Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 678 ggr
MonicaLagerquist
3

Angående rökning

Har en liten fundering kring rökning.

Ni som röker har ni rökande föräldrar ?
Ni som  har barn och röker, röker era barn?

Jag har fem barn ingen röker De är alla vuxna.

Min man har en son sen tidigare vars mamma röker.Den sonen röker.

Ärver man rökningen av sina föräldrar?

Stolt ägare till tre La permer

Lillyrod
3

Min far rökte men det var innan jag föddes sist i syskonskaran. Min mamma har aldrig rökt. Jag har själv rökt hela mitt liv som det känns men slutade för drygt 2 år sedan. Mina 2 barn röker inte. Deras far snusar.

Jag tror inte det har någon betydelse hur det är hemma. Det är kompisgänget som avgör det här 🙂

Fridaaaa
2

Min mamma röker
Pappa röker inte

Varken jag eller mina två syskon röker
Har flera i släkten som röker - därav tagit starkt avstånd till det och alkohol (vet vad det kan göra med människor). Hoppas att min son gör detsamma.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Novachan
3

Varken jag eller mitt syskon röker, men båda mina föräldrar har rökt tidigare i livet men slutat (innan de fick barn), likaså min mormor. Morfar fick lungcancer av sin rökning. Vet ej om farmor och farfar rökte men jag tror inte att de gjorde det

Däremot misstänker jag en ärftlighet av en högre risk för alkoholberoende på ena sidan av min släkt

Milkshake
3

Nästan hela släkten (inkl båda föräldrar) rökte under hela vår uppväxt, men ingen av oss syskon har ens varit intresserad så jag tror att det där kan gå åt båda hållen. Däremot tror jag definitivt att det är större risk att man börjar röka om föräldrar/nära släktingar gör det, det blir liksom normaliserat på ett annat sätt. Sedan om det stämmer eller inte har jag ingen aning om 😉

Maria
3

Mina föräldrar var storrökare. Både jag och min bror blev rökare i många år men vi har båda slutat. Min son röker inte men brorsans dotter röker.

/Maria

Tarotstollan
2

Båda min föräldrar rökte och även alla mammas syskon. Alla slutade efter att de fått lungproblem med KOL, astma, hjärtinfarkter mm.
Jag har aldrig rökt och har jätteproblem med cigarettrök runt mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2

Mamma röker, pappa rökte hela sitt liv. Mina halvsyskons pappa snusar. Ingen av oss fyra syskon röker, syrran började dock snusa förra året. För mig var mina föräldrars rökning väldigt avskräckande. 
Om dom flesta i ens omgivning röker kanske steget att testa blir mindre. Det blir det normala. Men annars tror jag det beror mer på ens kompisar, hur det är i skolan och liknande snarare än på ens föräldrar. Många jag har pratat med började för att det var "häftigt" och då är det väl knappast ens föräldrar man vill imponera.

Hur lätt eller svårt man har för att bli beroende av något tror jag däremot är ärftligt. Jag tror dock inte man måste bli beroende av samma sak, utan man ärver en benägenhet för beroende i allmänhet

//Jessie

Maria
2

Farsan dog för ett år sedan. Han var storrökare. Han började som barn i 10-års åldern. Han blev ändå 89 år.

/Maria

Soligajag1
3

Mina föräldrar röker inte / rökte inte , min mormor rökte inte , morfar rökte pipa, farmor rökte inte , Jag röker inte , min man rökte Mina barn röker inte , Mina syskon ( 4 st) röker inte .

HH 🙂