Blir du sugen på "nödmat"?
Jag har en liten avdelning i frys o skafferi som jag kallar för nödmat. Lite burkmat, lite fryst. Jag äter lite kolhydrater och i vardagen äter jag inte pasta, Potatis eller ris alls. Men nån gång per år så kan jag få ett riktigt sug. Tex stekt blodpudding m lite lingonsylt eller hårdstekta falukorvsskivor med lite senap på, Felix Ravioli eller Chili Con Carne eller Knorr soldatens ärtsoppa, på burk . Läste en tråd här för ett tag sen om KorvStroganoff som jag inte ätit på många, många år och levde på det i 2 veckor 😍gudagott.
Har ni nån "nödmat" eller nån mat som ni äter extremt sällan men kan bli extremt sugen på nån gång?
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag har en blodpudding i kylen som jag snart får steka innan den blir för gammal 😉
/Maria
Jag har inte ätit pasta på 8-10 år men kan ibland bli sugen på det. Har dock inte ätit det men jag ska göra en "spiralsallad" till maken som han kan ha med sig på jobbet och då vet jag inte om jag kan hålla mig.
Pasta skulle jag inte klara mig utan. Har alltid spagetti, makaroner, skruvar mm. hemma.
/Maria

Nystekt pannkaka med strösocker kan jag bli sugen på ibland-Äter lätt LCHF så det är ju mat som jag inte bör äta.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#4 av: MonicaLagerquist
Men……man kan göra pannkakor utan vetemjöl. Ägg, grädde, lite psyllium och kokosflingor tex. Vågar man lite mer kolisar så är mosad banan också gott. Vispad grädde går bra till om man tål det.
Eller så gör man plättar med spenat/grönkål/riven squash. Gott med bara smör på. Det ryms i alla fall i min LCHF.
Förlåt…det var inte meningen att inleda dig i frestelse….

#5 Det är det där feta söta onyttiga som frestar mig
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Men om du äter LCHF är det inte fettet du skall sky - bara det söta. Kokosflingor har inte många kolhydrater. Det går att göra pannkakorna på kokosgrädde (den från Santa Maria som heter Rich) istället för grädde. Bara nyttigt fett.
Ja pasta kan jag bli riktigt sugen på, och limpmackor med ost.
Tyvärr triggar det mitt sötsug så det funkar inte att äta bröd och pasta för mig.
Som LCHF-are sen 13 år tillbaka, så har jag tappat allt sug efter sött och kolhydrater. Lever ganska strikt. Men ibland kokar jag bönpasta, det är faktiskt väldigt gott. Bakar allt bröd. Det enda sug jag känner är efter ägg och bacon. Äter ca 5-6 ägg om dan. Bacon inte så ofta.
Jag började köpa hem lite soppor att ha i skafferiet "in case of emergency". Egentligen var det tänkt att de skulle vara till för riktiga nödsituationer, men det blev att jag började äta dem till lunch varje dag. Men de är riktigt goda och inte så farligt onyttiga, dessutom billiga. Viktväktarnas linssoppa, kostar typ 16 kr. Och smakar jättegott 😍 Så det är ju svårt att se en anledning att låta bli dem, speciellt när man fastnar i det mönstret, haha!