Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 842 ggr
Fransu
1

Udda matvanor?

Min man tycker det är konstigt att jag tycker det är gott att äta smörgåsgurka som "snacks". Jag tycker det är jättegott att ta några bitar ur burken lite när som helst. Samma gäller skinka, jättegott att bara ta några skivor att mumsa på. Behöver inte ha någon macka eller annat till. Själv tycker jag inte det är något konstigt alls. 🙂

Har ni några matvanor som andra tycker är märkliga?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
0

Jag tycker det är jättegott med ketchup på avokado🤫😛

/Maria

tlover
0

Min man tycker det är märkligt att jag gillar oliver och grapefrukt. 

edit: och jag tycker också inlagd gurka är god som den är men det skulle bli så dyrt om jag skulle gå omkring och äta det hela tiden

l'm back

Fransu
3

#1 Va!? Låter mysko. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tlover
0

Min dotter är väl "värre" hon har udda matvanor för att vara barn hon tycker om saker som stekt sill och Potatis, fisk i alla former, leverbiff, bönor och kikärter och te utan mjölk eller socker, bra teer tex oolong eller pu-erh (oroa er inte, hon dricker så små mängder att koffein inte blir problem).

edit: och fryst bröd, fryst broccoli och is

l'm back

Maria
1

#4 En "redig" liten tös skulle min farfar ha sagt😉

/Maria

citytjejen
0

Jag brukar hacka basilika eller koriander och strö över popcorn! Det är jättegott!

/Christina

Kirnzy
0

Jag gillar frysta pommes frites med liite olivolja och mycket salt på, vilket många verkar tycka är konstigt.

[PeterTM]
0

Jag har nog en del matvanor som folk brukar reagera på. Skala och äta hela ägget på en gång. Att äta oskalad kiwifrukt. Citronklyftor gillar jag. Att dricka rumstempererad dryck hellre än kall.

Samtidigt avskyr jag det mesta i matväg som folk i allmänhet anser vara extra gott, festligt eller lyxigt 🙂

Scorpio97
0

Jag gillar frysta köttbullar, fryst pommes, rå Potatis, rå lök, tomatskivor med salt och socker, margarin/smör i kuber och avslagen läsk. Anser att nästan allt förbättras av lite (mycket) salt. I princip alla grönsaker äter jag endast råa. Annars brukar min kost främst anses udda pga alla saker jag inte äter, haha. Exempelvis gillar jag generellt sett inte att blanda mat så typ stekta kantareller, rökt fisk och ost-/skinkskivor vill jag äta utan något annat med. 

Sen tycker syrran att jag är udda för att jag tycker om ruccola-sallad, grapefrukt och varm choklad utan sötning men jag tror det främst är för att hon hatar beskt. Lustigt nog dricker hon kaffe vilket jag tycker är för beskt. 

När jag var yngre brukade jag ha i sockerbitar i Coca Cola, men det var mest för att  det bubblade så roligt.

//Jessie

[PeterTM]
0

#9 Ja just det, rå Potatis har jag gillat sedan vi var barn och jag och min lillebror "stal" Potatis i jordkällaren för att vi var så fruktansvärt hungriga och det inte fanns mat ordentligt.

Sedan äter jag upp hela äpplet och päronet, bara pinnen blir kvar. Inte heller jag gillar att blanda, men jag äter allra helst kantarellerna stekta på knäckesmörgås. Jag har aldrig någonting på ägg, äter dem kokta eller stekta som de är. 🙂

Maria
1

På kokta varma ägg vill jag ha smör, tabasco och salt😉

/Maria

[PeterTM]
0

#11 Då är ägget dött för mig, det kan aldrig bli godare än vad det är rent tycker jag 😃

Der är samma för mig med grönsaker, färska sådana. De flesta har en i mina ögon grönjävlig sörja på dem av vinäger och olja. Då är grönsakerna förstörda tycker jag. De kan aldrig bli godare än vad de redan är 😭

JMW
0

Åhh stekt ägg med senap på. Mums! Kall kokt Potatis med kaviar på. 

