Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 968 ggr
MonicaLagerquist
0

30 minus eller 30 plus

30 minus grader ute eller 30 plus grader ute.

Vilket föredrar ni?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

JMW
0

30 ute såklart. 😂

Herveaux
0

Utan tvekan -30.

// Harley

Fridaaaa
0

30 plus ute :P Avskyr kyla

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Novachan
0

30+

Scorpio97
0

-30, utan tvekan. Tål inte denna värme och när det är kallt kan man i alla fall klä på sig.

//Jessie

MonicaLagerquist
0

30+ för min del

Lona
0

-30, fast helst inte i Göteborg där det är så råfuktigt utan längre norrut (och under förutsättning att jag har ett bättre isolerat hus!🥶).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
0

+30 alla gånger. Jag avskyr kyla och att frysa.

/Maria

millan21
1

+30 Visst är extrem värme jobbigt men -30 vore ännu värre.

Dioramabyggare
0

-30, för då går det ju att klä sig att tåla kylan. Men här i länet hade vi den temperaturen två vintrar i rad för några år sedan… då höll jag mig inomhus utom då jag behövde gå och handla.

Nu är det 30 grader ute, och 29 grader inne. 🥵

citytjejen
0

Som det känns just nu, 30 minus. Gillar inte när det är så här varmt, jag blir för varm, irriterad och slö.

/Christina

Fransu
0

-30 är lite väl kallt. Så jag får nog svara +30, trots att jag kan tycka att värmen kan vara tuff vissa dagar. Framförallt när den håller i sig så här länge utan regn.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
1

-30 är givet för mig som föredrar 16-18 plusgrader i skuggan på sommaren. Idag har vi haft 34 grader i skuggan här, det är till och med farligt för exempelvis hjärtsvaga och mer än 10 grader över människans idealtemperatur i vila som är densamma som den genomsnittliga hudtemperaturen, 23°C.

Personligen kan jag inte göra någonting sådana här dagar när jag blir genomsvettig av att bara sitta stilla. 30 minusgrader är inga problem att klara av utan att vare sig frysa eller skadas, men 30 plus är bara för hemskt.

Tarotstollan
0

Jag väljer - 30 även om det är för kallt också. Säger som andra att då kan man ta på sig och stanna inne.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
0

-30. Tar hellre på mig kläder.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
0

#15 Jag tar heller av mig

Stallmima
0

Just nu skulle jag föredra -30 grader

sp0ngeb0b
0

Lätt 30 plus. Jag gillar vintern till viss del, förutom när man ska köra bil och det är is och snö, vilket jag antar att det blir en del av om det blir -30. Jag har aldrig varit med om sådan kyla, jag fryser ihjäl vid typ -10 så jag väljer hellre +30 även om jag inte riktigt gillar sådan värme heller.

Mooniq
1

Inget av det. Min kropp kollapsar både vid för varmt och för kallt. Önsketemperaturen är ca 12 grader, stilla och solsken utomhus. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Hayabusa]
0

30+ ☀️

Maria
0

Jag sover fortfarande med pyjamas och duntäcke😃 Jag har visserligen sparkat av mig täcket några nätter.

/Maria

[Hayabusa]
0

Alltså…30 minus utomhus - det är för j-a kallt, brrr…Tänker på Stalingrad 😮

Maria
2

Jag har varit med om 30 minusgrader en gång i Dalarna men det var ändå rätt OK med tanke på att det var så torr luft.

Minus 20 här i Göteborg är en nära-döden-upplevelse med tanke på fuktigheten.

/Maria

[PeterTM]
0

Jag har upplevt minus 40 och jämfört med hur det känns, så är det ljummet vid minus 30 🙂

Fransu
0

Går det att andas i 40 minus? Jag kan få ont i luftvägarna när det är riktigt kallt ute. Och jag har inga luftvägsbesvär i vanliga fall.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
1

#25 Ja, men man ska inte andas genom mnnen och jag hade en halsduk för näsan eftersom allt som sticker ut det minsta lätt förfryser. Jag minns att med dubbla par tumvantar, klarade jag ungefär 15 minuter innan jag började frysa om fingrarna. Vi hade många kaniner på den tiden och när jag skulle mata och vattna dem så blev jag tvungen att gå in och värma fingrarna över vedspisen varje kvart.

Scintilla
0

För mig är det lite av en "bero-på" fråga. Jag hatar att frysa men tycker endå att kyla kan vara helt okej sålänge det inte blåser. 

Så om det är mycket vind: 30 grader plus för då svalkar det
om det är lite vind: 30 grader minus, för just nu har vi ju ca 30grader i större delar av landet tror jag? Och har det iallafall där jag bor och orkar inte gå ut under hela dagen direkt för blir bara svettig, trög och matt.

Zadeira
1

30+, alla gånger. Jag är inte överförtjust i värmen som har en hel del nackdelar, men min kroniska värk är tusen gånger värre vintertid så enbart det gör att denna värmen vi har nu väger upp all den smärtan jag har vintertid.

[PeterTM]
2

#16 Men det går ju bara att ta av sig inpå skinnet, sen då? När det är så varmt som nu, vi har 33 grader idag, så blir jag alldeles blöt av svett på hela kroppen även om jag sitter helt stilla. Är det lika många minusgrader är det bara att klä på sig.

[VSK]
2

Hellre -30 än +30. Ju kallare det blir ju mindre luftfuktighet blir det. Många hänger ju ut sin tvätt på tork i riktigt kall kyla. Funkar alldeles utmärkt då den torra luften suger ut fukten ur tvätten. Tar säkerligen ett tag men man får väl planera.

Vatten leder värme/kyla 24-28 ggr bättre än luft.

Morsan flyttade uppåt landet ett par stenkast för hon klarade inte av luftfuktigheten som råder här i Västeråstrakten (hon har kol numer). Så när hon skulle ut och hämta ved från vedboden så var det myspysbrallor och T-shirt som gällde Då kunde det vara -25 ute. Folk där uppe höll på att tappa hakan, men det är ju vad man är van vid som räknas.

En kompis till mig var ihop med en brasilianska och hon var över till Sverige och de var och hälsade på oss (han bodde i Basingstoke, England). Minns inte exakt men det var runt -20 nånting. "Deb" hade bokstavligt två av allting som man kan han två av på sig och jag överdriver inte när jag säger att hon skakade som en torktumlare. 

Jag själv lider fruktansvärt av värme och luftfuktighet men jag har ju nån vajsing på termostatet. Blir ju tyvärr sämre för vart år som går. När vi var i Turkiet (Antalya) på 90-talet så var det +45 i skuggan där. Visst var det varmt så klart. När man gick ur planet så var det som att gå in i en glasvägg, men jag mår betydligt sämre nu än då.

tlover
0

30+ för min del då jag får värk av kyla. 30- för min man däremot, han klarar inte av värme och sover till och med med kylklampar nu

l'm back

[VSK]
2

Jag får oxå värk av kyla, massor med värk. Men nu är det sommar. Vi får hoppas på liknande undersökning i vinter när det är -20 ute 🙂

MonicaLagerquist
0

#32 👍

[VSK]
0

😛

Lona
2

Några vintrar i slutet på 80-talet var det riktigt snorkallt i Göteborg, jag minns att det var -30 grader när vi skulle till skolan. Det var i och för sig nästan bättre med -30 än -15 eftersom då paltade ALLA på sig mössor, termobyxor och moonboots även om man bytte om när man kom fram. I -15 så fick man antingen skämmas för sina varma kläder eller frysa i jeans och barhuvad… Thank God att man är vuxen numera och kan ha på sig vad tusan man vill!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com