Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 741 ggr
Maria
2

Varmluftsugn

Ni som har varmluftsugn, brukar ni använda den funktionen ofta?

Vi har ju haft det på både vår gamla spis och den nya men jag har bara testat en gång och jag kom inte ihåg hur det blev😃

Nu kör jag i alla fall köttfärslimpa på ett plan och rotfrukter ovanför så får vi se hur det blir.

/Maria

Lillyrod
1

Det är väldigt sällan jag använder varmluften. Jag har fått för mej att det man har i ugnen blir torrt då. Vet inte om jag inbillar mej 😃

DesK
2

Jag använder den ibland, men tycker oftast att maten/ brödet blir  mindre torr, när jag inte använder varmluften, precis som Lillyrod säger. Dock är den ju jättebra när man gör flera saker samtidigt som du, Maria 🙂

/Désirée

MonicaLagerquist
1

Jag använder den ofta.

Stolt ägare till tre La permer

Sindri
3

Bakar väldigt mycket och lagar ibland mat åt många, så varmluften är ovärderlig.

Jag tycker inte alls att det blir torrare. Men om man upplever det kan man sätta in en skål eller långpanna med vatten i längst ned i ugnen.

Soligajag1
1

Vi har varmluftsugn på jobbet . Det är toppen , när jag bakar ställer jag in 2 plåtar och det blir toppen ! Tillagade lasagne en gång i den , hade ugnsrostade grönsaker med. Så bra , har ingen sån ugn hemma.

HH 🙂

Maria
1

Både rotsakerna och köttfärslimpan blev bra men jag hade önskat lite mer "färg" på limpan.

Det var också lite svårt med temperaturen. Jag googlade och man ska uppenbarligen ha lägre temperatur eftersom värmen kommer från "hela" ugnen och inte bara uppe eller nere men jag skulle nog haft varmare tror jag.

/Maria

DesK
1

Maria, jag tror att den lägre temperaturen bara gäller när man har en plåt /rätt i ugnen

/Désirée

Maria
1

Aha. Det förklarar ju en del.

/Maria

Sindri
1

Sedan är ugnar väldigt olika. Jag hörde ett inslag på radio om det, temperaturen är bara en uppskattning, sällan ett exakt tal som ugnen blir. I gamla recept talar man bara om t ex medelvarm eller het ugn. Man får lära känna sin ugn helt enkelt.
Det beror på hur mycket mat man ställer in, hur mycket fukt det är i maten. Det som står underst kan få mer färg än det som står överst.

När jag bakar hårt bröd eller kex så byter jag plats på plåtarna efter halva tiden, det är skillnad på ställe i ugnen trots att varmluft skall betyda att det inte är det.

Om vill bryna extra på en rätt kan man ställa den överst och sätta på vanlig övervärme. Min ugn från Ikea frågar varje gång den är klar om den skall bryna på maten i fem minuter, det är trevligt.

Maria
1

Nu är ju vår spis ny så jag har inte riktigt lärt mig ugnen ännu.

/Maria

aggeelin
1

Praktiskt med varmluftsugn när flera saker ska tillagas samtidigt. Mycket praktiskt- det blir annars svårt med logistiken vid matlagning.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

Ja verkligen. Jag får bara lära mig det bättre.

/Maria

Åsa S
1

Jag använder det främst då jag vill att nått ska bli krispigt ex. kyckling får riktigt krispigt skinn och jag kör varmluft i slutet på klyftpotatisen så den blir krispig med

[Leifsdotra]
1

När jag gör klyftpotatis som jag vill ha krispigt så kör jag alltid på varmluften, men annars är detinte jätteofta faktiskt.