Nu äter jag inte frukt längre men förr så brukade jag också äta upp HELA äpplet och lämna pinnen.

Maria
0

Jag har precis ätit ett päron och bara pinnen blev kvar ;-)

/Maria

flocken
0

Äter gärna kallt kött. Jag älskar stekt lövbiff. Men rumstempererad/ kallt. Likadant pizza. Gärna kall. Dricker inte kall dryck. Min man tycker jag är jätte konstig som har ost & marmelad på mackan.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Dioramabyggare
0

Djupfrysta ärter, att äta som "snacks"… eller närsomhelst när jag går förbi frysen. Mums!

#15: Ost och marmelad på macka är ju en klassiker 🙂!

Maria
0

#16 Haha

När jag äter potatisgratäng så måste jag bara ha het mango chutney till. Det är lika viktigt som lingon till stekt strömming för mig😃

/Maria

tlover
0

#16 Jag gör också det, eller fyller en kopp och äter med sked 😃

Fast det är så sällan vi har gröna ärter hemma så jag hade glömt

l'm back

Fransu
0

Kul att läsa om era ovanligare matvanor.

En "gammal" vän till mig gillar att ha kall kokt nypotatis på knäckemacka. Ska hon äta ostbågar behöver hon veta det en dag i förväg, för hon vill låta påsen stå öppnad ett dygn så krispigheten försvinner och bågarna blir lite sega istället.

Maria
1

#19 Jag gillar också färskpotatis på knäckebröd med en massa grovmalen svartpeppar och salt.

/Maria

Fransu
0

#20 Det där låter ju faktiskt riktigt gott. Min kompis äter ju potatisen helt naturell på. Men med svartpeppar och salt på blir det ju plötsligt riktigt intressant. 🙂

JMW
0

Om jag har kalla kokta potatisar över så kan jag äta dem som de är och klicka på kaviar vartefter jag biter av. Mums!

Maken har en märklig matgrej. Han vill ha jordgubbssylt på fläskpannkakan. 😮

Han äter också smörgås med ost och kaviar.

tlover
0

#20 Nej salladskrydda. och det funkar med vanlig Potatis också

l'm back

flocken
0

#22 Det vill min familj oxå ha. Jordgubbssylt till fläskpannka. Jag vill ha lingonsylt. Knäckebröd med burktonfisk. Majonnäs och vitpeppar. Det vidrigaste min man med släkt är stekta kroppkakor som de kokar i grädde. Urk

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JMW
0

Kroppkakor…blä.

Maria
0

Mina kroppkakor är jättegoda😉 Jag brukar steka dem en aning så att de får lite färg. Längesedan jag gjorde kom jag på.

/Maria

[PeterTM]
0

Jag älskar kroppkakor, men de ska vara delade och stekta, serverade med lingon, inte det där läsiga smälta smöret 🙂

Till fläskpannkaka äter jag lingon, men vanlig ugnspannkaka äter jag med jordgubbssylt.

Något som jag är helt ensam om att gilla bland min familj och alla jag känner är gårdagens risgrynsgröt, lite värmd och sedan blandar jag lingonsylt i 😃

Fransu
0

Kroppkaka har jag aldrig ätit, men vill prova. Jag tror jag hade tyckt om det. 🙂

Mooniq
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm, kommer inte på att jag har nått udda på lager. När jag la om kosten tyckte alla det var konstigt att jag vägrade ris, pasta & Potatis - för det är så gott. Mja - min IBS försvann och det är guld värt för mig -numera blir det mycket grönsaker i alla former till lunch o middag. Ett tag gjorde jag fettkaffe. 1 äggula, 2 msk kokosfett utan smak och 3 dl kaffe som jag körde ihop med stavmixern, gott som tusan och mättande. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