Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 693 ggr
Rosen82
0

Gott och nyttigt

Vann en smoothie på jobbet idag och vet att man kan göra väldigt goda smoothie och typ milkshake. Men nu efter jul och nyår har jag bestämt mig för att halvera min vikt och vill ha tips på nyttiga smoothies

Sindri
0

Tyvärr så tror jag inte smoothies är ett bra sätt att gå ner i vikt på.
Har du tänkt ersätta mat med smoothies? Det är för det första inte bra att bara inta flytande, magen behöver signalen från tuggandet för att förbereda sig för att det kommer föda. När man tuggar maten följer det med enzymer ner i magsäcken som är viktiga för sönderdelandet av maten.

Om du inte får i dig tillräckligt med energi så kommer kroppen att dra ner på ämnesomsättningen och du kommer att göra av med mindre energi. Våra kroppar klarar av svält ett tag, men så fort svälten är över ser kroppen till att ta igen det den förlorat, plus lite extra för man vet ju aldrig när nästa svältperiod kommer, så bäst att ha lite i lager.

Jag tycker du skall läsa på om tarmflora, ämnesomsättning, fettförbränning mm för att hitta ett hållbart sätt att få en vikt du trivs med. Om du inte tillför kroppen fett så kommer den att hålla hårt i det den redan har, fett är en livsviktig energikälla för kroppen, och tror den att den inte skall få något så gör den allt för att bygga upp egna fettlager.
Så, tyvärr, smoothies kan var gott och nyttigt, men ingenting du kan leva av om du inte vill svälta kroppen, och då kan du lika gärna leva på vatten. Och då är vi tillbaka vid andra stycket……

Rosen82
1

Nej inte bara för vikten men vill i allafall ha tips på nyttiga smoothie

Maria
0

Smoothie kan du ju göra av precis vad som helst som du tycker är gott så det är svårt att ge råd.

Ta det du tycker om.🙂

/Maria

Mooniq
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag gör smoothie på mängder av olika saker.

Frön och nötter ska blötläggas några timmar/över natt innan man använder dem, för då kan kroppen dra åt sig nyttigheterna lättare. 

Finns en oändlig mängd frukt och bär man kan testa och även en del grönsaker gör sig fint i smoothie. Har även testat lite jordnötssmör - funkar fint oxå. 

Jag har sen 1 vecka börjat med varm äppledryck och den är magisk - båda god, mättande och sötsuget är helt borta. Ingefäran drar igång förbränningen och ger lite kaxig hetta. Ingefära boostar oxå immunsystemet - en riktigt bra rot 🙂

1 äpple i bitar, skalet kvar, bort med fröna. Valfri äppelsort

1 bit skalad ingefära i bitar - börja med liten bit - den är ettrig i smaken

3 dl vatten

koka upp, låt koka 2- min, låt stå o svalna lite i 5 min.

Tillsätt ev lite kanel och ev 1 tsk honung och mixa den slät om man önskar den lite söt och drick. Blir ungefär 6 dl dryck och efter den så är man mätt. Länge. Idag hade jag den som frukost, inte ens sugen på kaffe.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
0

#4 Åh det lät gott.

/Maria