig har livet blivit lite mer hälsosamt faktiskt. Jag brukar gå promenader varje dag. Helst 2 stycken promenader per dag med ljud i hörlurar för att få lite annat att tänka på än hur livet ser ut. Sedan så försöker jag uppehålla mig med saker att göra hela tiden för att minska tankarna kring viruset. Baka, läsa och kolla på film sker ofta för att just tänka på annat!

kara_murray
1

Jag har inte märkt så stor skillnad sedan coronaviruset kom. Däremot för att öka min livskvalitet så kan jag äntligen börja med mina skogspromenader själv eller med hundkompis. Det är livskvalitet för mig att bara komma ut att gå i naturen. Även att kunna läsa böcker, handarbeta eller bara kunna se på film är livskvalitet.

Maria
1

Mitt liv ser inte särskilt annorlunda ut sedan viruset kom.

Vi umgås nästan bara med sonen och hans familj och det är ingen ändring på det nu.

Jag orkar inte med större sällskap längre på samma sätt och det är ju praktiskt i dessa tider😉

/Maria

Emo
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra att ha något roligt att syssla med nu. Även om det är jobbigt, så överväger nöjet.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[[eskils_]]
1

#9 Naturen, läsning och handarbeten av olika slag är välgörande i dessa tider! 🙂

#11 Ja, trevliga små husdjur ger verkligen livskvalitet! ❤️