Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 647 ggr
Fransu
0

Aptit vid värme/sjukdom?

Min man får sämre aptit när det är varmt. Även när han är förkyld så är han inte sugen på att äta.

Mig påverkar varken värme eller sjukdom. Undantaget om min mage krånglar eller om jag har så ont i halsen att det är svårt att svälja. Annars har jag samma aptit jämt. Jag kanske inte är sugen på mustiga soppor och grytor när det är varmt, men äta kan jag alltid. 😃

Påverkas er aptit om det är varmt eller om ni är förkylda?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tant Grön
1

Om det är riktigt varmt, uppåt 27 grader eller mer så har jag ingen aptit. Vill bara dricka, kanske äta något salt som pizza eller burek, fast bara lite. Passar på att banta lite då 😃

MonicaLagerquist
1

Jag måste äta annars blir jag så blodsockerlåg.

Äter kallmat när det är varmt.

Stolt ägare till tre La permer

[Leifsdotra]
1

Jag påverkas inte lika mycket som min man av sjukdom åtminstone, jag ska vara rejält hängig för att jag ska påverkas. Värme tror jag att vi påverkas lite av båda två. Eller så är det bara att vi inte blir hungriga på samma sätt som annars för att vi dricker mer istället. Han är duktig på att komma ihåg att dricka extra när det är varmt och påminner mig också

aggeelin
1

Jag är alltid hungrig! När jag är förkyld går kroppen på högvarv och då behövs energi.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Dioramabyggare
0

Jag tappar också aptiten när det ärvarmt eller om jag är sjuk. Jag brukar/orkar inte ens dricka vatten vid sådana tillfällen. Då brukar jag äta en burk majskorn som jag saltat lite. Kalla, direkt ur burken.

Lona
0

Är det varmt så äter jag helst en lättare sallad, en kall soppa eller liknande. Glass går förstås alltid ner! ;-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[PeterTM]
0

Jag orkar inte äta när det är för varmt för mig. Sjuk har jag varit i 50 år och under de senaste 25 åren har jag ätit för att jag måste äta, inte för att jag vill.

Maria
0

Jag äter helst "lättare mat" när det är varmt men en sak som jag gillar är heta soppor i värmen. En mustig het (kryddig) tomatsoppa kan vara ljuvligt som lunch i värmen tycker jag.

/Maria

Mooniq
0

När det är varmt ute så tappar jag både hunger och törst - med massiv migrän som följd såklart. 

Jag har med åren lopp lärt mig ställa larm i mobilen och tvinga i mig kall mat - typ sallad och på morgonen ställer jag in 2 rejäla tillbringare med vatten i kylen som jag sen dricker ur under dagen. 

Kan inte äta varm mat när det är varmt ute- kväljer mig. 

Men det finns mycket kall mat som är ok. fläskpannkaka, sallad, har tyvärr förätit mig på makrill i tomatsås så det klarar jag inte längre. Kokta ägg är stapelvara - med lite salt, kaviar eller lite majonäs.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JMW
0

Vet faktiskt inte vad som skulle få mig att tappa hunger eller törst. Värme eller sjuk kvittar. Jag blir hungrig ändå och äter.

Scorpio97
0

Jag har aldrig riktiga hungerskänslor och har i stort sett aldrig haft. Däremot kan jag vara sugen på mat eller tänka att "X vore gott". Men passar det inte att äta just då kan jag lika gärna äta imorgon liksom utan att bli påverkad eller må dåligt på något vis. Så främst äter jag när det passar i schemat, oftast en gång om dagen. Trivs bäst med det. 

Men när det är varmt (vilket för mig är över 20-25 grader ungefär) så tappar jag aptiten helt. Vill inte ha mat alls. Så jag äter på kvällen eller natten när det är svalt. Undantaget är kalla och lätta saker som frysta bär, is, glass eller vatten/vätska med is i. Mat som är varmare än så eller ljummen/varm vätska ger mig kväljningar när det är varmt.

Vid sjukdom är det lite olika. Har jag magsjuka eller rejäl feber skippar jag gärna att äta men det går bra att dricka. Vid lättare förkylning eller liknande har jag samma aptit som vanligt.

//Jessie

aggeelin
0

#10 jag är också hungrig och blir hungrig när det är varmt på riktig mat. Mår inte bra om jag inte får mat.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet