Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 538 ggr
Maria
0

Fortskaffningsmedel

Hur tar ni er fram här i livet?😃

/Maria

Karmatarerskanise
0

Buss och cykel.

JMW
0

Bil, har inga andra alternativ här där jag bor.

Åsa S
0

Buss, pendeltåg och tunnelbana

Carmarino
0

Bil för det mesta, men ibland blir det bussen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
1

Bil, fyrhjuling eller så går jag. En buss känns riskfylld för mig, i alla fall så här års när jag har långbyxor och ingen direkt ser att jag är protesgångare. Risken att bli knuffad är överhängande, jag måste gå på och av långsamt. När jag ska av måste jag backa ner. Cykla kan jag visserligen fortfarande med speciella proteser, men det gör ont och är ganska komplicerat eftersom det inte går att gå med cykelproteserna.

Maria
1

Själv så åker jag buss och spårvagn och bil när min man kör.

Förr så cyklade jag och åkte moppe mycket men det funkar inte längre.

Jag är hemskt glad om jag får sittplats på buss eller vagn då jag har så himla dålig balans. Annars är det bra om man kan stå i ett hörn eller hänga sig runt en stolpe😃

/Maria

[Leifsdotra]
0

Bil, har 1,5 km till närmaste busshållsplats och bussarna går väldigt sällan. Så det är inte ett vettigt alternativ tyvärr, annars hade man ju kunnat cykla till bussen.

Maria
0

Jag hade möjlighet att få färdtjänst men det ville jag absolut inte. Det finns de som behöver det bättre än jag.

/Maria

Dioramabyggare
0

Fötter, cykel, buss, tåg.

flocken
0

Bil eller gåendes.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[PeterTM]
0

#8 Jag har färdtjänst, men i den här kommunen vill man inte att folk ska åka färdtjänst, så därför har de satt det högsta priset i landet. Jag har absolut inte råd.

Jag visste det när jag sökte, men jag ville få rättighet att söka riksfärdtjänst för att kunna ta mig till terrariemässorna. Den taxan är reglerad och samma över hela landet, 13 kr per mil.

Maria
0

#11 Illa att det kan vara olika taxor beroende på var man bor.

/Maria

Tarotstollan
0

#11. Kan du inte få sjukresor, det är väl billigare?

Jag får gå om jag skall någonstans. Kan väl skaffa busskort men tycker inte det är värt det ännu, inte så länge jag orkar och kan gå.
Om jag skall någonstans längre måste jag försöka få tag i folk som kan köra, inte det lättaste då det bara finns en i släkten med bil som bor i staden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
0

#13 Det har jag, men med sjukresa får man enbart åka till vårdinrättningar.

Tarotstollan
1

Så typiskt att en sjuk människa inte får åka billigare vid vanliga ärenden!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
0

Jag använder apostlahästarna , cyklar eller tar bussen .

HH 🙂

[PeterTM]
0

#15 Det är ju det som är tanken med färdtjänst, men eftersom taxan inte är generell, utan regleras av varje kommun, så kan det bli som det är här - så dyrt att inte många sjuka och/eller äldre har råd att utnyttja tjänsten.