Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hus-och-hem
Läst 3341 ggr
Mooniq
3

Robotgräsklippare - världens bästa uppfinning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det allra tristade jag vet med trädgård är att klippa gräsmattan. Tvi vale…..

När jag sålde huset så sålde jag även min gräsrobot - och nu när jag hyr stuga igen så har jag varit runt o  kollat in gräsrobotar. 

Tidigare hade jag en Huskvarna 308 - den heter idag 105. Pålitlig liten tjänare och min hette James. Idag hittade jag ett skyltexemplar till bra extrapris som får flytta hem till mig. En Gardena. Gardena är en Huskvarna wanna-be, så i de båda märkena finns mycket samma teknik och delar - vilket jag tycker är ok. 

Gräsmattan är inte så stor så jag klarar mig fint med en mindre modell och detta skyltexemplaret får jag för 9.500 kr inkl installationen. 

Jag deklarerade förra veckan och idag fick jag ett brev via Kivra från skatteverket att min överskjutande skatt betalas ut nästa vecka, och det blir ju ett trevligt tillskott till den nya tjänaren som jag tror ska heta KlippSmurf - då den delvis är tokblå. 

En bra dag, helt enkelt.  Nu behöver vara våren parkera oxå, så e jag helt nöjd. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JMW
0

Vad härligt med en robot! Det skulle jag också vilja ha men tomten är alldeles för stor och delvis ganska så kuperad.

Grattis till KlippSmurf!

Maria
0

Vad roligt🙂

/Maria

[PeterTM]
2

Så länge man inte har igelkottar (eller bäver) på tomten är de fantastiska …

MonicaLagerquist
2

Vi har så många igelkottar så här får det bli en  vanlig gräsklippare.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Mooniq
0

Här finns inga Igelkottar, inga lövhögar eller annat vintersov-vänligt för smådjuren.  Sen går plasthöljet ner på sidorna så det är en ytterst liten öppning mellan mark och hölje - på min gamla robot var det mer utrymme mellan hölje och mark och tex barn kunde få in en sko under - på denna går det inte. Den stannar.  

Gräsmattan är inte speciellt stor så roboten kommer att arbeta när jag e hemma, så jag kommer att ha lite uppsikt över den. 

Sen har jag såklart sett filmer på youtube där tex en älg blir helt galen och sparkar sönder en robot - det vill jag ju inte ska hända - en bit från min tomt har jag sett Rådjur passera - men jag hoppas att min tomt får vara ifred från dem. Får sätta upp lite pinnar med kasserade cd-skivor så det blänker lite otrevligt för dem. 🙂

Maria
0

Funkar en sådan även om tomten är kuperad?

/Maria

Mooniq
0

#6 Maria

Ja, det finns robotar för alla typer av trädgård och storlekar. de klarar även rejäl lutning, det finns till o med off-road-hjul att köpa till dem.  Huskvarna har gjort robotar längst och har en mängd modeller.  De driftsäkraste i mitt tycke då jag läst på mycket innan mitt första köp. Att jag nu valde en Gardena är att den har väldigt mycket Huskvarna-teknik och klarar regn.  Billigare robotar kan tex inte stänga av sig själva om de kör fast och då bränner motorn - det omfattas inte av garantin. På Huskvarna så gör roboten 3 försök att komma loss, sen går den till paus om den inte klarar det.

Maria
0

#7 Där ser man. En sådan skulle vi haft när vi hade sommarstugan. Det tog timmar att klippa gräset.

/Maria

penke
0

Jag skaffade en gräs-robot när jag inte hann med
jobb och ..livet
 en stiga, halva priset mot en Husqvarna
den funkade .."bra", min trädgård är väl inte kuperad..mer ojämn
 så den fastnade, åkte utanför, stup i ett 😡
sedan kom kropp och diagnoser emellan
 inte skatteverket, mer  från ..ovan
fick jag hjälp förra året till en Husqvarna ..
Så Bekvämt.. och fin gräsmatta, mindre mossa
Fast, i år vet jag inte om jag kommer kunna skörda maskrosor .. 😮

Mooniq
2

#9 Penke

Det är skillnad på robot o robot, helt klart. Trist att din första robot inte var så arbetsvillig. Bra att du hittade en Huskvarna som gör jobbet. Apropå Maskrosor så har jag ett kul kort - där maskrosorna lär sig att blomma på mindre än 4 cm höjd. Gräsroboten ställde jag in att klippa på 4 cm höjd - Maskrosorna blommade på 3 cm höjd. Hoppas det syns på kortet. Jag skrattade gott när jag såg detta. 

