Annons:
Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 849 ggr
Ljungåsen
9/25/19, 2:21 PM

Läkemedelsverket stänger ner apotek

Jag undrar om det här är dagens nyhet. https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2019/Lakemedelsverket-stanger-Apotek-Barkarbystaden/ Läkemedelsverket stänger ner ett apotek i Järfälla, efter att ha funnit omfattande brister i förvaring av läkemedel, och hantering av narkotikaklassade dito. Jag har aldrig tidigare hört talas om att ett apotek tvingats stänga för att de inte skött sig. Stackars kunder, som kan ha hämtat ut felförvarade och kanske påverkade/verkningslösa läkemedel.

Annons:
Herveaux
9/25/19, 3:03 PM
#1

Jag skulle aldrig gå till ett fristående apotek, känns tryggare att handla från en av de etablerade kedjorna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ljungåsen
9/25/19, 3:16 PM
#2

#1 Jag har nog aldrig ens sett ett fristående apotek, men det är ju klart att de finns i och med avregleringen. Håller med om att det känns betydligt tryggare med ett apotek som tillhör någon av de stora, speciellt nu.

Maria
9/25/19, 3:36 PM
#3

Hur kunde man avreglera apoteken😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
9/25/19, 3:40 PM
#4

#3 Det skulle ju bli så mycket bättre då (obs ironi). Det som är bra är att det finns ett kontrollsystem, och att det verkar fungera. Det som är obehagligt är tanken på hur länge det stängda apoteket kunnat hålla på att missköta sig innan de blev påkomna, och vilka risker det medfört för kunderna.

Maria
9/25/19, 3:43 PM
#5

Väldigt obehagligt.

Jag har varit på apoteket på Sahlgrenska idag och det är Kronan om jag inte minns fel.

De har både hälsokost, godis och smink. Massor med saker som inte passar på ett apotek tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
9/25/19, 4:15 PM
#6

#5 Godis på apoteket känns en smula malplacerat. Det var bättre förr…

Annons:
Carmarino
9/25/19, 4:45 PM
#7

Var och hämtade ut min medicin idag. För något år sedan så kostade den mellan 70-90 kronor. De senaste gångerna har den kostat 220-240 kronor. Snacka om prishöjning. Dessutom sa tjejen som expedierade mig att det nog kommer att bli prisökningar på fler mediciner framöver.

Ändå var ju anledningen till avregleringen att det skulle bli billigare för oss kunder. Som vanligt stämde det inte. Alltid när något avregleras hävdas det att det ska bli priskonkurrens och billigare för konsumenterna, men ändå höjs priserna.

Sa att det tydligen var den nya ättestupan, för det kommer att bli många som inte har råd att lösa ut sina mediciner, men det gillade hon inte att höra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
9/25/19, 5:13 PM
#8

Alla apotek kollas förstås av Läkemedelsverket och det är vanligt med små anmärkningar men så här illa brukar det inte vara. Möjligen är Apoteket AB (dvs "gamla Apoteket") och de andra större kedjorna något säkrare än enskilda apotek men AB särskiljer sig inte på något sätt med större säkerhet eller bättre rutiner.
Rimligtvis har Läkemedelsverket statistik på det där, men den lär ju inte vara tillgänglig för alla.😛
Det är trots allt fortfarande samma personal som jobbar på apoteken och med samma utbildning som tidigare oavsett vilket bolag de numera arbetar för.
Själva apoteken tjänar inte så värst mycket på receptbelagda läkemedel utan det är egenvården som ger vettig inkomst. Med andra ord, ett utökat sortiment inklusive smink och godis (vilket åtminstone brukar vara åt det nyttigare hållet) är nog något vi får räkna med om vi vill ha kvar fysiska apotek.
Har några vänner som är apotekare, inte så kul att gå en fem år lång och ganska tuff utbildning på universitetet för att sedan ägna en stor del av sin arbetstid med att kränga schampo och nå upp till merköpsgränsen…😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
9/25/19, 5:47 PM
#9

#8 Tack för ett tänkvärt inlägg. Naturligtvis måste även apoteken gå runt rent ekonomiskt. Däremot så tror jag nog fortfarande att säkerheten är bättre hos de större kedjorna. Inte nödvändigtvis för att personalen är bättre, utan för att de (i kraft av att de är större och har funnits ett tag) har bättre rutiner för bl.a. läkemedelshantering. Bättre rutiner minskar risken för fel.

Lillyrod
9/25/19, 6:36 PM
#10

Jag har helt slutat att gå in på "gamla" Apoteksbolaget. Suck och stön här kommer en nedrans kund och stör oss. Vi smiter ut på lagret en stund och hoppas på att hon går. Jag vet inte hur många gånger jag varit med om det. Även när jag kliver in och är helt ensam kund där. Bara det säger ju en del.

Numera går jag oftast på Lloyds. Ett specifikt apotek nära där jag handlar. Mer serviceminded personal får man leta efter och när de märker att man kommer tillbaks så ser de till att det man behöver finns hemma. Min mamma har flera mediciner som oftast inte finns hemma utan man får beställa men där ser de till att det finns för de vet att jag kommer och köper den. 

Det är säkert skillnad på olika apotek på olika ställen men jag upplever de som kommit efter avregleringen som väldigt mycket bättre. De är mer rädda om sina kunder.

Ljungåsen
9/25/19, 8:13 PM
#11

#10 Extremt knepigt med ett apotek där personalen gömmer sig när man kommer. Fullt förståeligt att du väljer att handla någon annanstans. Jag går sällan till apoteket, men då blir det oftast Apotek hjärtat, för de ligger alldeles bredvid den Ica där jag veckohandlar. De är hyfsat trevliga i alla fall, och än så länge har ingen gömt sig för mig.

Stigfinnaren
9/25/19, 8:44 PM
#12

Jag var på  Apoteket (AB) och hämtade ut min astma/allergi-medicin igår. Den medicinen har definitivt ökat i pris de senaste åren. En trepack med inhalatorer och en ask med allergimedicin kostar nu nästan 1400 SEK. Det svider rejält. Enda fördelen  är att det går fortare att nå max-beloppet.  Hon som expedierade mig var ensam och det var kö, så det blev lite väntetid. Jag både hörde och såg att hon hade kollegor bak i lagret.  Hon sa att hon hoppats att få lite hjälp, men det kom ingen.

Ljungåsen
9/26/19, 9:17 AM
#13

Nu har Läkemedelsverket polisanmält just det där apoteket. Man har tydligen kommit fram till att det har expedieras manipulerade recept. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/apotek-i-jarfalla-stangs-med-omedelbar-verkan Och Aftonbladet skriver att apoteksägaren är anhållen misstänkt för narkotikaförsäljning. Tyvärr en plusartikel, som jag inte kan läsa. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70LABv/apoteksagare-anhallen-misstankt-for-knarkforsaljning Världen är absurd.

Annons:
Lona
9/26/19, 12:49 PM
#14

#13, Shit! 😲 Att det finns "korrumperade" läkare som skriver ut vad som helst (i synnerhet om de får en slant under bordet) vet jag ju, men hela apotek… verkligen illa!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lillyrod
9/26/19, 5:22 PM
#15

En himla tur att sådana apotek upptäcks. Där har det tjänats pengar kan jag tro med den typen av försäljning.

Man blir aldrig förvånad för något nuförtiden tyvärr.

Ljungåsen
9/26/19, 5:56 PM
#16

Visst är det trevligt och bra att kontrollen på något vis fungerar, och att den här sortens skumma affärer stoppas - men jag kan inte låta bli att fundera på hur lång tid det har tagit. Hur länge har de kunnat manipulera systemet innan de åkte dit? Jag hoppas det går till åtal, så man får reda på exakt vad det är som de har gjort.

Lona
9/27/19, 8:16 AM
#17

#15, Ja, det finns väl knappast någon annan anledning att fuska med narkotikaklassade preparat.🤐 Där ska det vara sådan hantering att det mer eller mindre inte går att göra fel.
Betydligt lättare hänt om det gäller till exempel Panodil även om det inte får hända då heller, givetvis. (Nu menar jag inte att det brukar bli fel med Paracetamol, det är hög säkerhet där med!)

#16, Jag har inte läst artiklarna så noga, undrar om det var en rutinkoll eller om det var något hos Läkemedelsverket som "larmade" att försäljningen inte var rimlig?

Att det är "fel förvarat" behöver inte betyda att läkemedel har förvarats i för dem fel miljö vad gäller temperatur etc, det kan även vara att narkotikan inte har förvarats tillräckligt säkert - vilket väl inte vore så förvånande i det här fallet.😛


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
9/27/19, 8:22 AM
#18

#17 Jag har inte kunnat utläsa någonstans vad det var som gjorde att Läkemedelsverket insåg att någonting var fel. Det hoppas jag att vi får reda på när (om) det går till åtal. Det största problemet är säkerligen hanteringen av narkotikaklassade läkemedel. Ägaren är ju trots allt anhållen misstänkt för narkotikabrott.

Herveaux
9/27/19, 1:12 PM
#19

#17 Maken jobbar som registrator på Läkemedelsverket och han berättade att det kommit in ett antal anonyma klagomål ang apoteket vilket bl.a. ledde till den kontroll som nämns i artikeln i #0.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ljungåsen
9/27/19, 1:28 PM
#20

#19 Bra att folk anmälde! Annars hade det säkert tagit längre tid innan det hela uppdagades.

Annons:
Ljungåsen
9/28/19, 7:55 AM
#21

Nu är mannen häktad. Åtal ska vara väckt senast den 11 oktober. Man har hittat narkotikaklassade preparat även i en annan lokal som kan kopplas till mannen, skriver SVT. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-pa-aportek-begars-haktad Jag funderar lite över formuleringen "narkotikaklassade preparat". Det låter som att det inte är legala narkotikaklassade läkemedel det handlar om, utan någonting annat.

Lillyrod
9/28/19, 8:25 AM
#22

Det finns ju en hel del värktabletter som är narkotikaklassade så det kan ju vara sådant de menar också.

Samt en del olika plåster har jag för mej.

Maria
9/28/19, 10:55 AM
#23

Mina värkmediciner räknas som "narkotikaklassade"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
9/28/19, 1:27 PM
#24

Ja min mamma har också sådana. Varit och hämtat idag och nu kunde jag inte låta bli att kolla hur de gör och det är en himla procedur för att få ut dem ur skåpet. Flera koder och nycklar används. 

De var duktiga där idag 🙂

Ljungåsen
9/28/19, 1:39 PM
#25

Mycket möjligt att jag tolkar in för mycket i användandet av ordet preparat istället för läkemedel. Både värktabletter och smärtplåster räknar jag som läkemedel. Jag är extremt nyfiken på vad som kommer stå i åtalet.

Lona
9/28/19, 2:16 PM
#26

"Preparat" kan mycket väl användas om läkemedel så just den biten är inte konstig (förutom att de befinner sig på helt fel ställe 🙄). Dock skulle det inte förvåna mig om man fann lite av varje i just det här fallet. 😏💊💊💊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: