Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1769 ggr
Maria
0

Gamla ord och uttryck

Det finns en grupp på FB om detta ämne vilket jag tycker är kul så fyll på med ord och uttryck som kanske inte används så ofta idag😃

/Maria

Carmarino
0

Min mormor sa ibland "allting dyrkar".

Hörde ingen annan säga det, så jag vet inte hur vanligt det var. Kanske det var ett lokalt uttryck från södra Halland. (Hennes mor kom därifrån.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

#1 Det har jag aldrig hört. I vilket sammanhang?

/Maria

Carmarino
0

#2 Hon menade "allting blir dyrare". 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

Jag skriver och säger ganska ofta "kära/käre nån" och det känner jag mig ganska ensam med.

/Maria

Carmarino
0

#4 Hade en kompis från Göteborg som också sa det ibland.

Maria
0

#3 Aha🙂

/Maria

sp0ngeb0b
0

Vissa av mina släktingar brukar säga att man får bannor, på skämt mest men jag sa det till min kille härom dagen och trots att vi är från samma del av landet och talar samma dialekt (rätt så bred till och med) så hade han aldrig hört det uttrycket förut. Vet inte om det är något gammalt uttryck heller men har antagit det eftersom alla jag känner som använder det är äldre än mig.

Carmarino
0

Få bannor var rätt vanligt förr, men det används nog inte så mycket numera.

Lona
1

"Sätta på pannan", dvs sätta på kaffe(pannan). I stallet använder vi även uttrycket när det gäller vattenkokaren till pulverkaffet…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

citytjejen
1

Min mormor brukade säga "klo" när hon pratade om toaletten (klo = klosett, vattenklosett) 🙂

/Christina

Maria
0

Det uttrycket har jag hört men det är längesedan 😃

/Maria

Lona
0

"Televisionsapparaten"!

tiger tok
1

Brandgul

Carmarino
0

Brandgul säger jag fortfarande ibland. 🙂

Mooniq
1

Jag gick med i en fotoklubb för ett par månader sen och i torsdags var det årsmöte, pratade med en tjej som jag kände förr - och hon berättade att hon fortfarande har 2 checkar kvar i plånboken. Jag har inte själv använt check på….öh.. 25? år. Det kändes som ett gammalt ord för mig 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tarotstollan
0

Orden kånka och gack använder jag emellanåt men hur är det med er andra? Känner ni ens till orden?
Kånka = Bära.
Gack = Gå.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
1

Kånka använder jag men gack vet jag bara vad det betyder. Inget som ingår i min vokabulär.

/Maria

Lona
1

Obstinat var det länge sen jag hörde. Eljest är väl ett nästan utdött ord?

Lona
2

Radergummi

sp0ngeb0b
0

#16 Kånka hör jag jätteofta. Använder det inte själv så mycket men hör det rätt ofta som sagt.

#18 Känns som att jag har hört eljest många gånger men vet inte var/när eller vad det betyder??

Lona
0

#20, Eljest = annars 🙂

Maria
1

#20 Man kan vara lite eljest också 🙂 Jag kom på mig själv med att skriva "grunna" i en annan tråd. Är det ett ord ni använder?

/Maria

Fridaaaa
0

Därka (stavning?) hör man sällan

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

#23 Nej det har jag aldrig hört.🙂

/Maria

Lona
0

#22, Jag grunnar definitivt på saker och ting ibland! 🙂

Tarotstollan
0

#22. Ja, grunna använder jag.
#23. Därka har jag aldrig hört innan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
1

Kom att tänka på ett liknande ord. "Dänka". Morsan dänkte alltid tvätten före mangling.

Hon hade en liten "dänkflaska och skvätte lagom med vatten över tvätten.

/Maria

Carmarino
0

Dänka används väl fortfarande? Åtminstone av dem som fortfarande stryker sin tvätt, och inte har ångstrykjärn. 😉