Om du odlar Maskrosor, kan du inte avvara en del av trädgården till dem ? Eller har du bra grannar så kanske du kan ta deras. 

Å en sak till - Man behöver aldrig mer gödsla gräsmattan - för klippet är så fint så det går direkt ner som näring i gräsmattan och mossan flyttar - för de gillar inte näring.. win win.. 😃

[PeterTM]
3

Maskrosor? Jag bjuder, självplock, hur mycket som helst helt gratis 😃

penke
1

*skratt* jag har nog sett några ..liknande..

Tack Peter, men jag vill ha egna/närodlade.

Jag gillar vara ..aning egen, kunna berätta om min maskros/nässel-odling,
 intressant se blicken hos andra människor,
 deras .för-virring/dom
nässlorna blir tinktur, te eller soppa, maskros mest till vin
 jag provade" häromveckan" en flaska maskros årgång 2013,  väldigt gott/bra

det är även rofyllt, sitta på rumpen, en soliga dag, klippa det gula,
notera hur olika alla maskrosor är
 det brukar bli runt första maj, så jag kan nog "hägna in" en hörna
 för maskros -18
 de växer bra här..
efter skörd får robot fritt spelrum
Nässlorna har jag inte i trädgården/gräsmattan .

men, maskrosblad kan ersätta ruccola. 😛

Mooniq
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Sådärja. Då var roboten installerad och utsläppt på grönbete.  Hittade ett plexiglastak på Biltema för 699 kr. så nu är den lite väderskyddad oxå.  Gräsmattan är inte så stor så jag kommer att låta den gå varannan dag några timmar på dagen.

Fransu
1

Själv tycker jag om att klippa gräs. Det blir så fint och så får jag gratis motion på köpet. Men min man säger att gräset blir snyggare och bättre med en robotgräsklippare så han tycker vi ska skaffa sådana. Vi kommer behöva minst två eftersom vi har så stor tomt. För min del får det gärna dröja innan vi köper dom.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

akvarium123
1

Åh vad bra! Vi håller precis på att kolla på olika modeller. Dock har vi ingen stor tomt här hemma. Men det lutar mot Gardena eller Husqvarna. Vi känner några som har Husqvarna och dom är helnöjda vilket är toppen. Verkar fungera ganska bra så mycket vi kunnat se den klippa. Antingen den här 105 eller en Gardena R70Li.

[PeterTM]
1

Vi har pratat om gräsrobot många gånger, men dels har vi rätt stor och extremt kuperad och ojämn gräsmatta, så att vi varit osäkra på om den verkligen klarar jobbet, dels är det rätt stor gräsmatta, strax under 2000 kvm, tänker att det blir mycket guideledning och trixigt att få till.

På vissa ställen av tomten tror jag dessutom att den kan tippa över. Sedan har vi pengarna, jäkligt stor utgift som hittills kommit en bra bit ner på priolistan, men vi skulle behöva. Det är mest frugan som klipper och hon är gräsallergisk, så inte vidare optimalt. Jag kan inte använda "dvärgredskap" ens när de är självgående, både pga min skadade rygg och att jag går på proteser.

Med dvärgredskap menar jag att alla såna grejer tycks gjorda för folk som är runt 160 cm, barnvagnar, gräsklippare, trädgårdskärror, med flera. De är såpass låga i sitt högsta läge att jag får gå krum och då får man ju ingen kraft alls. Maximal kraft har man om handtaget hamnar precis under pectoralerna, dvs i vecket mellan bröstkorg och mage, men på mig hamnar de flesta redskap i ljumskhöjd.

Det tar omkring två timmar att klippa vår gräsmatta om man är hyfsat effektiv, så en robot skulle verkligen hjälpa. Vi har aldrig sett en igelkott här, så det tror jag inte är något problem.

penke
1

stor tomt tror jag inte är ett problem, för rätt robot
be om ett hembesök av säljarna

på min första, Stiga, "ingick läggning av slinga"
  ca 1100 kvm SPRANGS över/runt på en .."kvart"
 där Kan en del av dens problem ligga 

till Husqvarnan köpte jag till ett instalations-paket 
 en gubbe var här , tittade var jag pekade och ville ha klippt,
 missade lite, men backade och rättade till, 
han hade bra redskap att lägga en kabel ..
 skruvade fast ..*boet* i gräsmattan, var kvar  när den kom igång, fungerade
 och lärde ut hur sköta den, i lugn o ro
han var här i 3-4 timmar !

Husqvarnan är lugn och metodisk, maler på
 Stigan var snabb, slirade o studdsade fram..sålänge det funkade

Mooniq
0

Det finns robotar för nästan alla tomter. För riktigt stora tomter (3-4000 kvm) så lägger man ingen slinga utan man programmerar gps-punkter. Flera modeller klarar av 45 graders lutning - och det är rejält brant. jag har liten tomt - ca 500 kvm och då funkar denna eller Huskvarna 105 bäst.

Det viktigaste är att kolla hur stor gräsmattan är - om den är kuperat och eventuellt lägga i hålor med jord/gräsfrön så det blir jämnare. 

Mitt tips är huskvarna eller Gardena - gardena är dotterbolag till Huskvarna och de har tillverkat robotar i över 30 år - de är riktigt driftsäkra. Det jag tycker är viktigt att det finns en verkstad i närheten, då roboten bör lämnas in 1 gång/år för rengöring/uppgradering och service - kostar ca 1000 kr.

Kolla även tester som gjorts och ligger uppe på nätet. 

Jag är gräsallergiker och innan allergin slog till så bara jag avskydde att klippa gräset. Nu får jag en perfekt gräsmatta, utan mossa. klippet är så smått att det går rakt ner som gödning och jag krattar aldrig. win win situation, helt enkelt. 😃

[PeterTM]
1

Jag är fortfarande tveksam av flera skäl. Vi har ju en tomt som varit skog tidigare och det finns ju ganska många stenar som sticker upp bara pyttelite och andra som sticker upp mer. Stenar som inte varit större än kanske 50 kg och neråt, har vi tagit bort. De som är kvar är riktiga flyttblock. Mossa finns det mycket, säkert halva gräsmattan är mossa, inte gräs.

Mooniq
1

#19 Peter TM

Låt en huskvarna-gubbe komma o titta. Du kommer att blir förvånad över vad den klarar. Sen behöver du inte köpa en ny- kolla begagnade maskiner. Roboten klarar att stöta emot hinder, sen har den ett schema hur den vänder från hindret i olika vinklar. Om den kör fast så gör den 3 försök på att komma loss, sen går den till paus och väntar på räddning. 🙂 Det finns även olika typer av hjul om du har lutning i trädgården. 

Innan man installerar roboten, så tror jag att man får göra en rejäl gräsklippning, kanske 2 gånger så gräshöjden är relativt låg, sen är det bara att låta roboten jobba. Mossan kommer att krympa bort på 1 säsong.  I mitt tidigare hus/trädgård så hade jag ett mossdjup som gick över skorna när man gick i gräsmattan.  2 månader med roboten så var mossan nästan helt utrotad och maskrosorna hade lärt sig att blomma på 3 cm höjd, vilket var prexis under klipphöjden på roboten. 🙂

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/husqvarna-automower-r-aaterigen-baest-i-test-1895515

[PeterTM]
0

#20 Om stenen sticker upp så att den inte stoppar roboten, men är tillräckligt hög för att klippaggregatet går i, det är vad jag tänker mest på. Vi har sabbat knivarna på många gräsklippare genom åren på just såna stenar.

Mooniq
1

#21 Peter TM

Det finns lösningar till det mesta. Antingen lägger man en slinga runt stenen som roboten känner av, eller så kan man tex göra ett litet hinder runt stenen av krukor, tvärslå eller som jag - klippte ner kompostnät och stack ner runt ett par buskar - så stannar roboten och vänder vid nätet. Roboten klarar av att köra emot saker, sen backar den, vänder och fortsätter. På denna tomten finns det två rejäla stubbar. jag har inte lagt nån slingtråd runt dem utan roboten kör emot och tar sen ny bana. 

Kort på kompostgaller som jag klippt ner 3 rutor så jag får spetor som jag stack ner i gräset. 

och vill man inte ha högt gräs innanför gränsen som roboten når - jag strödde på järnsulfat - gräset stendog. även under staketet strödde jag järnsulfat - mitt lata stycke.. 😃

akvarium123
1

#22 Så gör våra grannar. Dom har lagt något slags kompostgaller för tex tillfälliga träd.