Totalt grill och eldningsförbud
Detta gäller i Västra Götaland från och med kl 16.00 idag om jag fattat det hela rätt. Även i egen trädgård.
Det var väl inte en dag försent och jag hoppas innerligt att alla håller detta.
/Maria
Vad är straffet (förutom att det kan börja brinna) om folk bryter mot det?
Såg att straffet för att bryta mot bevattningsförbudet var typ "kan få vattnet avstängt till fastigheten"… (dvs ev inget straff alls…)
#1 Böter kanske? Viktigast är väl ändå förbudet för man har förhoppningsvis respekt för det och man vet att någon kan göra en anmälan.
/Maria
Läste precis att milda förseelser kan ge böter.
/Maria
Det kan ge böter och i förlängningen kan det bli personligt ansvar att tex pynta av en skogsbrand ur egen börs -eller fängelse. Många svenskar visar tyvärr total arrogans i många situationer - detta är en sån situation.
Jag som är gammaldags uppfostrad hade nog fått spader om jag ser nån bryta om lagen och hade högljutt närmat mig nån som bryter mot lagen. Antagligen kastat jord eller vatten på maten/grillen. Lika väl som om jag sett en instängd hund i bil, så hade jag direkt ringt polisen och sökt ägare sen om nödvändigt slagit in rutan och anmält ägaren för djurmisshandel. Jag är numera en lugn o sansad person men vissa saker får mig att se rött, helt enkelt..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Vet inte när jag såg någon grilla sist. Inte här jag bor och inte på kolonin, där många brukar grilla. Inte ens hos en kompis som bor i ett invandrartätt område där det brukar grillas jämt.
Nu bor jag så jag kan inte se om grannar grillar men det brukar hänga grilldoft i luften var och varannan dag om sommaren. Nu ingenting. Skulle jag se någon grilla så skulle jag säja till och i nästa steg ringa polisen om inget händer.
När förbudet från i måndags gällde även egen tomt så fick jag ändra om i matlagningen. Det går ganska bra att grilla i ugnen också. 😃
Skulle någon bryta mot grillförbudet och råka elda upp sitt hus (eller grannens) så gäller inte försäkringen! Kanske kan avskräcka en del…?